I mina försök att förstå varför mitt värmesystem tappade tryck satte jag plastpåsar runt alla radiatorventiler i huset. Har ventiler av gammal sort och har tidigare haft problem med att någon av de börjat droppa. Sedan jag bytte luftventil i expansionskärlet för någon vecka sedan har trycket slutat att sjunka så jag utgick från att problemet var löst. Nu ikväll så ser jag dock att det bildas lite kondens i några av påsarna runt ventilerna. Det är alltså inga mängder som läcker men ändå tillräckligt för att ge kondens. Antar att det bara är att byta ut de ventilerna. Eller vad tror ni?
MMA ROT-bok!
Sidan 21:
https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/ROT_2015.pdf

Sidan 21:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/ROT_2015.pdf

Nej det kan man ej.
Lättast är om du googlar på det sjusiffriga RSK-numret med endast svenska resultat så får du upp flera internetbutiker som erbjuder produkten! Priserna varierar kraftigt, så några minuters letande kan spara dig ganska många kronor.
Men även din lokala röris kan ta hem produkterna åt dig om du har någon bra kontakt med sådan!
Lättast är om du googlar på det sjusiffriga RSK-numret med endast svenska resultat så får du upp flera internetbutiker som erbjuder produkten! Priserna varierar kraftigt, så några minuters letande kan spara dig ganska många kronor.
Men även din lokala röris kan ta hem produkterna åt dig om du har någon bra kontakt med sådan!
In min värld är det ett superenkelt val! Urtappning måste ju ske oavsett som redan nämnts.
Byt hela termostatventilen, men det kräver mer av dig än att bara byta insatsen.
Lin & Locher för att täta gängan och man får ibland vrida lite på böjen med mutter för att få loss den gamla ventilen.
Och om man ska tycka något så är den ventilen du hänvisar till utan injusteringsmöjlighet.
I mitt tycke skulle jag hellre då köpa 4795830 eller 4806073 för att ha en möjlighet till lite balansering!
Byt hela termostatventilen, men det kräver mer av dig än att bara byta insatsen.
Lin & Locher för att täta gängan och man får ibland vrida lite på böjen med mutter för att få loss den gamla ventilen.
Och om man ska tycka något så är den ventilen du hänvisar till utan injusteringsmöjlighet.
I mitt tycke skulle jag hellre då köpa 4795830 eller 4806073 för att ha en möjlighet till lite balansering!
Att byta ventilen fixar jag. Det har jag gjort förr. Vad är fördelen med att ha förjustering? Kan man inte lika gärna göra det med den vanliga ratten?Krilleman skrev:
In min värld är det ett superenkelt val! Urtappning måste ju ske oavsett som redan nämnts.
Redigerat:
Med en förinställning anpassar man flödet vid fullt öppen ventil till radiatorstorleken och värmebehovet.
Ska man göra det korrekt ska erforderligt flöde och inställning räknas fram.
MMA-ventiler kräver specialverktyg för inställning medan Danfoss-ventilen ställs in med fingrarna.
Det är nödvändigt med förinställningar i stora värmesystem för att få hydraulisk balans, men i små system på 10 - 20 radiatorer kan man tycka att det är lite överkurs.
Välj Danfoss-ventiler så får du förinställningen på köpet och kan laborera vid behov,
Ska man göra det korrekt ska erforderligt flöde och inställning räknas fram.
MMA-ventiler kräver specialverktyg för inställning medan Danfoss-ventilen ställs in med fingrarna.
Det är nödvändigt med förinställningar i stora värmesystem för att få hydraulisk balans, men i små system på 10 - 20 radiatorer kan man tycka att det är lite överkurs.
Välj Danfoss-ventiler så får du förinställningen på köpet och kan laborera vid behov,