5 978 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Hjälp! Inleder parkslidesbekämpning
BSOD: Det väl just det som är förstahands information. Du har ju själv sett att det funkar. Visserligen bara ett bestånd, men där funkade det ju uppenbarligen.
Man behöver inte bränna växtdelar. Man kan helt enkelt låta dem ligga kvar på växtplatsen. Men börja inte köra runt på det. Och dumpa det definitivt inte i skogen.
Man behöver inte bränna växtdelar. Man kan helt enkelt låta dem ligga kvar på växtplatsen. Men börja inte köra runt på det. Och dumpa det definitivt inte i skogen.
Det kan vara så att grannen jobbat mer med bekämpningen än han sagt t.ex. vill inte fara med osanning helt enkelt.D Daniel 109 skrev:BSOD: Det väl just det som är förstahands information. Du har ju själv sett att det funkar. Visserligen bara ett bestånd, men där funkade det ju uppenbarligen.
De verkar ta det hela med ro i vilket fall, bekämpar den sakta men säkert, med lagliga metoder.
I denna post länkas till 3 rapporter som jag förstått bygger på den största forskningsstudie som hittills gjorts i världen: https://www.byggahus.se/forum/threads/parkslide.421972/page-6#post-4399363S skogaliten skrev:Vilken är din källa? Det framgår inte.
Att parkslide är svårbekämpat, är det inget snack om, men vid mindre bestånd, så är det, precis som @Daniel 109 säger, bara att kapa, samla ihop varje smula och elda upp.
Vi hade parkslide på en sommarstugetomt för många år sedan. Den klipptes två ggr per växtsäsong, och höll sig lika stor/lika liten under de ca tio år vi hade den stugan.
Tre års klippande är "ingen tid" vad avser svåra rotogräs, eller för den delen rotsystem från asp.
Jag har oönskade områden med örnbräken som äntligen, efter närmare tio år, börjar dö ut...
Så hur tänker du dig att parkslide ska bekämpas? Eller ska den ens bekämpas, om den håller sig på plats och i rimlig storlek?
Det bygger också på den samlade expertisen i en global fb-grupp (se länkad tråd) med yrkesverksamma.
Alla får givetvis välja vilka källor man förlitar sig på. Jag väljer att lyssna på forskning och yrkesverksamma i världen med gedigen erfarenhet.
Jag är själv ingen expert och besitter därav ingen lösning nu när glyfosat blir förbjudet i Sverige. Men att inte nämna riskerna som framkommit med mekanisk bekämpning hade känts fel helt enkelt. Länkar till källor och så får var och en själv ta ställning.
Klistrar in ett svar nedan från den globala fb-gruppen, som beskriver riskerna med mekanisk bekämpning. Vill man läsa mer är det bara att gå med.
Det är inlägg från proffs. Dvs folk som lever på att människor anlitar dem i stället gör att ta tag i problemet själva. En sådan sak som att den växer exponentiellt om man stör den är rent nonsens. Den växer rätt snabbt upp till en liknande nivå som innan. Vilket i sig är imponerande, men den gör det genom att nyttja energilagret i roten. Den blir definitivt inte större av det. Dock ökar stamantalet eftersom den snabbt ska återställa lövmassan. Detta mått använder vissa som mått på växtens storlek. Det blir något missvisande när det blir fler men klenare skott efter kapning.
Ska man snabbt bli av med parkslide så är glyfosat ett av de effektivaste sätten. Ska man ta betalt för jobbet och bli av med den inom relativt kort tid så är glyfosat en lämplig metod. Den är dock inte tillåten i Sverige.
Ska man snabbt bli av med parkslide så är glyfosat ett av de effektivaste sätten. Ska man ta betalt för jobbet och bli av med den inom relativt kort tid så är glyfosat en lämplig metod. Den är dock inte tillåten i Sverige.
Vad grundar du detta på? Menar du på allvar att du vet mer än vad forskningen visar och vad professionella bekämpare instämmer i är väl det minsta du kan göra att visa källa (mer än jag har ryckt och det funkade, vilket du omöjligt kan veta om du inte kollat före och efter under jord/väntat i 20 år) ?D Daniel 109 skrev:Det är inlägg från proffs. Dvs folk som lever på att människor anlitar dem i stället gör att ta tag i problemet själva. En sådan sak som att den växer exponentiellt om man stör den är rent nonsens. Den växer rätt snabbt upp till en liknande nivå som innan. Vilket i sig är imponerande, men den gör det genom att nyttja energilagret i roten. Den blir definitivt inte större av det. Dock ökar stamantalet eftersom den snabbt ska återställa lövmassan. Detta mått använder vissa som mått på växtens storlek. Det blir något missvisande när det blir fler men klenare skott efter kapning.
Annars är det själva definitionen av killgissning, vilket är anledningen till att jag drog mig så mycket för att ens skriva något här.
Jag har inte som du , orken eller intresset att skriva ca 17000 inlägg. Men om jag fått en enda person att bredda sina perspektiv så får jag väl vara nöjd. Tackar för mig här, ha det gott.
Redigerat:
Det här är klippt från Daniel Jones senaste studie om bekämpning av parkslide...V Viktoria D skrev:Vad grundar du detta på? Menar du på allvar att du vet mer än vad forskningen visar och vad professionella bekämpare instämmer i är väl det minsta du kan göra att visa källa (mer än jag har ryckt och det funkade, vilket du omöjligt kan veta om du inte kollat före och efter under jord/väntat i 20 år) ?
Annars är det själva definitionen av killgissning, vilket är anledningen till att jag drog mig så mycket för att ens skriva något här.
Jag har inte som du , orken eller intresset att skriva ca 17000 inlägg. Men om jag fått en enda person att bredda sina perspektiv så får jag väl vara nöjd. Tackar för mig här, ha det gott.
Optimising physiochemical control of invasive Japanese knotweed
"Covering was the only physical control treatment trialled, as other physical control treatments (pulling, digging and burning) were considered too costly, labour intensive and increased the risk of F. japonica spread."
Alltså har de inte ens undersökt att klippa ner/rycka då det är för dyrt/jobbigt i professionella sammanhang. Man ska vara försiktig med att vitt och brett prata och dra slutsatser om forskning om man inte ens läst artiklarna.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5#auth-Daniel-Jones
När vi bestämde oss för att bli av med Parksliden i vår sommarstuga så började vi klippa den med gräsklipparen, ungefär ett par gånger i månaden. Parksliden försvann efter några år. Jag har väldigt svårt att tro att rotsystemet kan sprida sig i någon större utsträckning om det inte finns något grönt ovan mark. Nu vet jag att TS inte har möjlighet att klippa så ofta, jag ville bara berätta att det fungerade utmärkt för oss.
Det kan ge ett intryck av att sprida sig när det skickar upp skott på hela spridningsytan när huvudbeståndet hela tiden klipps ner. Men det växer ju inte till av att bli nerklippt, tvärtom.
Daniel Jones vill verkligen säga att mekanisk bekämpning är värdelöst när det kommer till parkslide, varför vet jag inte då detta inte är mitt forskningsämne.
Andra forskare inom området verkar dock inte vara lika övertygade, t.ex (Delbart et al, 2012)
I sammanhanget att glyfosat kan vara förbjudet eller olämpligt.
Can Land Managers Control Japanese Knotweed? Lessons from Control Tests in Belgium
"As such, it is forbidden in Belgium along rivers. In that case, repeated cuttings can be an interesting alternative for managers, especially if they are followed by transplanting with native trees such as willow (Salix spp). Those techniques require much more time and labor than chemical control, but are not detrimental to natural habitats and allow a substantial decrease of clone development."
https://link.springer.com/article/10.1007/s00267-012-9945-z
Gemensamt för alla verkar vara att det krävs mer jobb, och kostar därmed mer i professionella sammanhang, med mekanisk bekämpning och rekommenderas därför oftast inte.
Andra forskare inom området verkar dock inte vara lika övertygade, t.ex (Delbart et al, 2012)
I sammanhanget att glyfosat kan vara förbjudet eller olämpligt.
Can Land Managers Control Japanese Knotweed? Lessons from Control Tests in Belgium
"As such, it is forbidden in Belgium along rivers. In that case, repeated cuttings can be an interesting alternative for managers, especially if they are followed by transplanting with native trees such as willow (Salix spp). Those techniques require much more time and labor than chemical control, but are not detrimental to natural habitats and allow a substantial decrease of clone development."
https://link.springer.com/article/10.1007/s00267-012-9945-z
Gemensamt för alla verkar vara att det krävs mer jobb, och kostar därmed mer i professionella sammanhang, med mekanisk bekämpning och rekommenderas därför oftast inte.
Bra att se olika perspektiv från de studier som gjorts. Så här skriver Dan Jones om varför han inte testade tex att klippa/rycka:
”No, I didn’t test cutting, but in the paper (Jones et al. 2021), there are references to researchers who tried this and grazing (biological lawn mowers): 'Scott (1988), Beerling (1990) and Beerling et al. (1994) highlight direct lateral expansion of rhizome in response to cutting, exacerbating local spread.’ This is the main reason I didn’t test it, as it is not evidence-based and will make the problem worse.
Attached pic from Esk & Tay SISI Project in Scotland (UK) - the stems re-root when they’re cut.”
“Also, given that: 'leaf (Brabec 1997), stem (De Waal 2001) and rhizome fragments (weighing as little as 0.06 g; McFarlane 2011) may give rise to new plants’, there is a significant chance that breaking up above and belowground parts of the plants will cause spread.”
“Further, in terms of my research, I tested 19 methods (c.30 now) in 225 m2 field trial plots. Each of these c.60 field trial plots took +2 hours to assess per year and each treatment took (per plot) 0.5-1.5 hours to spray with herbicide, 3 hours to cut down with a brush cutter (each time - its recommended to do this 16-20 times per year, or more than 6 days per plot - with no evidence) and c.1 week per year to cover with geomembrane. These treatment times don’t include finding and marking out the sites - this time was significant, stressful and very labour-intensive.
A similar trial to mine should be established to test the efficacy of cutting 16-20x per year. This needs to be conducted in similarly-scaled field trial plots (in triplicate) over 3 years, compared with 3 untreated controls and 3 plots treated with glyphosate (plus more if further control treatments are tested) - I would be more than happy to advise on the scientific efficacy evaluation process, if required.
Any questions, please give me a shout!”
”No, I didn’t test cutting, but in the paper (Jones et al. 2021), there are references to researchers who tried this and grazing (biological lawn mowers): 'Scott (1988), Beerling (1990) and Beerling et al. (1994) highlight direct lateral expansion of rhizome in response to cutting, exacerbating local spread.’ This is the main reason I didn’t test it, as it is not evidence-based and will make the problem worse.
Attached pic from Esk & Tay SISI Project in Scotland (UK) - the stems re-root when they’re cut.”
“Also, given that: 'leaf (Brabec 1997), stem (De Waal 2001) and rhizome fragments (weighing as little as 0.06 g; McFarlane 2011) may give rise to new plants’, there is a significant chance that breaking up above and belowground parts of the plants will cause spread.”
“Further, in terms of my research, I tested 19 methods (c.30 now) in 225 m2 field trial plots. Each of these c.60 field trial plots took +2 hours to assess per year and each treatment took (per plot) 0.5-1.5 hours to spray with herbicide, 3 hours to cut down with a brush cutter (each time - its recommended to do this 16-20 times per year, or more than 6 days per plot - with no evidence) and c.1 week per year to cover with geomembrane. These treatment times don’t include finding and marking out the sites - this time was significant, stressful and very labour-intensive.
A similar trial to mine should be established to test the efficacy of cutting 16-20x per year. This needs to be conducted in similarly-scaled field trial plots (in triplicate) over 3 years, compared with 3 untreated controls and 3 plots treated with glyphosate (plus more if further control treatments are tested) - I would be more than happy to advise on the scientific efficacy evaluation process, if required.
Any questions, please give me a shout!”
Han ser problem som jag inte håller med om.
Det behövs inte 16-20 klippningar per år. En tredjedel av det intervallet är sannolikt lagom.
Att det kan bli nya plantor är inget problem alls. Det blir klena plantor som konkurrerar med den som redan finns där, det medför inte spridning.
Ett försök på samma upplägg som han har gjort skulle sannolikt ge ganska dåligt resultat. Om det finns obehandlade delar av beståndet kvar är min erfarenhet att det klarat sig mycket bättre även på ytan man angriper. Så man behöver klippa även runt testområdena.
Det kräver är helt klart mindre jobb att spruta, men det är inte fullt så stor skillnad som han påstår. I en trädgård är det en fullt rimlig insats. Med det sagt är tre år inte en lång tid för ett väl etablerat bestånd, det kan behövas längre tid för att få tydliga resultat.
Det behövs inte 16-20 klippningar per år. En tredjedel av det intervallet är sannolikt lagom.
Att det kan bli nya plantor är inget problem alls. Det blir klena plantor som konkurrerar med den som redan finns där, det medför inte spridning.
Ett försök på samma upplägg som han har gjort skulle sannolikt ge ganska dåligt resultat. Om det finns obehandlade delar av beståndet kvar är min erfarenhet att det klarat sig mycket bättre även på ytan man angriper. Så man behöver klippa även runt testområdena.
Det kräver är helt klart mindre jobb att spruta, men det är inte fullt så stor skillnad som han påstår. I en trädgård är det en fullt rimlig insats. Med det sagt är tre år inte en lång tid för ett väl etablerat bestånd, det kan behövas längre tid för att få tydliga resultat.
Intressant perspektiv du har med. Vad är din erfarenhet av parkslidebekämpning? Hur stora bestånd har du bekämpat och hur länge?D Daniel 109 skrev:Han ser problem som jag inte håller med om.
Så att de som läser här kan bedöma vad de vill basera sina egna insatser på. Forskare med mångåriga större studier och experiment bakom sig och kanske komplettera med din erfarenhet som är..?
Mycket är egna slutsatser. Men jag har även testat det på ett bestånd som i trädgårdssammanhang skulle ses som stort. Det är inte helt borta, men från ett stort 3m bestånd är det nu svårt att hitta.
Jag har inte ändrat uppfattning i fråga med mer erfarenhet av bekämpningen. Alla andra som testat metoden tycks komma till samma slutsats.
Jag har inte ändrat uppfattning i fråga med mer erfarenhet av bekämpningen. Alla andra som testat metoden tycks komma till samma slutsats.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
som många här redan sagt och som ditt citat från rapporten även stödjer så har de inte utvärderat metoder som de anser innebär för mycket arbete. Som privatperson hemma i trädgården är det fullt rimligt att varannan vecka kunna plocka skott under en kväll för att till slut va borta med parksliden. Men för ett företag är det inte en rimlig lösning att åka runt till kunder flera gånger per år då det blir för kostsamt.V Viktoria D skrev:Intressant perspektiv du har med. Vad är din erfarenhet av parkslidebekämpning? Hur stora bestånd har du bekämpat och hur länge?
Så att de som läser här kan bedöma vad de vill basera sina egna insatser på. Forskare med mångåriga större studier och experiment bakom sig och kanske komplettera med din erfarenhet som är..?
Spridningen av avklippta blast är jag inte ett dugg rädd för. Tidigare ägare hade lagt högar med vissen parkslide lite överallt i trädgården och runt dessa högar finns inte en tillstymmelse till bestånd. Jag rör inte plantan förens den är helt vissen ovan mark. Jag är däremot rädd för att gräva bland rötterna.
Jag bekämpar mitt bestånd med RoundUp ultra som jag hade hemma (tjejen i kassan på granngården hade en gång i tiden dålig koll på att certifikat behövdes).
Men det var mest för att jag har tillgång till det och tänkte att det är värt ett testa. Får se hur många år det tar. Jag behandlade första gången förra året och andra andra gången för två veckor sedan.
Mitt bestånd är va 3x3 meter stort och 3 meter höga plantor. I år är det kanske 2x2meter med 1.5m höga plantor.