Hej,

Helt novis på detta med vattenburen värme på och har således lite frågor;

Hus byggt på 70 talet som har dessa termostater på alla radiatorer.
Varför är det två vred? Vad ställer jag med respektive vred?

Huset har vad jag fattat det som ett enrör-system.

Varför jag ställer frågan är för att jag upplever att dom börjar bli rätt dassiga på sina ställen. Ja, ni ser ju själva på bilden. Tanken är att byta ut dessa i samband med att jag i framtiden installerar bergvärme istället för luft/vatten pumpen jag har idag.
 
  • Radiator med två vridvred för termostatstyrning, monterad på ett kakelgolv med rostfläckar runt röranslutningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter klokt att byta ut dem. Och inte lägga tid på att fundera på vad det är för något i detalj. Av flera skäl.
  • Att alla fortfarande fungerar perfekt är knappast troligt
  • Att nya skulle fungera bättre
  • Att nya kan styras trådlöst
  • Men inte minst Att värmepumpsinstallationen fungerar bäst med grejor anpassade till VPn.
Av dessa anledningar skulle jag fokusera på hur det nya VP-baserade uppvärmningssystemet skall fungera istället för det gamla. I en offert för installation av VP bör du se till att få med en översyn av radiatorsystemet om det inte tas upp av leverantören.

Därefter inskränker sig antagligen intresset av de gamla termostaterna till hur de demonteras och sorteras i återvinningen.
 
O O skrev:
Det låter klokt att byta ut dem. Och inte lägga tid på att fundera på vad det är för något i detalj. Av flera skäl.
  • Att alla fortfarande fungerar perfekt är knappast troligt
  • Att nya skulle fungera bättre
  • Att nya kan styras trådlöst
  • Men inte minst Att värmepumpsinstallationen fungerar bäst med grejor anpassade till VPn.
Av dessa anledningar skulle jag fokusera på hur det nya VP-baserade uppvärmningssystemet skall fungera istället för det gamla. I en offert för installation av VP bör du se till att få med en översyn av radiatorsystemet om det inte tas upp av leverantören.

Därefter inskränker sig antagligen intresset av de gamla termostaterna till hur de demonteras och sorteras i återvinningen.
Finns lite att fundera på med andra ord. Bra inputs på min framtida installation av bergvärme.

Stort tack för svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.