Hej,

Har en trädäck som är ca: 8x4m. 8m längst med fasaden och 4m ut. Det är tre bärlinor av 45x195 varav en är skruvad på husfasaden av mexitegel, och de andra två står på plintar. Bjälklag av 45x175, 60cc Totalhöjd från marken är ca: 90cm. Trallen är lagd på längden med 28x120 grön NTR-AB. Bärlina och bjälklag är av NTR-A.

Nu vill jag gärna bygga till ett skärmtak på en del av altanen ca: 4.4x4m och behöver hjälp med att välja rätt virke/dimension. Vill helst inte ha limträ utan vanligt konstruktionsvirke. Har dock väldigt svårt att få till det och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Min tanke är att skruva en bärlina i fasaden och ha en bärlina längst ut på två stolpar/pelare, om det är möjligt. Annars får jag väl ha tre stolpar om det blir bättre men vill helst klara mig med två. Har försökt få till det på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/ men där får jag ju helt galna dimensioner samt limträ om jag väljer två stolpar. Väljer jag tre stolpar så blir det väl något bättre men känns ändå väldigt tilltaget med C24 45×195 Konstruktionsvirke för bärlina, C24 45×220 Konstruktionsvirke för takbalkarna och GL30h 90×90 Limträ för stolpar. Jag har ju endast räknat med ett lättviktstak av plast eller plåt utan isolering. Bor i västra Blekinge och snözon 2.

Går man runt på byn och kollar så har ju folk där ute skärmtak som ser ut som plockepinn med jättetunna bärlinor/takbalkar och stolpar som har stått i många år utan några problem. Känns som att resultatet jag får fram på byggbeskrivningar.se skulle kunna klara av ett godståg. Visst kan blötsnö vara tungt men kom igen, om nu alla andra gamla konstruktioner som är byggda på hälften så klena reglar fortfarande står kvar kan det väl inte vara möjligt att jag ska behöva bygga med dessa enorma reglar?

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig att få till en rimlig konstruktion som är stabil och håller för allt men som inte är överdimensionerad och klumpig.

• 3D illustration av hus med genomskärning visar altan och takkonstruktion med angivna mått och material enligt konstruktionsberäkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över altan med dimensioneringsförslag för takkonstruktion och stolpar.
    Skapa konto
Så ser det ut nu och min tanke är att sätta ett tak mellan stupröret och stegen som sträcker sig hela vägen ut. Bredden på själva taket inkl. utsprång blir då ca: 440cm och längden ut från huset strax över 400cm.

• Illustrativ skiss över ett framtida tak på en träaltan bredvid ett vitt hus, omgiven av gräsmatta och ett träd.
    Skapa konto
Jag hade inte varit det minsta orolig att bygga så som du beskriver. Du kan ju om du vill gå upp till 45x220 på främre bärlinan om du ska ha 4m mellan stolparna. Som du skriver har man sett mycket klenare konstruktioner runt om som uppenbarligen håller, dock med lite nedböjning givetvis

Om man struntar i snölasterna, vilket många gör, de skottar i stället när det är kritiskt, kan man bygga väldigt spinkigt. Snölasterna är uträknade som maxvärden under en 50 årsperiod. Just i Blekinge kan det kännas exklusivt att dimensionera efter något som sällan inträffar. 1960 var normen för snölast i Blekinge 0,75 kN/kvm. Som ett resultat av faktiskt inträffade olyckor har den dock skruvats upp stegvis, till dagens 2,0 kN/kvm. Det är dessutom bara ett basvärde, det kan höjas ytterligare pga olika formfaktorer. Appar måste följa gällande normer och konstruktionsregler. De värden du fått verkar i mina ögon helt rimliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.