Excel
Fokusera på att borra djupt när du ändå borrar, skaffa lågtempelement med hög effekt. Dvs titta inte blint på priset i offerterna.

När du är det klara med ovan förutsättningar och du har pengar över kan du fundera på paddan.

Det finns nog inte många som bestrider att bergvärme är ett bra sätt att värma huset. Du lär inte bli missnöjd om du satsar på det. Men det är inte enda sättet att minska förbrukningen. Det finns annat du kan göra som ger en mindre besparing men till en lägre investeringskostnad.

För att individuellt styra värmen i rummen använder du elementtermostater. Det finns elektroniska sådana och det är säkert möjligt att koppla till ett system för fjärrstyrning. Men det bör användas med måtta. Bergvärmen blir som effektivast när du inte har några rumstermostater. Man bör se termostaterna som en metod att sänka temperaturen en aning i enstaka rum. För merparten av rummen bör man ha utan termostater eller termostaterna uppskruvade på max.

Tycker du att det är värt en lite högre förbrukning för friheten att enkelt kunna styra alla rum individuellt så visst går det. Men var medveten om att det inte är optimalt för driftsekonomin.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett hus på ca 220kvm boyta, och ca 100 kvm delvis uppvärmd källare. Huset är byggt på 30 talet, men utbyggt 1976, och lite av oss för 10 år sedan.

Den gamla delen saknar helt isolering i väggarna, och har väldigt lite vindsisolering. Vi hade direktverkande takvärme i de flesta rum, installerad på 70 talet. Vi hade även vattenburen värme i det rum som saknade takvärme och i källaren. Det var kopplat till en elpanna.

I samband med våra renoveringar och utbyggnad installerade vi vattenburet i rum efter rum, ochgolvärme i kök, tambur och i badrummen, kopplade på rum efter rum på den bef. elpannan. När allt var konverterat installerde vi bergvärme.

Vår förbrukning gick ned från ca 50 000 kwh till 18 000 kwh, inklusive hushållsel. Vi har också betydligt trevligare klimat i huset. Tidigare var värmen dålig i flera rum där slingorna i taket blev dåliga. i genomsnitt har vi 3 - 4 grader varmare i huset idag.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
finns det smarta vattenburna element så man med padda kan styra varje rums temp
Varför?
Hur ofta tror du att du kommer att ändra rumstemperaturen i alla olika rum?
Jag tror det är bra att inte överdriva tekniknivån "bara för att jag kan".
Till slut blir man teknikens fånge.

(Säger en som varken har element eller golvvärme :) )

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi har ett hus på ca 220kvm boyta, och ca 100 kvm delvis uppvärmd källare. Huset är byggt på 30 talet, men utbyggt 1976, och lite av oss för 10 år sedan.

Den gamla delen saknar helt isolering i väggarna, och har väldigt lite vindsisolering. Vi hade direktverkande takvärme i de flesta rum, installerad på 70 talet. Vi hade även vattenburen värme i det rum som saknade takvärme och i källaren. Det var kopplat till en elpanna.

I samband med våra renoveringar och utbyggnad installerade vi vattenburet i rum efter rum, ochgolvärme i kök, tambur och i badrummen, kopplade på rum efter rum på den bef. elpannan. När allt var konverterat installerde vi bergvärme.

Vår förbrukning gick ned från ca 50 000 kwh till 18 000 kwh, inklusive hushållsel. Vi har också betydligt trevligare klimat i huset. Tidigare var värmen dålig i flera rum där slingorna i taket blev dåliga. i genomsnitt har vi 3 - 4 grader varmare i huset idag.
Oooh 50t ☺ men fattar dock att ni hade stort hus ..

Hur mycke fick du betala för inställning av rör+element ..hur många sätt ni in ?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför?
Hur ofta tror du att du kommer att ändra rumstemperaturen i alla olika rum?
Jag tror det är bra att inte överdriva tekniknivån "bara för att jag kan".
Till slut blir man teknikens fånge.

(Säger en som varken har element eller golvvärme :) )
Sitter man inte med paddan varje kväll med hela familjen och bestämmer gradantalet ? .

A Avemo skrev:
Det finns nog inte många som bestrider att bergvärme är ett bra sätt att värma huset. Du lär inte bli missnöjd om du satsar på det. Men det är inte enda sättet att minska förbrukningen. Det finns annat du kan göra som ger en mindre besparing men till en lägre investeringskostnad.

För att individuellt styra värmen i rummen använder du elementtermostater. Det finns elektroniska sådana och det är säkert möjligt att koppla till ett system för fjärrstyrning. Men det bör användas med måtta. Bergvärmen blir som effektivast när du inte har några rumstermostater. Man bör se termostaterna som en metod att sänka temperaturen en aning i enstaka rum. För merparten av rummen bör man ha utan termostater eller termostaterna uppskruvade på max.

Tycker du att det är värt en lite högre förbrukning för friheten att enkelt kunna styra alla rum individuellt så visst går det. Men var medveten om att det inte är optimalt för driftsekonomin.
Nej jag är medveten om att berg/jord är bra
Men det blir så jävla dyrt .. tror jag fick offert 220-230 efter rot eftersom jag inte har vattenburen

Tack alla som ger mig tips råd ..så nu är det sagt ( )

Sitter man inte med paddan varje kväll med hela familjen och bestämmer gradantalet ? .
Inte hemma hos mig i alla fall.
Om vi tycker det är kallt och ruggigt någon kväll tänder vi i kaminen.
Det finns inget som en brasa med fladdrande lågor (y)

För övrigt har vi inga paddor, och slipper därmed också paddnacke :)

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Galen för att jag betalar dyrt för ganska dålig / ej stabil och ej hållbar värmekälla verkningsgrad betala för 4 få 1
Du har hittat en av bovarna. De flesta Luft/luftvärmepumparna sparar knappt något på elen när det är -10 grader eller mer. Leta upp gamla testresultat på din så får du se. Min Panasonic ger enligt test bara en vinst på elen till -9 grader.
1x4 är vid test resultat +7 C. Min 10 åriga åker ut så fort den börjar krångla. De nya är betydligt bättre och följ verkningsgrader vid olika temperaturer. Många ger numera en skaplig vinst på ca 1x2,5 vid -15 grader. Köp en som är lite överdimensionerad och placera så den kan cirkulera luften. Jag har också kallt i vardagsrum där elementen får komplettera. Ps. den ska inte stå i auto utan endast heat. Med några grader över önskad temp och högt varv på fläkten.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
MultiMan
-10C stämmer inte om man inte köpt någon skit. Min Mistubishi FH35 klarar av att värma i princip hela mitt hus ner till -15C och först vid runt -20 börjar det bli märkbara minskningar av effekten. Jag har -27 just nu och pumpen ger fortfarande värme men räcker ju inte längre utan elvärmen får gå in.

Den modellen kom 2012 så absolut ingen ny konstruktion. Dessutom är den billig och betalar sig snabbt. Under 11' + montering med 5 års garanti.

Hm ..hur gör du då ?

Min andra stora bov är att duschvattnet där pannan är från 1971 7kw .. 2 stora 2 små ...vattnet tar slut varje dag nästan ..vi är inga badare/långduschare ...ja iaf inte varje dag
Får medge att jag såg tråden i lördags Och slutade läsa efter inlägg nr 6.
Nu har jag läst igenom allt och tar upp frågan som gnagde i mig då.

Det står inte hur stor varmvattenberedaren är. Med ledning av vmina erfarenheter av gamla hus och 70tals beredare så borde den vara på ca 300 liter. Om vattnet i den är 90 grader varmt så borde det ge ungefär en timmes dusch utan att vara i gång. Nu påstås den vara 7kw. Det är nästan som en genomströmningsberedare. Är den i gång samtidigt som man tappar ur så blir duschen ännu längre.

Inser att jag lever i en helt annan värld. Satte upp en 80 liters 2kw i min villa till 4 personer. bara för att tvinga folket att vara effektiva med varmvatten. Klockade duschen med komfortabel snålspol till ca 12 l per minut. Det medgav ca 20 minuter innan vattnet blev kallt. 5 minutr per person om alla skall tvätta sig på morgonen.

Kan vara så att det går att göra lite åt vanorna i TS fall...

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Men det blir så jävla dyrt .. tror jag fick offert 220-230 efter rot eftersom jag inte har vattenburen
Det är inte dyrt tycker jag. däremot kan det vara en större summa som ska investeras beroende av de ekonomiska förutsättningarna, samt hur det ska finansieras kontant/lån.
Du får göra en investeringskalkyl utifrån vad som är kalkylerat att bli nya elförbrukningen.
Om du summerar det du skulle spara per år i elkostnad med t.ex. vattenburet system och bergvärme. Sedan är det bara att räkna ut hur många år det skulle ta att betala av investeringen du gjort. Jag skulle i ditt fall hoppa över inkomsträntan på ev. kontanta medel även om den skulle finnas med, men lite svinn får man räkna med ;) Vi gjorde den här investeringen år 2000 med befintligt vattenburet system och allt var betalat 6 år senare, med dåtidens förbrukning av el/olja så sänkte vi driftkostnaden med ca 20 000kr/år.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Mikael_L

Tack alla som ger mig tips råd ..så nu är det sagt ( )
Mycket pengar är.
Men samtidigt har du stor besparingspotential, minst 20' om året.

Jag skulle maximalt kunna spara 4' om året vid en bergvärmekonvertering, så det blir omöjligt att räkna hem.

Men ditt grundproblem är det stora effekt och energibehovet. Det är mycket för den storleken på hus.
Vad beror det på? dåligt isolerat, otätt (drag), energislukande vanor (dusch), något som drar ström som man inte tänker på, etc.

Jag tycker du har i princip två vägar att välja mellan, antingen leta efter dina energitjuvar och åtgärda, eller ordna uppvärmning med någon slags värmepump som ger mer värmeenergi ut än inmatade kWh, och då är bergvärme i särklass bäst, då den i ditt kalla vinterklimat ger besparing vintern genom, medan luft/luft knappt ger någon besparing alls de kallaste dagarna när effektbehovet är störst.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Får medge att jag såg tråden i lördags Och slutade läsa efter inlägg nr 6.
Nu har jag läst igenom allt och tar upp frågan som gnagde i mig då.

Det står inte hur stor varmvattenberedaren är. Med ledning av vmina erfarenheter av gamla hus och 70tals beredare så borde den vara på ca 300 liter. Om vattnet i den är 90 grader varmt så borde det ge ungefär en timmes dusch utan att vara i gång. Nu påstås den vara 7kw. Det är nästan som en genomströmningsberedare. Är den i gång samtidigt som man tappar ur så blir duschen ännu längre.

Inser att jag lever i en helt annan värld. Satte upp en 80 liters 2kw i min villa till 4 personer. bara för att tvinga folket att vara effektiva med varmvatten. Klockade duschen med komfortabel snålspol till ca 12 l per minut. Det medgav ca 20 minuter innan vattnet blev kallt. 5 minutr per person om alla skall tvätta sig på morgonen.

Kan vara så att det går att göra lite åt vanorna i TS fall...

Mvh Findus
Var tvungen att kolla igen
såg nu att den var på 4000w över 3 faser - ..300ltr .. den står och värmer mellan 65-70°
:crysmile::rolleyes::sick:

Redigerat:
MultiMan MultiManOriginal skrev:
-10C stämmer inte om man inte köpt någon skit. Min Mistubishi FH35 klarar av att värma i princip hela mitt hus ner till -15C och först vid runt -20 börjar det bli märkbara minskningar av effekten. Jag har -27 just nu och pumpen ger fortfarande värme men räcker ju inte längre utan elvärmen får gå in.
ts
Den modellen kom 2012 så absolut ingen ny konstruktion. Dessutom är den billig och betalar sig snabbt. Under 11' + montering med 5 års garanti.
Han har en 10 år gammal luftvärmepump och din är 5 år yngre och ganska modern pump. Pumparna har förbättrats. Men de som är 15-10 år gamla har ingen fantastisk effekt vid kallgrader under -10 C. Jag har en 10 årig Panasonic och den slutade ge vinst under -9 C. Enligt en riktig test och inte som tillverkaren påstår. Mitsubishi har ofta haft lite bättre värden men andra modeller har kommit ifatt. Din modell ansågs som bäst när du köpte den så det är klart du är nöjd. Men det är inte TS som tyckte sin gav kyla.
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.html

Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.