Hej,

Jag skulle behöva hjälp att dimensionera ett mellanbjälklag.

Se bilder nedan.
Ritning av mellanbjälklag för byggprojekt med dimensioner och spännvidder angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett träbjälklag med utsatt område för dimensionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Generellt kan jag börja med att fråga om ni ser några konstigheter med upplägget hittills?
Dimensioner: 2 upplag, 45x220 C30 (Spännvidd ca4,5m) med CC 300mm
Allt enligt dimensioneringshjälpen på byggbeskrivningar.se.

Problemt är att få till den tomma ytan ni kan se på bilderna.
Jag får inte till spännvidderna. Om möjligt skulle jag fortsätta med konstruktionsvirke över sträckan på 5970mm (6m) enligt nuvarande konstruktion. Det blir nog tyvärr för klent.

Är det så "enkelt" att lägga en stålbalk? Vad tror ni?

Tack!

Att lägga en stålbalk är inga konstigheter. En fritt upplagd balk på 6m kan ge kraftiga dimensioner främst på grund av svikt. Balken blir sannolikt högre än träreglarna och då blir det svårt att gömma den i bjälklaget. Då skulle man exempelvis välja högre kertobalkar med ett glesare cc och gömma balken i bjälklaget.
Sen finns det naturligtvis fler lösningar för att fixa bjälklaget. Som riktlinje kan man lite förenklat säga att bjälklagets spännvidd ska vara längre än balkarnas för att kunna få rimliga proportioner på strukturen.

Det verkar även finnas 45 mm limträ som klarar spännvidden men då blir hela bjälklaget grövre. Ska man tro specen från leverantören landar du på 45x315 vid 6m spännvid och cc 600.

Jag tycker det är läge för lite lateralt tänkande i det här fallet. En variant är att lägga in ett primärbärverk av limträ med kanske 2400 mm c/c och sedan hänga in den sekundära bärningen mellan limträbalkarna i husets längdriktning. Då kan du använda rimliga kvalitéer, dimensioner och c/c avstånd. Detta gytter av tättliggande bjälkar blir aldrig bra. Så kommer det en rörmokare och börjar såga i dem... Vad kostar in C 30 virke. Du har lagt in närmare 5 kubikmeter. Kertobalkar är annars en underskattad produkt. En viktig fråga är vad du vill uppnå (utöver att det ska hålla)? Limträbalkar kan vara exponerade och tillföra även andra kvalitéer än det rent statiska.

Hur ser planlösningen ut våningen under, finns det fler alternativ till vertikala bärverk förutom väggen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.