Jag tycker det ser ut som att du har 3 fas i väggen. Och matar elementet med 400 V
Man har tagit en vanlig 3 tråd till elementet, och använder den blå till en fas.
Så du har 400V om du mäter över brun och blå.
Jag ser dåligt på bilden.Men det ser ut att ligga en vit från väggen till den understa anslutningen och man tagit jord från den. Så kunde man göra förr. Men det är idag absolut förbjudet och fungerar inte med jordfelsbrytare.
Detta är vad jag tror. Om du inte kan så ”Ring en vän”. Som kan komma och mäta.
Man har tagit en vanlig 3 tråd till elementet, och använder den blå till en fas.
Så du har 400V om du mäter över brun och blå.
Jag ser dåligt på bilden.Men det ser ut att ligga en vit från väggen till den understa anslutningen och man tagit jord från den. Så kunde man göra förr. Men det är idag absolut förbjudet och fungerar inte med jordfelsbrytare.
Detta är vad jag tror. Om du inte kan så ”Ring en vän”. Som kan komma och mäta.
Hur var det gamla elementet inkopplat? Det går inte att avgöra på färgerna vad de är kopplade till i andra änden. Vi vet inte ens märkspänningen på det nya och det gamla elementet. Och det blir inte bättre av att det är 6 trådar i dosan och finns en suspekt koppling med en gul tråd som sitter på samma plint som en gul/grön. Jag skulle säga att det behöver undersökas vad som är vad innan man slår på strömmen.
Klicka här för att svara