Vad menar du med "målat med struktur ovanpå tapet"?

Vanlig papperstapet kan man ta bort efter att ha fuktat det med varm ånga eller varmvatten. Det finns även kemikalier som hjälper till, fråga i färghandeln. Vinyltapeter kan ofta "spaltas". Då drar man av det yttersta skiktet. Det inre skiktet går också att få bort efter att man fuktat det. Om det är flera lager tapet kommer du förmodligen att få med lite av de undre lagren också. Då får man antingen riva bort alla lager eller spackla en hel massa.

6mm gips låter inte som en dum idé. Annars kan du riva så mycket tapet du orkar och hyra en målare som kommer och bredspacklar snabbt och enkelt om du inte vill ge dig på bredspackling själv.

Tre målade väggar och en fondvägg med tapet var väldigt poppis i alla inredningsprogram förra året (jag vet inte om det fortfarande gäller, har inte dom kanalerna längre). Väljer man färger och tapeter rätt kan det se väldigt häftigt ut :)

Resten av frågorna får någon annan svara på ;)

Hej Melina,
Spenderade merparten av (den oifs regniga) semestern med att renovera sovrummet :). Vi har ett riktigt gammalt trähus som inte innehåller speciellt många 90graders vinklar. Man kan få en hel del "trevliga"överraskningar...hmm. Vattenpasset är flitigt använt!

Det var ett enkelt val att skruva upp 6mm renoveringsgips på 3 av 4 väggar, den 4:e blev klädd med liggande riktigt grov och ohyvlad panel. Vet inte vad det heter men tanken var att det skulle se ut som stockarna som hela huset är byggt av 1885. Jo, gipset, det förhindrade att man blev sjösjuk av dom nu uppsatta randiga tapeterna. Våra väggar var något böljande utan renoveringsgips nämligen. (Många lager med olika väggbeklädningar, vissa satt med nubb!)

Det blev tillsist gips i trätaket också, hade tänkt att behålla pärlspånttaket men det framkom oidentifierade :-/ stora smutsgula fläckar när vi målade taket vitt. Visst, kan det bero på att det inte var kvistlackat men det slutade iallafall med gips!
Vi reglade inget alls, var noga med spackling & "tejpning" av gipskanter. Slipningen skötte min sambo medan jag övervakade ;D
Det var värt 4v semester för oss amatörer! Det blev tillslut jättemysigt!

Lycka Till ;)
Marie​

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.