Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Hej
jag och min pojkvän skall flytta in till vår första lägenhet som är på 30kvm. Vi behöver tips och råd på hur vi kan inreda denna på bästa sätt.
Vi vill ha en 1,40säng, men skall man ha en loftsäng med tvn under. eller vad tror ni?
MVH
Rebecka
jag och min pojkvän skall flytta in till vår första lägenhet som är på 30kvm. Vi behöver tips och råd på hur vi kan inreda denna på bästa sätt.
Vi vill ha en 1,40säng, men skall man ha en loftsäng med tvn under. eller vad tror ni?
MVH
Rebecka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
inredningen på bilden är förslag från mäklaren, men då är det en 90 säng.
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
2,60
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Det går ej tyvärr då det var viktiga ledningar i väggen, det var vår tanke från början.
Men det borde väl gå att fixa om ni sänker taket med 10 cm i det rummet och drar de kablarna i taket. Inga kablar är så viktiga att de inte går att dra om... Då kan ni ju få in spots i taket också om ni vill det
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Dessvärre inte, det är ett 8 vånings hus och det är vattenledningarna som går där igenom.
noone70 skrev:
Men ett inredningsförslag är att ni bygger ett loft där sängen är i dag. Sätter en soffa under den, tv:n(gissar att ni ska ha en) sätter ni på väggen bredvid balkongdörren. Eller så skaffar ni ett sängskåp, placerar det där soffan är på ritningen, soffan i alkoven och tv:n bredvid balkongdörren
Jag har stor erfarenhet av att bo litet. Ett första tips är att man MÅSTE ha en plats för varje pryl man äger. Om man inte har det, mår man illa av att det blir stökigt genast och alltid. Det är också en klar fördel om man har ungefär samma uppfattning om vad som är stökigt som den man bor med, alternativt talar igenom det noggrant för att komma överens. En faktor här som jag tycker ni ska fundera på speciellt är hur kläder förvaras vid dagens slut. Dessa brukar kunna ge upphov till mycket stök, om det inte finns en dedikerad plats.
Ett andra tips är att utnyttja ev. källar- och vindsförråd till max. Med det menar jag inte att de skall vara fullsmockade med skräp, utan istället att man har preussisk ordning även där, och ser till att förvara grejer där som man inte använder i vardagen. Det gäller extrastolar och finporslin, den extra madrassen för tillfälliga nattgäster samt skurmopp och tillhörande hink. Det gäller att komma in i det mindset:et att det inte är ett problem att gå till vinden för att hämta nämnda grejer, för ärligt, hur ofta används de?
Gällande den här specifika lägenheten så skulle kanske loftsäng funka. Jag har dock sällan eller aldrig sett en snygg sådan, så det finns risk att det känns som en ful-lösning. Jag tycker istället att ni ska höja sängen bara lite, och istället fixa bra förvaring under. Lådor blir lite problematiskt att få plats med, men skåp kan rymma mycket!
Sedan tycker jag att ni med en så här liten lgh måste fundera på om ni verkligen behöver en soffa. Jag kan tänka mig att två fåtöljer räcker för era behov, för jag kan inte tänka mig att ni kommer ha så många myskvällar med en massa kompisar, eller? Isf kan sängen ju vara tillfällig mysmöbel, givet att ni inte höjer den för mycket.
Ett andra tips är att utnyttja ev. källar- och vindsförråd till max. Med det menar jag inte att de skall vara fullsmockade med skräp, utan istället att man har preussisk ordning även där, och ser till att förvara grejer där som man inte använder i vardagen. Det gäller extrastolar och finporslin, den extra madrassen för tillfälliga nattgäster samt skurmopp och tillhörande hink. Det gäller att komma in i det mindset:et att det inte är ett problem att gå till vinden för att hämta nämnda grejer, för ärligt, hur ofta används de?
Gällande den här specifika lägenheten så skulle kanske loftsäng funka. Jag har dock sällan eller aldrig sett en snygg sådan, så det finns risk att det känns som en ful-lösning. Jag tycker istället att ni ska höja sängen bara lite, och istället fixa bra förvaring under. Lådor blir lite problematiskt att få plats med, men skåp kan rymma mycket!
Sedan tycker jag att ni med en så här liten lgh måste fundera på om ni verkligen behöver en soffa. Jag kan tänka mig att två fåtöljer räcker för era behov, för jag kan inte tänka mig att ni kommer ha så många myskvällar med en massa kompisar, eller? Isf kan sängen ju vara tillfällig mysmöbel, givet att ni inte höjer den för mycket.
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Tack för massa bra tips!
MVH
Rebecka
MVH
Rebecka
jonmo skrev:Jag har stor erfarenhet av att bo litet. Ett första tips är att man MÅSTE ha en plats för varje pryl man äger. Om man inte har det, mår man illa av att det blir stökigt genast och alltid. Det är också en klar fördel om man har ungefär samma uppfattning om vad som är stökigt som den man bor med, alternativt talar igenom det noggrant för att komma överens. En faktor här som jag tycker ni ska fundera på speciellt är hur kläder förvaras vid dagens slut. Dessa brukar kunna ge upphov till mycket stök, om det inte finns en dedikerad plats.
Min erfarenhet av smålägenheter är också att sängen är en perfekt soffa med rätt sorts kuddar. Förvaring under sängen är också perfekt. Tycker även att högt placerade skåp (typ IKEA köksskåp) i alkoven kan svälja mycket förvaring utan att synas så mycket.
Klicka här för att svara