5 658 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Hjälp! Jag förstår verkligen inte...
Sida 1 av 3
Har varit stolt över att jag ÄNTLIGEN fått min värmepump förklarad för mig så att jag förstår hur den fungerar en frånluftvärmepump (Aquaes från 90-talet) har en behaglig inomhus miljö så so far so good.
Var idag iväg på Bauhaus för att kolla hur luft-luftvärmepumpen sitter fast i väggen för att förstå vad jag kan göra med den när jag renoverar vardagsrummet där den sitter.
Frågade ju då också vad vitsen med den här mojjängen är. Fick till svar att den används som komplement till ett dyrt uppvärminingssystem som direktverkande el, för att halvera elkostnaden för värme eller som ensamt system i sommarstugor.
Jag är helt lost nu! Jag förstår verkligen inte HUR ska jag göra med dessa två värmesystem? Vilka inställningar ska jag ha på dem? Hur är det liksom meningen att de ska samköras?
Idag har jag luft-luftvärmepumpen avstängd, det verkar vara ett bra märke en LG.
Var idag iväg på Bauhaus för att kolla hur luft-luftvärmepumpen sitter fast i väggen för att förstå vad jag kan göra med den när jag renoverar vardagsrummet där den sitter.
Frågade ju då också vad vitsen med den här mojjängen är. Fick till svar att den används som komplement till ett dyrt uppvärminingssystem som direktverkande el, för att halvera elkostnaden för värme eller som ensamt system i sommarstugor.
Jag är helt lost nu! Jag förstår verkligen inte HUR ska jag göra med dessa två värmesystem? Vilka inställningar ska jag ha på dem? Hur är det liksom meningen att de ska samköras?
Idag har jag luft-luftvärmepumpen avstängd, det verkar vara ett bra märke en LG.
Kort sagt: Ingen av dina värmesystem är gjort för att samverka med det andra. Frånluftsvärmepumpen är ett komplett värmesystem som ensamt klarar att värma huset. Hur väl den klarar av att samverka med något annat beror på om du har inomhusgivare. Luft luftvärmepumpen är ett komplement som sannolikt inte kan värma huset ensam vid stark kyla. När den räcker till är det dock troligt att den ger billigare värme än frånluftsvärmepumpen. Du får prova dig fram. Skruva ner värmen på frånluftsvärmepumpen och slå på luft luftvärmepumpen.
Okej för det lilla jag har lyckats luska ut om den här luft-luft mojjängen är att den används tillsammans med ett system som är kopplat till vattenburet system så som direkverkande el(det jag har) pelletspanna eller oljepanna.
Och ja frånluftspumpen värmer huset helt OK, har haft den inställd på 22 grader har varit behagligt var lite kallt i natt då det var -10 ute. Och lite kallt idag då de varit -8. Och nu när det varit minusgrader så har ju elpannan kickat igång nästan hela dagen.
Och att man skruvar ned värmen på värmepumpen och slår på luft-luft mojjängen har jag också förstått men vilka värden ska man ha?
Vilken tempratur sa frånluftvärmepumpen stå på? Vilken tempratur ska luft-luft grejjen stå på? Vad ska mina termostater på radiatorerna stå på?
Innegivardel på värmepumpen har jag vet dock inte vilken radiator det är som har den, hur hittar jag denna? För i instruktionsboken står det att denna radiator måste stå helt öppen det tolkar jag som att den alltid måste stå i max läge eller har jag tolkat fel?
Och ja frånluftspumpen värmer huset helt OK, har haft den inställd på 22 grader har varit behagligt var lite kallt i natt då det var -10 ute. Och lite kallt idag då de varit -8. Och nu när det varit minusgrader så har ju elpannan kickat igång nästan hela dagen.
Och att man skruvar ned värmen på värmepumpen och slår på luft-luft mojjängen har jag också förstått men vilka värden ska man ha?
Vilken tempratur sa frånluftvärmepumpen stå på? Vilken tempratur ska luft-luft grejjen stå på? Vad ska mina termostater på radiatorerna stå på?
Innegivardel på värmepumpen har jag vet dock inte vilken radiator det är som har den, hur hittar jag denna? För i instruktionsboken står det att denna radiator måste stå helt öppen det tolkar jag som att den alltid måste stå i max läge eller har jag tolkat fel?
Hade du inte vattenburet system? Direktverkande el är något annat. Inomhusgivaren sitter inte på en radiator. Den sitter om den finns i ett rum centralt i huset. Radiatorn eller radiatorerna i det rummet skall inte ha nedskruvad termostat. Maxläge på dessa precis som du skriver. Ställ luftvärmepumpen på den temperatur du vill ha. Eventuellt något högre. Sedan ställer du frånluftsvärmepumpen på en något lägre temperatur. Sedan kan du prova dig fram hur lågt du kan ställa frånluftsvärmepumpen. Troligen kommer det bli någon eller ett par grader kallare i rummen längst bort från luft luftvärmepumpen. Dessutom kanske du måste skruva upp frånluftsvärmepumpen när det är som kallast ute. En annan variant som kan fungera är att ställa ner termostaterna på elementen till en temperatur under den som är inställd på luft luftvärmepumpen.
Som jag harförstått det så har jag vattenburet direktverkande el system för värmepumpen som är kopplad till det vattenburna systemet går ju på el.
Okej kan man se innegivaren hur ser den ut så att man vet var den sitter och därmed inte pilla på det element där den sitter?
Så till ex så ställer jag in luftvärmepumpen på 22 grader, och frånluftsvärmepumpen på 21 grader och skruvar ned elementen till säg läge 2 utav 7.
Blir det så då att elementen kommer vara kalla så länge som luftvärmepumpen orkar hålla 22 grader? Och när tempraturen inomhus sjunker till 20 grader då börjar frånluftvärmepumpen att värma elementen? Eller kommer elementen om de ärlågt inställda bara vara fisljumna konstant och vad man sparar är att elpannan aldrig går igång?
För vad jag är orolig för är detta scenariot som beskrivs i en annan tråd
"Du skriver att värmepumpspannan står på 16 grader, jag antar att du då menar att värmen är neddragen till minimum på radiatorkretsen och att framledningstemperaturen är 16 grader. Om cirkulationspumpen vore avstängd så skulle framledningstemperaturen vara betydligt högre i den händelse varmvattnet är igång.
Det som då händer (i det fall pannan inte är helt avstängd) är att radiatorkretsen kyler varmvattnet. Resultatet blir att anläggningen tvingas värma varmvatten trots att inget varmvatten förbrukas. Kontentan blir att förbrukningen blir väsentligen högre än om du släppte på den värme som krävs med tanke på utetemperaturen. Det är så med dessa lågtempererade värmesystem att de måste vara i balans. Annars, om de är i obalans, så kostar det skjortan utan att man har en aning om varför"
Kan detta ske om man har luftvärmepumpen igång och därför blir ja så konfundersam över hur jag ska ha värmepump/element inställda..
Okej kan man se innegivaren hur ser den ut så att man vet var den sitter och därmed inte pilla på det element där den sitter?
Så till ex så ställer jag in luftvärmepumpen på 22 grader, och frånluftsvärmepumpen på 21 grader och skruvar ned elementen till säg läge 2 utav 7.
Blir det så då att elementen kommer vara kalla så länge som luftvärmepumpen orkar hålla 22 grader? Och när tempraturen inomhus sjunker till 20 grader då börjar frånluftvärmepumpen att värma elementen? Eller kommer elementen om de ärlågt inställda bara vara fisljumna konstant och vad man sparar är att elpannan aldrig går igång?
För vad jag är orolig för är detta scenariot som beskrivs i en annan tråd
"Du skriver att värmepumpspannan står på 16 grader, jag antar att du då menar att värmen är neddragen till minimum på radiatorkretsen och att framledningstemperaturen är 16 grader. Om cirkulationspumpen vore avstängd så skulle framledningstemperaturen vara betydligt högre i den händelse varmvattnet är igång.
Det som då händer (i det fall pannan inte är helt avstängd) är att radiatorkretsen kyler varmvattnet. Resultatet blir att anläggningen tvingas värma varmvatten trots att inget varmvatten förbrukas. Kontentan blir att förbrukningen blir väsentligen högre än om du släppte på den värme som krävs med tanke på utetemperaturen. Det är så med dessa lågtempererade värmesystem att de måste vara i balans. Annars, om de är i obalans, så kostar det skjortan utan att man har en aning om varför"
Kan detta ske om man har luftvärmepumpen igång och därför blir ja så konfundersam över hur jag ska ha värmepump/element inställda..
Direktverkande el = el-element i hela huset = HÖG elräkning.
Har du vattenburet så är det inte direktverkande. behöver du inte Luft-luft pumpen så sätt den i garaget eller i stugan eller någon annanstans där comfort och drag inte är prio.
Har du vattenburet så är det inte direktverkande. behöver du inte Luft-luft pumpen så sätt den i garaget eller i stugan eller någon annanstans där comfort och drag inte är prio.
Vattenburen el är något annat än direktverkande el, men det är precis lika dyrt i drift. Eller lika billigt om man hellre vill säga så. Scenariot du citerar låter lite svårbegripligt. Värme används till två saker. Antingen värmer det huset eller så värmer det varmvatten. Vad citatet säger är att du bör stänga av cirkulationspumpen på sommaren när du inte behöver någon värme alls i huset. Så länge du behöver värme i huset och inte har varmare än du vill ha så finns det inget sätt för pannan att förbruka el utan att producera värme.
Så hur kan jag ställa in systemet vad bör värdena på pumparna vara om jag vill ha 22 grader? Och blir det billigare av att ha igång båda systemen eller är det enbart comfort?
Nu har vi haft -15 inatt och det har varit kallt i huset har fått ha en extra filt och elpannan är ju igång hela tiden.
Nu har vi haft -15 inatt och det har varit kallt i huset har fått ha en extra filt och elpannan är ju igång hela tiden.
För bästa komfort kan du stänga av luftvärmepumpen och låta elpannan sköta allt. För lägsta kostnad skruvar du ner frånluftsvärmepumpen så lågt som möjligt och låter luft luftvärmepumpen värme hela huset efter bästa förmåga. Alla dörrar måste då stå öppna, det kommer vara kallare i rummen långt från luftvärmepumpen och du kommer behöva slå på elpannan när det är som kallast. Om ingen av dessa angreppspunkter är önskvärd måste du hitta din egen kompromiss. Ingen i detta forum kan ge dig ett facit som talar om det enda rätta sättet att ställa in prylarna.
Ja har läst lite på vattenfalls tips för luft-luft värmepump det är just inställnngarna som jag inte hänger med på till 100%. Men ska jag sätta en låg tempratur som börvärde på frånluftsvärmepumpen? Hur ska isåfall termostaterna på elementen vara inställda? Eller ska jag ha dagens inställning på frånluftärmepumpen dvs inställning på 22 grader och ha en låg inställning på elementens termostater? Och ha en hög termostat inställning på elementen ditluft-luft värmepumpen inte når?
Samtiigt vill jag inte att kostnaden skenar iväg utan vitsen med att isåfall ha igång luft-luftvärmepumpen är att ha en lägre elräkning än om jag baa kör frånluftspumpen med elpanna
Samtiigt vill jag inte att kostnaden skenar iväg utan vitsen med att isåfall ha igång luft-luftvärmepumpen är att ha en lägre elräkning än om jag baa kör frånluftspumpen med elpanna
Redigerat:
Vad är det du inte förstår?.Är det hur du ska ställa in apparaterna för att få minsta värmekostnad. Svaren du fick var ju från personer som uppenbarligen förstod ändå mindre. Vedkaminer!!
Var glad att det finns en luftvärmepump som kan förse frånluftsvärmepumpen med värme. Annars skulle frånluftsvärmepumpen ta till elpatron när den inte får tillräckligt mer värme att jobba med.
Ställ in både luftvärmepump och frånluftvärmepump på önskad innetemperatur och öppna termostatventilerna på elementen helt. I det rum där luftvärmepumpen sitter är det nog lämpligt att vrida ned elementtermostaterna för annars går inte luftvärmepumpen igång. Sedan borde det reglera sig själv.
Blir det -15 grader eller kallare ute så stäng av luftvärmepumpen så slipper du onödigt slitage.
Var glad att det finns en luftvärmepump som kan förse frånluftsvärmepumpen med värme. Annars skulle frånluftsvärmepumpen ta till elpatron när den inte får tillräckligt mer värme att jobba med.
Ställ in både luftvärmepump och frånluftvärmepump på önskad innetemperatur och öppna termostatventilerna på elementen helt. I det rum där luftvärmepumpen sitter är det nog lämpligt att vrida ned elementtermostaterna för annars går inte luftvärmepumpen igång. Sedan borde det reglera sig själv.
Blir det -15 grader eller kallare ute så stäng av luftvärmepumpen så slipper du onödigt slitage.