Hej.
Jag har en jordfelsbrytare som blivit installerad i samband med en luftvärmepump av tidigare ägare.
Jag har hela tiden trott att den täcker all el i hela huset men efter haft problem med lvp som löst ut jfb berättade en tekniker för mig att den endast täcker luftvärmepumpen.
Såklart blir jag lite orolig då elen i huset är ojordad o av äldre standard.
Kan man med hjälp av denna bild se om jfb täcker all el eller bara lvp som teknikern sa?
Om den endast är för lvp kan det väl vara klokt av mig att få en installerad som täcker resterande el?
Jag har en jordfelsbrytare som blivit installerad i samband med en luftvärmepump av tidigare ägare.
Jag har hela tiden trott att den täcker all el i hela huset men efter haft problem med lvp som löst ut jfb berättade en tekniker för mig att den endast täcker luftvärmepumpen.
Såklart blir jag lite orolig då elen i huset är ojordad o av äldre standard.
Kan man med hjälp av denna bild se om jfb täcker all el eller bara lvp som teknikern sa?
Om den endast är för lvp kan det väl vara klokt av mig att få en installerad som täcker resterande el?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Och det är just jordfelsbrytaren som har löst ut och inte någon säkring?
I så fall verkar det ju som att hela huset täcks.
Man bör trycka på testknappen 2 gånger om året för att kolla att jordfelsbrytaren fungerar som den ska.
I så fall verkar det ju som att hela huset täcks.
Man bör trycka på testknappen 2 gånger om året för att kolla att jordfelsbrytaren fungerar som den ska.
Och skulle det innebära någon fara att det saknas JFB i äldre bostäder skulle det vara krav på att det monteras JFB i alla äldre hus. Så du kan vara helt lugn och göra en "renovering/utökning" av el när du av en eller annan orsak vill modernisera elanläggningen.
Ja det är denna som löst utBirgitS skrev:
Tack för dem lugnande orden.E elmont skrev:
Om det är så riskfyllt som min hjärna får det att tro hade ju folk inte överlevt förr i tiden när allt var ojordat överallt
En jordfelsbrytare täcker även ojordade uttag. Namnet har inget att göra med om uttaget är jordat eller ej. Om all el försvann när JB:en löste ut så är hela huset kopplat till JB:en.O Okunnige skrev:
Klicka här för att svara