johanpelle skrev:
Vad är det du inte förstår?.Är det hur du ska ställa in apparaterna för att få minsta värmekostnad. Svaren du fick var ju från personer som uppenbarligen förstod ändå mindre. Vedkaminer!!

Var glad att det finns en luftvärmepump som kan förse frånluftsvärmepumpen med värme. Annars skulle frånluftsvärmepumpen ta till elpatron när den inte får tillräckligt mer värme att jobba med.
Ställ in både luftvärmepump och frånluftvärmepump på önskad innetemperatur och öppna termostatventilerna på elementen helt. I det rum där luftvärmepumpen sitter är det nog lämpligt att vrida ned elementtermostaterna för annars går inte luftvärmepumpen igång. Sedan borde det reglera sig själv.
Blir det -15 grader eller kallare ute så stäng av luftvärmepumpen så slipper du onödigt slitage.
Om du läste frågorna i mina inlägg så kanske du skulle förstå vad jag inte förstod...Och ved/braskamin kommer det aldrig bli för det får man inte installera.
Och att elpannan kickar in när den inte får tillräckligt med värme No shit scherlock! Har jag inte alls märkt och det har jag inte alls skrivit i tidigare inlägg att det är vad som händer...
Däremot så kom det ett konkret svar på hur jag ska ställa in elementen och det tackar jag för.
Då kvarstår fortfande min fråga hur hittar jag i vilket rum som innegivaren sitter? eftersom det elementet inte ska skruvas ned.

Orsaken till att du inte får några entydiga svar är att det inte finns några entydiga svar. Dina två värmesystem är inte en optimal kombination. Det är inte samma inställningar som ger bästa ekonomi och bästa komfort.

Jag har beskrivit vad jag tror är inställningar för bästa komfort respektive bästa ekonomi. Det är helt olika inställningar. Du måste hitta din kompromiss.

Jag skulle utgå ifrån att ställa luft luftvärmepumpen på 22 eller 23 grader samt frånluftsvärmepumpen på 20 eller 21 grader. Grundregeln är att för ekonomi skall du ha så låg inställning som möjligt på frånluftsvärmepumpen. Termostaterna skulle jag lämna på max och skruva ner om jag ville ha kallare i ett annat rum än det som luftvärmepumpen eller inomhusgivaren sitter i.

Redigerat:
katten12 skrev:
Står i första inlägget men skriver igen Frånluftsvärmepump med innbyggd varmvattenberedare och elpanna är en Aquaes årsmodell 90-tal och luft-luft värmepumpen är en LG från ca 2007
Jo men det finns ju olika LG å Aquaes.

Noseone skrev:
Jo men det finns ju olika LG å Aquaes.
Yepp men förra ägarna har haft en förkärlek att ta bort alla klisterlappar och slänga alla bruksanvisningar så modell nummer vet jag inte och det är även därför som jag har haft så svårt att hitta manualer på nätet.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Avemo skrev:
Orsaken till att du inte får några entydiga svar är att det inte finns några entydiga svar. Dina två värmesystem är inte en optimal kombination. Det är inte samma inställningar som ger bästa ekonomi och bästa komfort.

Jag har beskrivit vad jag tror är inställningar för bästa komfort respektive bästa ekonomi. Det är helt olika inställningar. Du måste hitta din kompromiss.

Jag skulle utgå ifrån att ställa luft luftvärmepumpen på 22 eller 23 grader samt frånluftsvärmepumpen på 20 eller 21 grader. Grundregeln är att för ekonomi skall du ha så låg inställning som möjligt på frånluftsvärmepumpen. Termostaterna skulle jag lämna på max och skruva ner om jag ville ha kallare i ett annat rum än det som luftvärmepumpen eller inomhusgivaren sitter i.
Då testar jag den inställningen och hoppas att elräkningen inte svider lika mycket som när elpatronen går i ^^
Och då kvastår bara mitt problem att jag vet inte var inomhus givaren sitter. Lyckades iaf hitta en manual till frånluftvärmepumpen efter mycket letande och hittade hur man kontrollerar om man har adaptiv styrning (inne och utegivare) eller bara utegivar styrning. Då skulle man knappa sig fram på pumpen och så skulle det på pumpens display stå 3F om man hade adaptiv styrning och 1F om man har utegivarstyrning, doc så skulle adaptiv styrning vara det vanligaste.
På min pump visas FF så jag vet inte vad det innebär eller vilken styrning jag egentligen har. Jag gissar att jag har adaptiv styrning för när jag har ångat bort tapeter så har ju tempraturen höjts väldigt i lägenheten och då säger pumpen att du har 24 grader inomhus, och då måste den väl ha en innegivare för att känna av att tempraturen är förhöjd till 24 grader? Eller kan den fortfarnde veta om det även med utegivarstyrning?

Är säker på att du har en inomhustempgivare? Kanske reglerar mot yttertempen?

Kolla på baksidan av apparaterna, ofta finns det någon typskylt. Om inte, prova att ta ett foto och maila till tillverkaren och fråga vad det är för modell.

I
Ställ luftpumpen någon grad högre än frånluftspumpen. Det kommer att få frånluftsvp att göra varmvatten istället, att den vilar när inget varmvatten behövs gör inget, luftpumpen har bättre cop ned till -10 ute. När temp faller och L-L inte orkar går FL in och stöttar, kanske med el, men det blir sak samma som att köra L-L ogynsamt.
Manual finns att hämta här:
http://www.ivt.se/pages/documents.a...=1&strProductType=18&SubmitSearch=1&framework=

I
Hade jag visst hur man bifogar ett excelark kunde jag gjort det. Ett som klargör hur en frånluftsvp fungerar.
Hur infogar man en excelfil?

Redigerat av moderator:
I
Varför ville du ha tag på innegivaren? De brukar väl vara stora och fula, lätta att hitta, såvida man inte gjort sig en egen, som jag har, och petat in den mellan tak och skugglist.

ion skrev:
Varför ville du ha tag på innegivaren? De brukar väl vara stora och fula, lätta att hitta, såvida man inte gjort sig en egen, som jag har, och petat in den mellan tak och skugglist.
Jag skulle vilja veta vilket element det är som alltid måste stå med helt öppen ventil, och som jag har förstått det så är det de elementet som sitter i samma rum som innegivaren. Det är väl dumt att ha ex elementet i vardagsrummet på 7 på termostaten(maxläget) på elementet om luftvärmepumpen sitter där inne och blåser på varmt på full fräs? Förusatt att inte innegivaren sitter ivardagsrummet för då kan jag ju inte röra det elemnetet

Som Avemo pricksäkert säger så gäller det att få luftvärmepumpen att ta så mycket som möjligt av uppvärmningen. Kan du ka lite varmare i rummet med luftvärmepumpen så ställ upp temperaturen ett par grader på den. Viktigt att du följer ledningarna från frånluftvärmepumpen så att du hittar var innegivaren sitter. Sitter givaren i samma rum som luftvärmepumpen blir det inte bra och då måste den flyttas. Hitta typskylten på en apparat brukar inte vara något problem. Brukar sedan inte vara något problem att hitta bruksanvisningen mha. en sökmotor på datan men här var det inte så lätt. Förmodligen en rätt gammal frånluftsvärmepump.

Hur ska givaren typ se ut? Liksom vad letar jag efter? En dosa? en tråd? en termometer?
Ledningarna blir svårt att följa då de inte syns alls...Frånluftvärmepumpen är bara ett stort vitt skåp från golv till tak...Syns inte hur den är inkopplad eller om det går några ledningar från den

Har nu ställt in mitt system såhär alla termostater på elementen är öppna helt alltså inställda på maxläget skiffran 7.
Frånluftsvärmepumpen är inställd på 19 grader
Luftvärmepumpen är inställd på 23 grader
Än så länge helt ok comfort nästan lite varmt i kök, hall och vardagsrum där luft värmepumpen kör och på gränsen till lite kyligt i sovrummen och badrum dit luftvärmepumpen inte når pga jag för tillfället måste ha dörrarna stängda pga illrar som inte ska vara på farliga renoveringsställen.
HUr ska driften på luftvärmepumpen vara? Jag har förstått att auoläget blir dyrt så man ska ha den inställd på värme och på de flesta modeller betecknas det med en sol i displayen på fjärrkontrollen. Detta är de läge jag har inställt. Just nu så kör pumpen så att den pumpar in jätte varm luft en stund sedan så stannar den upp och inte pumpar någon luft in i rummet alls och då tänds en lampa på själva innerdelen som är betcknad med en vattendroppe och en snöflinga gissar på att det kan betyda avfrostning? Sedan kör den igång occh blåser varmluft igen då är den lampan släckt och så fortsätter den så. Är detta normal drift på en luftvärmepump som inte ska vara autoinställd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.