15 222 läst ·
38 svar
15k läst
38 svar
Hjälp inför äktenskapsförord
Jag hade gått in med inställningen att jag som lyckligt lottad att äga mer är beredd att ta smällen för förlusten, är ju förhoppningsvis den man planerar att älska resten av livet. Är man mer försiktigt lagd så kan man såklart avtala om att dela på förlusten. Övertygad att risken för osämja ökar hos någon som gifte sig för 10 år sedan där husen ökat 5 mille om man inte känner sig delaktig i vinsten. Säg du betalade 10% då, så du nu tjänat 500k medans partnern tjänat 4.5mille på villan, absolut rättvist men ibland bryr sig inte känslorna om detN nybyggarn3 skrev:
Redigerat:
Börjar man ha behov av sådana intrikata upplägg kanske man inte skall gifta sig alls utan gå skilda vägar med en gång.L lodin92 skrev:Nästa fråga är vill ni dela på värdeökningen gemensamt trots att hon betalat mindre. Jag skulle försökta få in i avtalet att hon betalat x samt vad de är värt nu. Sen vid skillsmässa får hon tillbaka x + viss % av värdet per år samt 50% av eventuell ökat värdering. Exakta siffror får ni fundera ut men så att ni framöver kan betala halva utgifterna var samt att få ta del av värdeökningarna gemensamt. Att hon får känna sig lika delaktig i huset är A och O för att slippa bekymmer kring det i framtiden.
Klart man skall ha papper och se till att skydda "sitt", men att börja titta på detaljer och värdeökningar m.m. blir nog mer skadegörare än något annat. Jag tror mest på att hålla det enkelt. Äg 50/50. Gör upp ett lån sinsemellan för mellanskillnaden och se till att det löser ut vid eventuell försäljning. Sen går man in 50/50 i allt gemensamt.
Jag håller med om att vid eftertanke var de nog lite väl krångligt, som du säger är nog ett lån och 50/50 framöver så man känner sig delaktig den rätta vägen.tensiden skrev:
Börjar man ha behov av sådana intrikata upplägg kanske man inte skall gifta sig alls utan gå skilda vägar med en gång.
Klart man skall ha papper och se till att skydda "sitt", men att börja titta på detaljer och värdeökningar m.m. blir nog mer skadegörare än något annat. Jag tror mest på att hålla det enkelt. Äg 50/50. Gör upp ett lån sinsemellan för mellanskillnaden och se till att det löser ut vid eventuell försäljning. Sen går man in 50/50 i allt gemensamt.
Jag som sambon delar på all ekonomi i huset. Jag är förloraren rent ekonomiskt då jag tjänar ganska mycket bättre. Men jag bryr mig inte om det då det hade känts fel att splitta att 50/50 exakt. Jag gick även in med en större summa som kontantinsats när vi köpte huset. Vi har inga papper på detta utan skulle det skita sig så har jag förlorat den summan om hon inte själv vill 'göra rätt för sig'
Jodå det har koll på. Handlar helt enkelt om att vi ska känna oss trygga med vad som händer ifall det händer något tråkigt i framtiden och att vi även i största möjliga mån ska båda kunna känna oss som ägare av huset så att vi båda är lika intresserade av att förbättra och investera i det (både i tid och pengar).SågspånPappspikEternit skrev:
Om ni inte skriver något alls blir det såhär när ni gifter er:
All egendom tillhör den som äger den från början, även om den är giftorättsgods. I en bodelning ingår värdet av egendomen, oavsett vem av er som äger den.
Ditt hus och hennes lägenhet är ni alltså ägare till var och en för sig. Det betyder att är du ensam lagfaren ägare till huset, kan bara du få ROT-avdrag. Men hon måste inte vara delägare i huset bara för att ni gifter er, precis som inte du behöver vara delägare i hennes lägenhet.
Om ni skiljer er eller någon av er dör, delas nettovärdet av giftorättsgodset i 2 lika delar, oavsett vem som är registrerad ägare på hus, bilar och bankkonton.
Fundera över syftet med att skriva ett äktenskapsförord, och vad ni vill uppnå!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Det är klokt att ni tänker på detta redan nu! I ett sunt förhållande kan man prata om pengar.S Shylst skrev:Jodå det har koll på. Handlar helt enkelt om att vi ska känna oss trygga med vad som händer ifall det händer något tråkigt i framtiden och att vi även i största möjliga mån ska båda kunna känna oss som ägare av huset så att vi båda är lika intresserade av att förbättra och investera i det (både i tid och pengar).
Att äga olika andelar av ett gemensamt hem kan vara som en sten i skon som gnager och gnager tills det blir ett skavsår...
Har ni diskuterat alternativet att hon köper in sig i ditt hus genom att enbart ta över hälften av lånet? Samma på hennes bostadsrätt, förstås.
Om hon ska köpa halva huset av dig till nuvarande marknadsvärde genom att låna cirka 2,5 miljon av banken - blir du till att börja med solidariskt betalningsansvarig för även för den delen av lånet, och dessutom har du 2,5 mille kontant (eller 1,5 om du löser 'ditt' bolån) som blir giftorättsgods om ni inte skriver något i äktenskapsförordet om de pengarna. Lite konstigt, va? Tänker ni er motsvarande upplägg fast med en revers på 2 eller 3 miljoner, måste ni fundera över hur det påverkar en bodelning.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Tycker jag inte. Det är tvärtom oromantiskt att sväva omkring på ett gullegull-moln och tro att allt blir sååå bra bara av sig självt, puss hjärtat! Spola fram till skilsmässa à la världskrig eller dito arvsskifte när en av turturduvorna trillar av pinn.M maria01 skrev:
De som verkligen älskar varandra kan prata om ekonomi och andra praktiska frågor. Att inte kunna tala om pengar (eller börja bråka så fort ämnet kommer upp) är ett varningstecken för förhållandet!
Nej, det "funka inte ändå". Det är många som fått problem just för att de inte skrivit något och hanterat sådana här saker i förväg.M maria01 skrev:
Det är knappast romantiskt, nej. Men nödvändigt.
[QUOTE
De som verkligen älskar varandra kan prata om ekonomi och andra praktiska frågor. Att inte kunna tala om pengar (eller börja bråka så fort ämnet kommer upp) är ett varningstecken för förhållandet![/QUOTE]
det jag menar varför ens gifta sig då
De som verkligen älskar varandra kan prata om ekonomi och andra praktiska frågor. Att inte kunna tala om pengar (eller börja bråka så fort ämnet kommer upp) är ett varningstecken för förhållandet![/QUOTE]
det jag menar varför ens gifta sig då
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
För att man älskar varandra kan vara en bra anledning att gifta sig.M maria01 skrev:
Och det är ju inte som att det är så oerhört smidigt med en bodelning när ett synnerligen ogift sambopar ska separera heller, eller när en av dem dör och den andre inte ärver en pinal annat än hälften av det som anses vara samboegendom. Huga.
När jag och min sambo köpte hus så gick vi till en jurist som hjälpte oss. Vi äger 50/50 men då jag la hela kontantinsatsen så skrev vi ett skuldbrev att om vi skulle separera så är hon skyldig mig hennes del av kontatinsatsen, resten delar vi på.
Kanske skulle vara ett alternativ att hon får halva ditt hus mot att hon har en skuld gentemot dig som hon behöver lösa ut om ni separerar. Då äger ni lika mycket och delar på eventuell värdestegring.
Kanske skulle vara ett alternativ att hon får halva ditt hus mot att hon har en skuld gentemot dig som hon behöver lösa ut om ni separerar. Då äger ni lika mycket och delar på eventuell värdestegring.
Strävar man efter att göra det rättvist kommer man aldrig i mål… Ett sätt framåt är att utgå från vad du anser är det lättaste lösningen idag som du kan leva med vid en skilsmässa. Reverslösningen låter smidig och enkelt.
Det rimliga är väl att ni skriver in ett äktenskapsförord om huset och att det tillfaller dig vid skilsmässa. Hennes överskott vid lägenhetsförsäljning tillfaller henne som enskild egendom och även ränta (om det placeras). Sedan är det bara att skriva att hennes framtida arv ska ses som enskild egendom. Allt annat som sker under äktenskapet skulle jag dela rakt av. Att hålla på med reverser och skulder för det "löpande livet" verkar vara en riktig romantik- och glädjedödare.S Shylst skrev:Hej jag och min fästmö har många tankar kring våra olika tillgångar inför kommande giftermål. Önskar då tips och idéer kring hur vi ska lägga upp allt.
Största problemet är att jag redan har ett hus som vi gärna vill bo i tillsammans men hon har inte råd att köpa in sig för att äga hälften. Jag tänkte spontant att hon kan köpa kanske 10% och alla framtida investeringar i huset betalar hon 10% på. En annan lösning kanske kan vara att lägga om lånen på något vis?
Jag har ett hus som är värt ca 5-6milj med drygt 1miljon i lån.
Hon har en lägenhet värt ca 2milj drygt 1miljon i lån.
Kan även tillägga att mina föräldrar gått bort och det jag ärvde har jag lagt i huset. Och sparat i olika saker, drygt 1 miljon.
Hennes föräldrar är vid liv så tänker att man då även bör skriva att det framtida arvet endast tillgår henne?
Alltså frågan är hur bör vi smidigast skriva äktenskapsförord och hur gör vi med framtida kostnader kring både boende och livet? Tex ett gemensamt konto där båda lägger in förslagsvis 50% av sin inkomst för alla gemensamma kostnader och nöjen.
Det är ganska enkelt att skriva ett eget äktenskapsförord. Se till att det blir registrerat. Ni kan göra det hos Skatteverket.