Maxwells demon TotalControl skrev:
Då kör nog dessa lite lägre flöde? Brukar bryta för hög retur innan tryckvakten går in?

Min Viessmann kör +60 vid VV. Då kör den full galopp på CP dock.
Japp och det är därför max returen oftast står på 48 grader på dom äldre pumparna men går att ändra på.Anledningen var för att skydda kompressorn som har r22 eller 404 så att inte oljan skulle brinna upp.Ett gammalt larm som både thermia och nibe hade.vi gjorde ett test och satte r404 i en r407 maskin men efter 3 månader stängde vi av efter det gått 24/7men den gick hela tiden utan avbrott.Sedan så får du larm för hög retur så stannar kompressor och el-patron går in och kör om du fortfarande har värmebehov så det måste man ha lite koll på.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Behöver inga datablad för dom pumparna jag har varit ute på medr407 har inte varit i närheten av 60 grader på varken thermia eller nibes utan stöttning.varför visar ctc cop vid 55 grader och inte 65 om det inte skulle vara något problem med cop.
Du är faktaresistent. Jag ger upp.

• Haha
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Japp och det är därför max returen oftast står på 48 grader på dom äldre pumparna men går att ändra på.Anledningen var för att skydda kompressorn som har r22 eller 404 så att inte oljan skulle brinna upp.Ett gammalt larm som både thermia och nibe hade.vi gjorde ett test och satte r404 i en r407 maskin men efter 3 månader stängde vi av efter det gått 24/7men den gick hela tiden utan avbrott.Sedan så får du larm för hög retur så stannar kompressor och el-patron går in och kör om du fortfarande har värmebehov så det måste man ha lite koll på.
Är det inte 58 grader retur som är standardinställning? Då borde man komma närmare 65 på framledning om man kör nominellt flöde över kondensorn.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det inte 58 grader retur som är standardinställning? Då borde man komma närmare 65 på framledning om man kör nominellt flöde över kondensorn.
Nej på dom äldre medr407 är det 48 standar men du kan öka till 55 men över det kommer du få hög retur hela tiden och gå på el patron till returen sjunker under 55 grader.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nej på dom äldre medr407 är det 48 standar men du kan öka till 55 men över det kommer du få hög retur hela tiden och gå på el patron till returen sjunker under 55 grader.
Nibe S1255 klarar ~60-65grader med tillräckligt flöde...
(själv testat för att kolla begränsningarna i mitt eget system)

C Cerb skrev:
Nibe S1255 klarar ~60-65grader med tillräckligt flöde...
(själv testat för att kolla begränsningarna i mitt eget system)
Japp men då är det inte r407 i den maskinen.

V växelventil skrev:
Japp men då är det inte r407 i den maskinen.
r407c

C Cerb skrev:
r407c
R407c har ju en blandning och har r134 så den tål lite högre och för att klara 65 så måste kb vara under -5

V växelventil skrev:
R407c har ju en blandning och har r134 så den tål lite högre och för att klara 65 så måste kb vara under -5
63grader fixar iaf min pump med +4grader KB in.

Men nu ska jag sluta bidra till halv-OT spåret här, när vi alla har landat i att många ("moderna") värmepumpar fixar runt 60graders framledning.

P
K Kent i Lerviken skrev:
Hur mycket det ändras går att räkna ut med dessa formler:
p1*V1=p2*V2 eller (p1*V1)/T1=(p2*V2)/T2 .
Höjden i expkärlet får du inte fram med den formlen

P
S Styrtekniker skrev:
Jag förstår inte att denna tråd har snöat in på trycket i systemet. Är det inte bättre att hjälpa TS få upp temperaturen i hans hus. Så för att kolla lite. Varför har man ett högre tryck i värmesystem? Vad har det för syfte?
Byggga hus signum är att trådar spårar ur. Ju snabbare desto bättre är det

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Byggga hus signum är att trådar spårar ur. Ju snabbare desto bättre är det
Ska bättre mig😄. Fast att provocera lite är lite underhållande i en grå vardag. Fast det måste vara sant och rätt. På senaste tiden, här har det slagit mig att olika sanningar kan har samma effekt. Att man gör samma sak av olika anledningar och att resultatet blir samma. Mycket intressant och utvecklande. Fast att jag gillar min bättre. Är den andra sanningen/anledningen helt rätt också.

Hur varmt är det i TS hus nu då? Har du fått någon hjälp. Har du gjort någon åtgärd? Håller värmepumpen börvärde?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Ska bättre mig😄. Fast att provocera lite är lite underhållande i en grå vardag. Fast det måste vara sant och rätt. På senaste tiden, här har det slagit mig att olika sanningar kan har samma effekt. Att man gör samma sak av olika anledningar och att resultatet blir samma. Mycket intressant och utvecklande. Fast att jag gillar min bättre. Är den andra sanningen/anledningen helt rätt också.

Hur varmt är det i TS hus nu då? Har du fått någon hjälp. Har du gjort någon åtgärd? Håller värmepumpen börvärde?
Ja det undrar jag oxå ?

P
M mabjörn skrev:
Ja det undrar jag oxå ?
Så dax att undra nu!
TS har flyttat alternativt frusit ihjäl, åtminstone lämnat

electroluxaren skrev:
Så dax att undra nu!
TS har flyttat alternativt frusit ihjäl, åtminstone lämnat
Slut i rutan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.