På sikt borde jordvärmen bli mycket billigare eftersom det är mindre att byta den dag pumpen måste bytas ut.
Nackdelen med jordvärme är dels installationen som du nämnt, men även att du inte kan gräva fritt på tomten längre.

KnockOnWood skrev:
Och trots att vi har ett något större hus än grannen, som dessutom bara bor halvtid i sitt hus ensam,
har vi två hos oss lägre elförbrukning.
Varför? Han värmer sitt varmvatten med bergvärmepumpen, så den måste "gå jämt".
En någorlunda modern bergvärmepump har en effektivitet på c:a 3:1 (dvs av den energi som krävs för att värma vattnet fås 2/3 gratis från berget) när den gör varmvatten, att den skulle förbruka mer energi än elberedare som har 1:1 faller på sin egen orimlighet.

Skillnaden i elförbrukning lär ha någon annan orsak.

mexitegel skrev:
En någorlunda modern bergvärmepump... att den skulle förbruka mer energi än elberedare som har 1:1 faller på sin egen orimlighet.

Skillnaden i elförbrukning lär ha någon annan orsak.
Jag instämmer i princip, men vet hur förhållandena är.
Vi två med elberedaren i ett 25% större hus gör av med 25% mindre el än grannen.
Han bor ensam i huset varannan dag.Han har ingen mekanisk ventilation, det har vi.

Ja, grannen kokar kaffe rätt ofta, kan det vara kaffebryggaren :)

I offerten är det en Thermia 6 eller 9 som gäller. Vet ej om kompressorn sitter i utedelen eller ej. Enl teknisk data är det 60 db men det bör väl bara vara under vinterhalvåret.

Thermia Atec

M
Chris1234 skrev:
I offerten är det en Thermia 6 eller 9 som gäller. Vet ej om kompressorn sitter i utedelen eller ej. Enl teknisk data är det 60 db men det bör väl bara vara under vinterhalvåret.
Nja - jag tror inte det skiljer supermycket på låg och hög fläkthastighet. Jag hade ju velat att min värmepump gick med högsta fläkthastighet hela tiden då det förmodligen kostar mindre att få fläkten att snurra än att låta kompressorn gå extra länge för att omvandla energi.

Jag kikade på specifikationerna för min Mitsubishi luft/luft värmepump.
Ljudnivån för utedelen anges till 47-48 dB(A).
Motsvarande för deras luft/vatten-pump är enligt specifikationerna 46 dB(A) om jag läser rätt.

Det är väl absolut inget att oroa sig för!

M
KnockOnWood skrev:
Jag kikade på specifikationerna för min Mitsubishi luft/luft värmepump.
Ljudnivån för utedelen anges till 47-48 dB(A).
Motsvarande för deras luft/vatten-pump är enligt specifikationerna 46 dB(A) om jag läser rätt.

Det är väl absolut inget att oroa sig för!
Skillnaden på 48 och 60dB är att anse som traumatiserande stor :)

Ok, men vilket är utomhusnivån? Enligt spec på Thermia Atec 6 är Ljudeffektsnivån 61db och Ljudtrycksnivån 46db.

M
Om jag fattat det rätt så är det ljudeffekten som beskriver hur mycket/högt något låter.

M
Sorry - menade inte att 60dB är jättehögt ljud med mitt förrförra inlägg. Menade att skillnaden mellan 48 och 60 är jättestor för mänskliga örat då en ökning med 3dB uppfattas som dubbelt så högt.

Har fått en referens av installatören som jag ska åka och lyssna på i veckan. Den bästa utgångspunkten hade varit om detta hus låg på landet också. Man ska inte vara för petig men man ska ha detta ganska många år och pynta över 100k.

Atec verkar vara en pumptyp de inte hade när vi köpte, det ser ut som kompressorn sitter utomhus i den.

Jo, det stämmer efter samtal med installatören.

Det är lite skumt att L/V och V/V skulle kosta lika mycket för normalt är en L/V billigare. Jämför effekterna på pumparna och fråga någon fler, för L/V borde vara betydligt billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.