Hej. gjorde något otroligt dumt.

Jag lät ren kalkosan (kalklösningsmedel) sitta på min bänkskiva i två timmar.
Det har blekt skivan på vissa ställen. Hur får jag bort det? Eller rättare sagt, vad gör jag för att åtgärda problemet?

Är sjukt tacksam om nån har idér.
Om byta ut skivan är den ända lösningen. Vad kostar det ca? Är en diskho och spis i skivan. skivan är ca 220cm lång.
Tack så jätte mycket

• Bänkskiva med blekta fläckar vid diskho efter spill av kalklösningsmedel, diskborste och röd matta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det nog så att om fläckarna inte går bort med mycket vatten så har laminatets ytskikt skadats.

När det gäller pris så kan du kolla på vad Ikea tar för sina laminatskivor.

Totte_S
Håller tyvärr med, skivan ör sannolikt förstörd. Har själv skaffat fina fläckar på flera skivor pga okunskap om vad vissa rengöringsmedel kan ställa till med.

E Elliott McGee skrev:
Hej. gjorde något otroligt dumt.

Jag lät ren kalkosan (kalklösningsmedel) sitta på min bänkskiva i två timmar.
Det har blekt skivan på vissa ställen. Hur får jag bort det? Eller rättare sagt, vad gör jag för att åtgärda problemet?

Är sjukt tacksam om nån har idér.
Om byta ut skivan är den ända lösningen. Vad kostar det ca? Är en diskho och spis i skivan. skivan är ca 220cm lång.
Tack så jätte mycket
//:— Hej. Tror inte det är lätt att få väck. Kanske galgtvål, har inte testat på bänkskiva men väldigt bra att ta bort fläckar på textil. Annars är en ny laminat bänkskiva på IKEA inte så dyr ca 8-900 kr om du kan återanvända din vask och såga ut öppning för häll och vask. Finns många på IKEA vh som är 246 cm långa. Måttbeställd laminat kostar mellan ca 4- 5000kr beroende på vilken vask du väljer och om du vill ha vasken underlimmad som är dyrare.

• Gilla
Elliott McGee
  • Laddar…
BirgitS
I Inger1969 skrev:
Kanske galgtvål, har inte testat på bänkskiva men väldigt bra att ta bort fläckar på textil.
Galgtvål är bra på fettfläckar men kalklösningsmedel innehåller inget fett utan är i huvudsak vatten, någon syra som löser kalk och ibland något rengöringsmedel. I det här fallet har nog syran blekt färgen i ytskiktet.

• Gilla
Elliott McGee
  • Laddar…
Kalkosan är väl ganska koncentrerad fosforsyra. Jag tror att skivan är skadad av syran, och inget som går att "tvätta bort".

Eftersom skivan sannolikt är förstörd så kan du ju prova med ett slipande rengöringsmedel och se om det går att slipa bort så pass mycket av ytskiktet att färgen kommer tillbaka. Det finns säkert någon här i tråden som har en favorit som de rekommenderar...

Själv gillar jag de magiska svamparna som finns på rengöringshyllan i affären (vita svampar som slits ned när man rengör).

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.