20160320_135820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160320_135839.jpg
Skapa konto

20160320_135753.jpg
Skapa konto

20160320_135857.jpg
Skapa konto

20160320_135828.jpg
Skapa konto

Börjar tro att något är felkopplat från början innan vi flyttade in. Har hört av sotaren att en viss röris kopplat in flera pannor som har strulat i vinter och de har varit felkopplade. Kanske att den aldrig varit perfekt från början men funkat förut. Baxipannan ska ju inte tjära enligt Baxi

Det går inte att koppla bort dina tankar vad jag kan se.. Hur gör du då? Och varför? Låter som orsaken till dina problem.

Det finns ingen väg för luften att komma ur tankarna heller vad jag kan se.

Redigerat:
kulle
Ja en luftning till tankarna måste finnas, sen ser det ut som du har en burk under laddomaten läcker det där?
isåfall är det oxå en stor risk att det dras in luft i systemet där.

sen ser det ju ut som laddomaten är ny dessutom så då uppstår ju frågan om problemet kom efter att den byttes eller har den bytts före er tid?

kulle skrev:
Ja en luftning till tankarna måste finnas, sen ser det ut som du har en burk under laddomaten läcker det där?
isåfall är det oxå en stor risk att det dras in luft i systemet där.

Hallå. Det läcker inte utan den står där för att vi har luftat där. Laddomaten bubblar det i och det tar en timme att få upp värmen till 80 grader i pannan. Nu när vi har problem tar det två timmar:(

Det finns luftning på tankarna uppe på dem

Tar en timme att få upp värmen? Låter som inte din termostat i laddomaten fungerar.

Om cirkulationen varit dålig så borde ju pannan komma upp i temp relativt fort. Nu verkar det snarare som att pannan inte kommer upp i temp alls? dvs att det är fullt flöde i bypassen helatiden, vilket kan göra att luten som frigörs i pannan sugs ner i bypassen istället för att gå den rätta vägen. Det är ju lite klen dimension på bypassröret.

Ursäkta men jag är ju inte så kunnig. Vilket är bypassröret?

Hur tillverkar du tappvarmvatten, med en slinga eller en beredare i en av tankarna? Om dessa är trasiga läcker det in syrerikt vatten som skapar mycket luftproblem. Jag hade en trasig slinga som gav mig mycket luftningsproblem. Lösningen var att plugga slingan och montera en extern tappvarmvattenautomat. Den mycket sotiga framsidan på pannan antyder att pannan eldats felaktigt under en lång tid. Eldar du med sur ved och/eller förvarar du veden olämpligt?
Luckornas tätning kanske bör bytas. Du nämner inget om fläkten,fungerar den?Ta hjälp av någon annan vedeldare som finns i din närhet eftersom vvs:are och elektriker ej hittat något fel.

• Gilla
marisunjo
  • Laddar…
Vi har bytt fläkt vi har tätat luckor vi har frågat alla möjliga. Vår elektriker är även duktig på eldning. Han o vi har ringt Baxi o pratat med tekniker utan resultat. Att fronten ser ut som den gör på pannan beror just på att den helt plötsligt började tjära igen och inte går att få ordentlig låga på. Vi har köpt annan torr ved. Provat att blanda i torr brädved. Men det du nämner har jag ingen aning om ska kolla det. Tack

Ett läckande varmvattenbatteri borde väl resultera i en rinnande skvallra?
Rinner det mer eller med mindre konstant ur skvallerröret ifrån expansionen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.