31 405 läst ·
131 svar
31k läst
131 svar
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Japp och det är därför max returen oftast står på 48 grader på dom äldre pumparna men går att ändra på.Anledningen var för att skydda kompressorn som har r22 eller 404 så att inte oljan skulle brinna upp.Ett gammalt larm som både thermia och nibe hade.vi gjorde ett test och satte r404 i en r407 maskin men efter 3 månader stängde vi av efter det gått 24/7men den gick hela tiden utan avbrott.Sedan så får du larm för hög retur så stannar kompressor och el-patron går in och kör om du fortfarande har värmebehov så det måste man ha lite koll på.TotalControl skrev:
Redigerat:
Du är faktaresistent. Jag ger upp.V växelventil skrev:
Är det inte 58 grader retur som är standardinställning? Då borde man komma närmare 65 på framledning om man kör nominellt flöde över kondensorn.V växelventil skrev:Japp och det är därför max returen oftast står på 48 grader på dom äldre pumparna men går att ändra på.Anledningen var för att skydda kompressorn som har r22 eller 404 så att inte oljan skulle brinna upp.Ett gammalt larm som både thermia och nibe hade.vi gjorde ett test och satte r404 i en r407 maskin men efter 3 månader stängde vi av efter det gått 24/7men den gick hela tiden utan avbrott.Sedan så får du larm för hög retur så stannar kompressor och el-patron går in och kör om du fortfarande har värmebehov så det måste man ha lite koll på.
Nej på dom äldre medr407 är det 48 standar men du kan öka till 55 men över det kommer du få hög retur hela tiden och gå på el patron till returen sjunker under 55 grader.TotalControl skrev:
Redigerat:
Nibe S1255 klarar ~60-65grader med tillräckligt flöde...V växelventil skrev:
(själv testat för att kolla begränsningarna i mitt eget system)
63grader fixar iaf min pump med +4grader KB in.V växelventil skrev:
Men nu ska jag sluta bidra till halv-OT spåret här, när vi alla har landat i att många ("moderna") värmepumpar fixar runt 60graders framledning.
Byggga hus signum är att trådar spårar ur. Ju snabbare desto bättre är detS Styrtekniker skrev:
Ska bättre mig😄. Fast att provocera lite är lite underhållande i en grå vardag. Fast det måste vara sant och rätt. På senaste tiden, här har det slagit mig att olika sanningar kan har samma effekt. Att man gör samma sak av olika anledningar och att resultatet blir samma. Mycket intressant och utvecklande. Fast att jag gillar min bättre. Är den andra sanningen/anledningen helt rätt också.electroluxaren skrev:
Hur varmt är det i TS hus nu då? Har du fått någon hjälp. Har du gjort någon åtgärd? Håller värmepumpen börvärde?
Ja det undrar jag oxå ?S Styrtekniker skrev:Ska bättre mig😄. Fast att provocera lite är lite underhållande i en grå vardag. Fast det måste vara sant och rätt. På senaste tiden, här har det slagit mig att olika sanningar kan har samma effekt. Att man gör samma sak av olika anledningar och att resultatet blir samma. Mycket intressant och utvecklande. Fast att jag gillar min bättre. Är den andra sanningen/anledningen helt rätt också.
Hur varmt är det i TS hus nu då? Har du fått någon hjälp. Har du gjort någon åtgärd? Håller värmepumpen börvärde?