T
Magnus E K Magnus E K skrev:
Gick propellern sönder spontant eller efter att grannens snorungar beskjutit den med luftgevär? Om alternativ ett skriv vilket pump det är så man vet vilket märke som ska undvikas. Anmäl skadan till försäkringsbolaget.
Spontant. Känns inte som att man kan få ut så mkt på försäkringen för denna gamla häck..?

T
Funderade på ifall man annars kunde bara byta utedelen?

tommib
Ärligt talat misstänker jag att det är dyrare att försöka hitta reservdelar och laga det där än att bara köpa en ny VP.

Vilken modell av LVVP är det? Om det är en väldigt vanlig modell kanske du kan ha tur och få tag på en som någon annan ska skrota.

Det ser ut att bli en varm vinter, går det kanske att köra på elpatron tills du kan installera bergvärmen? Det är nog värt att räkna på det iaf...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
1.9 kilo R410 är ju inte gratis heller. Tyvärr.
Tror helt ärligt att det kostar dig ungefär samma att byta ut den som att att laga den, +- några/någon tusenlapp. Kan du kanske få något från försäkringsbolaget?

T
Den blir nog svår att hitta reservdelar till.

En monoblock maskin som dockas till din befintliga tank kanske kan vara ett alternativ.

T TechChad skrev:
Spontant. Känns inte som att man kan få ut så mkt på försäkringen för denna gamla häck..?

T
T Tobias Knutsson skrev:
Den blir nog svår att hitta reservdelar till.

En monoblock maskin som dockas till din befintliga tank kanske kan vara ett alternativ.

Det är en idé. Vad ska man då köra på för någon som är prisvärd? Men måste en installatör göra det jobbet? En monoblock känns som en enkel sak att installera själv..

Krokben
Om du ändå tänkt byta till bergvärme, varför inte bara köra elpatron tills dess så har du löst alla problem? Lite dyrare ett tag men fortfarande billigare än att köpa en billig julapump för 25 tusen plus installation.

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att den tyvärr är skrot. Om man mot förmodan får tag i reservdelar så kommer reparationskostnaden att bli allt för hög för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
TANKEN är att byta till bergvärme. Men OM det blir av så är det tänkt att det ska dröja iaf 1 till 2 vintrar till.
Så hade varit trevligt att hitta en lösning som är lite billgare och köra på den. Det kan kanske tom bli så att är det en tillräckligt bra lösning så behöver vi inte konvertera till bergvärme...

T
Ni ska ha tack för alla svar. Efter dom så känns det som att det är ett hopplöst fall och enda lösningen är att hosta upp pengar på en gång och konvertera till bergvärme... om ingen har wn annan lösning, tänker att bergvärme behöver ju inte vara slutmålet?

T TechChad skrev:
TANKEN är att byta till bergvärme. Men OM det blir av så är det tänkt att det ska dröja iaf 1 till 2 vintrar till.
Så hade varit trevligt att hitta en lösning som är lite billgare och köra på den. Det kan kanske tom bli så att är det en tillräckligt bra lösning så behöver vi inte konvertera till bergvärme...
En billig lösning är att sätta in en elpanna/elkassett så länge.
Vill du ha en mer permanent lösning så kan en ny luft/vatten-pump av lite bättre kvalitet fungera, om du inte bor för långt norrut.

Du kan ju också sätta in en bergvärmepump och köra den i eldrift, och borra senare.

T
L lordi skrev:
En billig lösning är att sätta in en elpanna/elkassett så länge.
Vill du ha en mer permanent lösning så kan en ny luft/vatten-pump av lite bättre kvalitet fungera, om du inte bor för långt norrut.
Skulle det bli billigare att byta LLVP än att konvertera till bergvärme? Dom jag varit i kontakt med tidigare har nämnt 100.000 och då för ca 20.000 till så får jag bergvärme istället.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Har det gått hål på den så har ju köldmedlet läckt ut och den behöver en ny förångare + fyllning.
T TechChad skrev:
Ni ska ha tack för alla svar. Efter dom så känns det som att det är ett hopplöst fall och enda lösningen är att hosta upp pengar på en gång och konvertera till bergvärme... om ingen har wn annan lösning, tänker att bergvärme behöver ju inte vara slutmålet?
Bergvärme kanske inte ens är lämpligaste nu. Ni bor i Örebro (enligt profilen) och jag skulle inte tro att det är så varmt så ofta att bergvärmen kommer kosta mindre än lvvp om man räknar med investeringskostnaden.

En toppmodell med hög verkningsgrad kostar idag 20-25 ink installation för llvp. Så du har ju en möjlighet att gå på det och se hur länge den verkar. Även om du sen vill ha bergvärme om några år så har du den till kyla på sommaren.

T TechChad skrev:
Skulle det bli billigare att byta LLVP än att konvertera till bergvärme? Dom jag varit i kontakt med tidigare har nämnt 100.000 och då för ca 20.000 till så får jag bergvärme istället.
Det beror helt på hur dyrt det blir att borra. Har du långt ner till berget, så går det mycket foderrör och det kostar. Är 120.000 inklusive borra, så hade jag slagit till direkt.

T
L lordi skrev:
Det beror helt på hur dyrt det blir att borra. Har du långt ner till berget, så går det mycket foderrör och det kostar. Är 120.000 inklusive borra, så hade jag slagit till direkt.
Det är inkl. borrning.
Det som känns mest är att vi inte helt säkert kommer bo kvar heller. Då blir faktorn om det är värt att lägga ner dom pengarna o man får tillbaka dom...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.