5 978 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Hjälp! Inleder parkslidesbekämpning
Jag är inte ett geni. Men ja det är så lätt. Det tar dock lång tid.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Jo, den är problematisk. Så den bör tas bort. Men man behöver ju inte täcka en stor del av trädgården i flera år för det.
Rätta mig gärna om jag har fel (ty jag har bara läst om hur man kan bekämpa parkslide , har ingen egen praktiskt erfarenhet)D Daniel 109 skrev:
Att klippa (dock ej med gräsklippare som kan sprida parksliden (stämmer detta?? ) ) ned parksliden typ var annan vecka är det enklaste sättet att hålla den i schack så den inte växer eller sprider sig.
Börjar man täcka (täcker för lite och allt under 3m runt om verkar vara för lite) / gräva etc så sprider man lätt ut den till omgivningen.
Ska man få bort den totalt från tomten krävs ganska mycket (speciellt om det ska gå fort), typ jätteutgrävning.
Minst insats för att hålla parksliden till ett minium är att klippa var annan - tredje vecka, droppa i lite konsentrerad glyfosat (måste numera smugglas in i Sverige från tex baltikum pga nya miljöregler) i de ihåliga stammarna.
Samt att ändra attityd till parksliden och se den som en ny typ av rabarber
Det är tyvärr mer komplext. Forskning (bifogat) visar dessvärre att mekanisk bekämpning triggar spridning.raveper skrev:
Växten klarar sig under jord i ca 20 år. Klipper man ner den är det hög risk att den sprider sig under jord. Det man ser ovan jord är alltså toppen av ett isberg, under jord sprids den med stor sannolikhet. Så det går inte att veta om det funkar bara genom att tex ha ryckt skott och det inte kommit upp så mycket mer. Det finns de som säger att det funkar på detta sätt men ställ gärna frågan om de vet hur det ser ut under jord, före och efter de började rycka.
Såklart upp till var och en om man vill förlita sig på den forskning som finns.
åfan , så nedklippning gör att den sprider sig?V Viktoria D skrev:Det är tyvärr mer komplext. Forskning (bifogat) visar dessvärre att mekanisk bekämpning triggar spridning.
Växten klarar sig under jord i ca 20 år. Klipper man ner den är det hög risk att den sprider sig under jord. Det man ser ovan jord är alltså toppen av ett isberg, under jord sprids den med stor sannolikhet. Så det går inte att veta om det funkar bara genom att tex ha ryckt skott och det inte kommit upp så mycket mer. Det finns de som säger att det funkar på detta sätt men ställ gärna frågan om de vet hur det ser ut under jord, före och efter de började rycka.
Det har jag totalt lyckats missa isåfall.
Fast inte enligt Daniel 109. Då är det bara rycka upp någon gång om året..V Viktoria D skrev:Det är tyvärr mer komplext. Forskning (bifogat) visar dessvärre att mekanisk bekämpning triggar spridning.
raveper skrev:
M MrDizzy skrev:
Ja, man får hoppas att folket här inte förlitar sig på det som enda källaM MrDizzy skrev:
Det finns fler än jag som lyckas med den metoden. Det borde ju finnas mängder med folk som försökt göra så med katastrofala resultat om ni har rätt. Var hittar vi dem?V Viktoria D skrev:
Faktum är att det fungerar precis som jag sa att det skulle göra innan jag började. Jag har inte ändrat uppfattning efter praktisk erfarenhet.
Okej, när det nu inte är ett problematiskt bestånd som måste bort kan man testa med glesare klippning. Men visst kan ni testa med att täcka. Se till att få tätt runt trädet så kan det säkerligen stå kvar.
Har ingen förstahandskunskap, men grannarna har i 4år bekämpat parkslide, genom att klippa ner det som växer upp med sax nån gång i månaden under mars till september (kanske 1h tid per år?) och eldar upp de avklippta växtdelarna på tomten. Det är ett bestånd som är mycket gammalt. Det håller sig inom ett mycket begränsat område på tomten.
Efter 4 år så är växten begränsad hämmad, men den verkar ju inte ha gett upp ännu.
Den har inte svarat aggressivt på att de klippt ner den, visst den skjuter ut lite skott åt sidorna (ut i gräsmattan, där gräsklipparen tar död på allt som växer upp). men det är en växt. Det är inte som att det är ett monster.
Rent estetiskt är ju täckning med presenning inte snyggt, men vid en sommarstuga kanske acceptabelt om man är där mindre än 1 gång i månaden under sommarhalvåret?
Som andra skriver så är det ju glyfosat som gäller (illegalt importerat), om man inte ska räkna med en lågintensiv bekämpning över många år.
Viktigt är ju att man inte ger sig, att man år ut och år in lågintensivt bekämpar den, för annars så lagrar den ju in energi i rötterna via fotosyntesen. Uppgrävning är ej att rekommendera, rötterna ligger djupt och minsta lilla del som finns kvar sprider sig igen. Dessutom så är risken mycket stor att man sprider problemet om man dumpar jorden på t.ex. återvinningsstationen.
Efter 4 år så är växten begränsad hämmad, men den verkar ju inte ha gett upp ännu.
Den har inte svarat aggressivt på att de klippt ner den, visst den skjuter ut lite skott åt sidorna (ut i gräsmattan, där gräsklipparen tar död på allt som växer upp). men det är en växt. Det är inte som att det är ett monster.
Rent estetiskt är ju täckning med presenning inte snyggt, men vid en sommarstuga kanske acceptabelt om man är där mindre än 1 gång i månaden under sommarhalvåret?
Som andra skriver så är det ju glyfosat som gäller (illegalt importerat), om man inte ska räkna med en lågintensiv bekämpning över många år.
Viktigt är ju att man inte ger sig, att man år ut och år in lågintensivt bekämpar den, för annars så lagrar den ju in energi i rötterna via fotosyntesen. Uppgrävning är ej att rekommendera, rötterna ligger djupt och minsta lilla del som finns kvar sprider sig igen. Dessutom så är risken mycket stor att man sprider problemet om man dumpar jorden på t.ex. återvinningsstationen.
Vilken är din källa? Det framgår inte.V Viktoria D skrev:Det är tyvärr mer komplext. Forskning (bifogat) visar dessvärre att mekanisk bekämpning triggar spridning.
Att parkslide är svårbekämpat, är det inget snack om, men vid mindre bestånd, så är det, precis som @Daniel 109 säger, bara att kapa, samla ihop varje smula och elda upp.
Vi hade parkslide på en sommarstugetomt för många år sedan. Den klipptes två ggr per växtsäsong, och höll sig lika stor/lika liten under de ca tio år vi hade den stugan.
Tre års klippande är "ingen tid" vad avser svåra rotogräs, eller för den delen rotsystem från asp.
Jag har oönskade områden med örnbräken som äntligen, efter närmare tio år, börjar dö ut...
Så hur tänker du dig att parkslide ska bekämpas? Eller ska den ens bekämpas, om den håller sig på plats och i rimlig storlek?