Hej, jag har precis varit och hämtat en induktionsspis. Men givetvis har jag inte nolla framdraget i perilexen som är eftermonterad utan enbart 3 faser och jord. Huset byggt 1968.

Se bild på hur spisen kan kopplas.

Jag har nu försökt få igenom en dragtråd i röret över en timme från både ovanvåningen och från centralen men omöjligt, den fastnar nånstans påvägen ner till källaren och centralen. Jag har betongbjälklag så dra fram en ny 5 ledare är stört omöjligt då jag kommer rakt ner i ett rum om jag borrar.

Försöka dra ut de gamla kablarna och fästa nya i dem vågar jag inte ifall det fastnar på vägen. Då står jag där utan kablar till spisen.

Snälla har ni några ideer hur jag kan lösa detta på ett bra sätt??

Oerhört tacksam för tips.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan Nolla är omöjligt att köra. Då går gissningsvis spisen sönder.

Det blir att välja alternativet 2 N + jord som kräver 4 ledare. Då måste man koppla om lite i elcentralen genom att flytta en fasledare till Centralens nollskena.. Den kabeln skall även flyttas till nollanslutningen i Perilexuttag. Den kabeln bör märkas med blå eltejp i båda ändar.

Flytten av kablar gäller enbart gruppledningen till spisen.

• Gilla
Bubben79
  • Laddar…
Att få igenom en dragfjäder I ett rör med kabel i kan nog räknas som Mission Impossible...
Antar att det är pansarrör i huset.
Vad du skulle kunna göra är att sätta fast kablarna i dragfjädern ta hjälp av en kompis. En som drar kablarna och en som styr i dragfjädern. Du kan även då passa på att spruta in lite drag slem i röret tillsammans med dragfjädern.
Då borde du kunna få tillbaka 5x2,5 i röret. Ta hjälp då också av en kompis som hjälper till att dra/styra.

Hur funkar det stt köra 2fas tro? Svårt att köra flera plattor samtidigt osv?

Jag har tänkt så om att dra kablarna men är rädd att jag får ut de gamla halvvägs och inte in de nya. Då står jag där utan el alls.

Stefan Grip skrev:
Hur funkar det stt köra 2fas tro? Svårt att köra flera plattor samtidigt osv?
Om det är säkrat 16 a borde det inte vara några större problem. med den lösningen blir det 2 x 3680 w kontinuerligt. Att det funkar bra beror på att en säkring klarar tillfälliga små överlåter utan att lösa ut. Samtidigt använder aldrig full effekt på samtliga plattor och ugn samtidigt.

Pröva ... Blir det problem är det bara att dra om till 5 ledare.

• Haha
Benkert
  • Laddar…
Mikael_L
Stefan Grip skrev:
Jag har tänkt så om att dra kablarna men är rädd att jag får ut de gamla halvvägs och inte in de nya. Då står jag där utan el alls.
Ja det händer ibland. :(

Vad är det för kabel. Hus från 1968, då måste det väl vara 2,5 mm2 plastisolerad (PVC) FK, eller kanske EK.

Tipset är att vara två, och jobba från varsitt håll. ena drar och den andra trycker. Det låter konstigt att det kan hjälpa att trycka på, men det gör faktiskt ofta förvånansvärt stor nytta.

Och så börjar ni med att försöka få kablarna att röra sig någon mm fram och tillbaka först, börjar det bara röra sig lite så löser det sig ofta.
Prova också att växla mellan att dra i hela kabelknippet och enskilda ledare ibland.

Tobbe_3 skrev:
Om det är säkrat 16 a borde det inte vara några större problem. med den lösningen blir det 2 x 3680 w kontinuerligt. Att det funkar bra beror på att en säkring klarar tillfälliga små överlåter utan att lösa ut. Samtidigt använder aldrig full effekt på samtliga plattor och ugn samtidigt.
Det är idag säkrat 10A av någon anledning men är draget 2,5 kvadrat så borde ju gå att säkra upp.

Mikael_L
Stefan Grip skrev:
Det är idag säkrat 10A av någon anledning men är draget 2,5 kvadrat så borde ju gå att säkra upp.
Det bör gå att säkra upp till 16A.

Om det är långa ledningar, eller ute på landet eller svagt elnät av annan anledning så kan det möjligen vara 10A som max. Men rätt så ovanligt dock.

Mikael_L skrev:
Ja det händer ibland. :(

Vad är det för kabel. Hus från 1968, då måste det väl vara 2,5 mm2 plastisolerad (PVC) FK, eller kanske EK.

Tipset är att vara två, och jobba från varsitt håll. ena drar och den andra trycker. Det låter konstigt att det kan hjälpa att trycka på, men det gör faktiskt ofta förvånansvärt stor nytta.

Och så börjar ni med att försöka få kablarna att röra sig någon mm fram och tillbaka först, börjar det bara röra sig lite så löser det sig ofta.
Prova också att växla mellan att dra i hela kabelknippet och enskilda ledare ibland.
Det är 2,5 FK och det är plaströr draget i huset och genomgjutet i betongplattan. Centralen är strax under. Har de inte dragit väldigt konstigt borde det vara max 2 meter kabel. Går det att få rum med 5x 2,5 sedan tro? Och vad gör jag om det kör ihop sig och jag varken får ut de gamla eller i nya?��

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det bör gå att säkra upp till 16A.

Om det är långa ledningar, eller ute på landet eller svagt elnät av annan anledning så kan det möjligen vara 10A som max. Men rätt så ovanligt dock.
Ca 2 meter kabel och inne i samhälle. Provar väl 2 fas innan jag börjar rycka i kablar. Omkopplingen i central och perilex är ju gjord på ett nafs nu när jag har allt borta.

Som sagt 2 faser kommer säkert att gå bra.

Om trådarna skall dras om så bör en så kort sträcka inte vara något problem. MEN det är under förutsättning att röret är 20mm, inte 16mm. Det kan gå med ett nödrop att få in 5 st 2,5mm trådar i 16 rören, men bara med lite tur.

Vilken dimension har röret? 20mm?
Jag hade dragit in 5 nya i befintligt rör.
Jag drar ur alla fk utom 1 eller så hakar man på 1 dragtråd innan man drar ut ur röret.
Sedan skarvar jag på de nya och drar fram dem.
Om det går väldigt fritt i röret så kan man eventuellt göra på ett annat sett men det är inte lönt att krångla till något.
https://www.youtube.com/watch?v=8uyj53jswwo
https://www.youtube.com/watch?v=BTq0LgXnJx4
Jag gör inte riktigt som dem när jag skarvar på utan lite annorlunda då jag brukar vilja ha skarven så smal som möjligt, men du ser hur det ska göras och förstår principen.
Ta hjälp av en bekant så en kan mata och en dra.
Det är betydligt enklare att dra in en dragtråd i ett tomt rör om det skulle bli fel samt så finns dammsugaren, tråden och bomullstussen om rören inte släppt.
Om du gör en bra skarv och tejpar så ska det mycket till om du inte ska få igenom dina fk genom röret om du har hjälp av någon.

Det är smart att märka upp vid centralen och Perilexuttag uttaget att uttaget matas med 2 faser och nolla och jord. Det är en avvikelse från standard, dock en betydligt mindre allvarlig avvikelse än avsaknaden av nolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.