10 344 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Hjälp med Arboga B2512
Jag hade en tanke om att starta en tråd dedikerad till mitt ämne men känner att dom sammanfaller lite så jag kör på här.
Tog ur pinolen och veven för att undersöka kugghjul på veven och kuggstång på pinolen. Dessa va i väldigt bra skick. Bortsett från en kugg på veven som var lite snednött. Filade till fasen och toppen på denna. Satte sen tillbaka och testade. Lite bättre helt klart.
Nu noterade jag att det hackade mer efter att motorn varit igång. Tog isär igen och kikade in i hålet där vevens axel går in och undrar om detta kan ha något med saken att göra.
Det har onekligen pågått någon form av nötning här, på motorns lindning (??)
Axeln till veven passar ju med väldigt tajt tolerans in i hålet och kollar jag rakt från sidan in i hålet så sticker det ner en liten bit av denna skadade lindning.
Är kanske läge att köra maskinen eller åtminstone motorn till någon som kan linda om den. Om det nu är det som detta är?!
Tog ur pinolen och veven för att undersöka kugghjul på veven och kuggstång på pinolen. Dessa va i väldigt bra skick. Bortsett från en kugg på veven som var lite snednött. Filade till fasen och toppen på denna. Satte sen tillbaka och testade. Lite bättre helt klart.
Nu noterade jag att det hackade mer efter att motorn varit igång. Tog isär igen och kikade in i hålet där vevens axel går in och undrar om detta kan ha något med saken att göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har onekligen pågått någon form av nötning här, på motorns lindning (??)
Axeln till veven passar ju med väldigt tajt tolerans in i hålet och kollar jag rakt från sidan in i hålet så sticker det ner en liten bit av denna skadade lindning.
Är kanske läge att köra maskinen eller åtminstone motorn till någon som kan linda om den. Om det nu är det som detta är?!
Väldigt svårt att se vad som pågår men det ser ju onekligen oroväckande ut. Jag skulle nog plockat isär hela maskinen så du kan se vart det fallerar.
Det är ju ingen större operation och du lär dig mycket på köpet.
Jag hade ut allt utom motorlindningarna på min så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig
Det är ju ingen större operation och du lär dig mycket på köpet.
Jag hade ut allt utom motorlindningarna på min så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig
Verktygstokig
· Halland
· 8 315 inlägg
Hopp
Då har jag också ett renoveringsprojekt..till...
Steg 1 blir att försöka lösa det här:
Sen ska jag lista ut vad den här burken gör
Den är tom inuti.
Och sen har jag en rolig fotspak
Tror det ska gå kablar från den in här vid foten.
Då har jag också ett renoveringsprojekt..till...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg 1 blir att försöka lösa det här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen ska jag lista ut vad den här burken gör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är tom inuti.
Och sen har jag en rolig fotspak
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det ska gå kablar från den in här vid foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppla, där har du lite att bita i ser det ut som. Vet ju dock att du är duktig på maskiner så det ska säkert gå bra! 
Den tomma burken tror jag är till för att förvara drev i, förmodligen är det en modell där man växlar om maskinen genom att manuellt kombinera kugghjul på olika sätt för olika hastigheter.
(Med tanke på dina maskinkunskaper undrar jag just nu om jag kan ha reagerat seriöst på en skämtsam formulering från din sida, hmm... Jamenherregud, då är jag väl ägd då då!)
Tar risken att gryta ner mig ytterligare genom att hävda att pedalen troligen är till för fram- resp backgång.
Responsen på det här kan bli kul!
//Ronnie
Den tomma burken tror jag är till för att förvara drev i, förmodligen är det en modell där man växlar om maskinen genom att manuellt kombinera kugghjul på olika sätt för olika hastigheter.
(Med tanke på dina maskinkunskaper undrar jag just nu om jag kan ha reagerat seriöst på en skämtsam formulering från din sida, hmm... Jamenherregud, då är jag väl ägd då då!)
Tar risken att gryta ner mig ytterligare genom att hävda att pedalen troligen är till för fram- resp backgång.
Responsen på det här kan bli kul!
//Ronnie
Verktygstokig
· Halland
· 8 315 inlägg
Ingen aning om den tomma burken, kan vara för drev. Eller så ska något elektriskt finnas där inne..P Pysslarn skrev:Hoppla, där har du lite att bita i ser det ut som. Vet ju dock att du är duktig på maskiner så det ska säkert gå bra!
Den tomma burken tror jag är till för att förvara drev i, förmodligen är det en modell där man växlar om maskinen genom att manuellt kombinera kugghjul på olika sätt för olika hastigheter.
(Med tanke på dina maskinkunskaper undrar jag just nu om jag kan ha reagerat seriöst på en skämtsam formulering från din sida, hmm... Jamenherregud, då är jag väl ägd då då!)
Tar risken att gryta ner mig ytterligare genom att hävda att pedalen troligen är till för fram- resp backgång.
Responsen på det här kan bli kul!
//Ronnie
Pedal för fram och bak troligtvis.
Första prio blir att försöka fixa en startknapp åtminstone så jag kan se om.motorn funkar..
Verktygstokig
· Halland
· 8 315 inlägg
V vectrex skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6 kablar från motorn, 3st som är ihoplödda och tre som är fria. Ingenstans hittar jag någon skruv för att fästa jorden.
Verktygstokig
· Halland
· 8 315 inlägg
3 som är lödda ( det är Y-kopplingen 400 V ) och 3 fria, ingående faser ( en fas till varje med ett motorskydd mellan ) Pedalen ha att göra med omkoppling av rotationen, då skiftar 2 faser i fottrampen, men kan inte säkert om det är så. Måste ses på pltas.
Burken är för att ha andra drev i, som synes så är det en pinne att hänga dom på
Burken är för att ha andra drev i, som synes så är det en pinne att hänga dom på
Som @jonaserik skriver här ovan.
Ser lödningen bra ut så räcker det att isolera den med tex krympslang.
Angående jorden så är det vanligt att maskinen jordas direkt i chassit och inte inne i motorn. Motorn har ingen kopplingsbox du kan öppna och titta i?
Ser lödningen bra ut så räcker det att isolera den med tex krympslang.
Angående jorden så är det vanligt att maskinen jordas direkt i chassit och inte inne i motorn. Motorn har ingen kopplingsbox du kan öppna och titta i?
Verktygstokig
· Halland
· 8 315 inlägg


