22 904 läst ·
36 svar
23k läst
36 svar
HJÄLP! Jordvärme eller luft/vatten??
På sikt borde jordvärmen bli mycket billigare eftersom det är mindre att byta den dag pumpen måste bytas ut.
Nackdelen med jordvärme är dels installationen som du nämnt, men även att du inte kan gräva fritt på tomten längre.
Nackdelen med jordvärme är dels installationen som du nämnt, men även att du inte kan gräva fritt på tomten längre.
En någorlunda modern bergvärmepump har en effektivitet på c:a 3:1 (dvs av den energi som krävs för att värma vattnet fås 2/3 gratis från berget) när den gör varmvatten, att den skulle förbruka mer energi än elberedare som har 1:1 faller på sin egen orimlighet.KnockOnWood skrev:
Skillnaden i elförbrukning lär ha någon annan orsak.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag instämmer i princip, men vet hur förhållandena är.mexitegel skrev:
Vi två med elberedaren i ett 25% större hus gör av med 25% mindre el än grannen.
Han bor ensam i huset varannan dag.Han har ingen mekanisk ventilation, det har vi.
Ja, grannen kokar kaffe rätt ofta, kan det vara kaffebryggaren
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nja - jag tror inte det skiljer supermycket på låg och hög fläkthastighet. Jag hade ju velat att min värmepump gick med högsta fläkthastighet hela tiden då det förmodligen kostar mindre att få fläkten att snurra än att låta kompressorn gå extra länge för att omvandla energi.Chris1234 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kikade på specifikationerna för min Mitsubishi luft/luft värmepump.
Ljudnivån för utedelen anges till 47-48 dB(A).
Motsvarande för deras luft/vatten-pump är enligt specifikationerna 46 dB(A) om jag läser rätt.
Det är väl absolut inget att oroa sig för!
Ljudnivån för utedelen anges till 47-48 dB(A).
Motsvarande för deras luft/vatten-pump är enligt specifikationerna 46 dB(A) om jag läser rätt.
Det är väl absolut inget att oroa sig för!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Skillnaden på 48 och 60dB är att anse som traumatiserande storKnockOnWood skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Sorry - menade inte att 60dB är jättehögt ljud med mitt förrförra inlägg. Menade att skillnaden mellan 48 och 60 är jättestor för mänskliga örat då en ökning med 3dB uppfattas som dubbelt så högt.
Har fått en referens av installatören som jag ska åka och lyssna på i veckan. Den bästa utgångspunkten hade varit om detta hus låg på landet också. Man ska inte vara för petig men man ska ha detta ganska många år och pynta över 100k.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Atec verkar vara en pumptyp de inte hade när vi köpte, det ser ut som kompressorn sitter utomhus i den.
