Hej, jag ska nu börja isolera snedtaket i min lilla stuga med hunton träfiberskivor. Taket har åsar och inte takstolar. Facken har därför vinklar, men skivorna går fint att såga och forma. MEN de är så otroligt styva och tunga! Och dammar mycket. Det går inte att böja in dem bakom glesreglarna jag satt upp på tvärs takåsarna. Hur ska jag få dit skivorna??? Nån som har nåt käckt tips???

Ett gäng kompisar som hjälper till? Annars finns det skivhissar att hyra, en del går att vinkla tillräckligt för att sätta skivor i snedtak.

nikasp
Vi satte porös board i taket i vårt torp nyligen. Vi böjde dem inte på plats utan fick pussla lite. Varje fack var lite dygt en skiva hög så fick såga remsor och passa in så det blev tätt. Hade varit jäkligt dygt att göra själv men lugnt på två pers. Sågade med grovdammsugare kopplad till cirkelsågen så gick rätt bra.

nikasp nikasp skrev:
Vi satte porös board i taket i vårt torp nyligen. Vi böjde dem inte på plats utan fick pussla lite. Varje fack var lite dygt en skiva hög så fick såga remsor och passa in så det blev tätt. Hade varit jäkligt dygt att göra själv men lugnt på två pers. Sågade med grovdammsugare kopplad till cirkelsågen så gick rätt bra.
Grejen är just, att jag är själv...

• Gilla
Emoyenis
  • Laddar…
nikasp
B byggaeko skrev:
Grejen är just, att jag är själv...
Jag kapade spikläkt som var fasade i båda ändarna så om du är lite klurig kan du baxa upp skivan mot tak och låsa den på plats med två spikläkt och sen justera. Då behöver du inte hålla hela tyngden under tiden du skruvar/spikar.

nikasp
Om du lyckas lyfta skivan så den hänger över åsen kan du ju sen trycka den mot taket. Ta sen spikläkt och kila fast mellan åsarna så låser du fast den. Men medhjälpare hade ju varit bäst. Hade nog varit rätt krångligt med skivhiss då takhöjden är från 90-210 cm bara.

Tak med träbjälkar och spikläkt, låg takhöjd, renoveringsmaterial synligt i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.