Hej
Jag skulle behövs hjälp med att förstå hur det fungerar och hänger ihop.

Vi har köpt en gård där garagets tak behöver bytas.
Det ser ut att komma att kosta runt 300 000kr.
Vi köpte huset för 1år sedan och kommer att behöva ta lån för takbytet.

Hur fungerar det med banken i det här läget? Vad behöver vi tänka på i mötet med dem och kring allt?

Tar man ett privatlån kan man då baka ihop det med husets lån eller hur funkar det? Kan man värdera om huset redan efter att ha haft det så här kort tid vad ska vi tänka på kring detta?

Det komplicerar ytterligare det hela med att gården är klassad som lantbruksfastighet så vi kommer väl inte kunna använda rot ni som har kunskap vad kan vi göra annars?

Tacksam för råd och stöd

Utan ha närmare koll:

Garaget är väl en del av bostadsdelen ( som är separat från näringsfastigheten)?
Att byta tak på ett garage kostar väl inte ens 50 kkr ( jag kan byta taket på mitt dubbelgarage för typ 25 kkr).

Hur stort är garaget, vilken area har taket vilken typ av tak är det?
Vad för material ska nya taket bestå av?

D Dilato skrev:
Utan ha närmare koll:

Garaget är väl en del av bostadsdelen ( som är separat från näringsfastigheten)?
Att byta tak på ett garage kostar väl inte ens 50 kkr ( jag kan byta taket på mitt dubbelgarage för typ 25 kkr).

Hur stort är garaget, vilken area har taket vilken typ av tak är det?
Vad för material ska nya taket bestå av?
Hej
Det är ett stort garage på 90 kvadrat högt i tak stora portar där traktor osv går in men liknar ett vanligt garage men mycket större.
Isolerat med luftvärmepump.
Taket är plåt och det har läckt in några år så det är mögel på gipsskivorna i innertaket. Risk att mer saker kanske tagit skada av fukt.
För det priset så ska de byta taket fixa sguprännor vindskivor osv och sedan byta isoleringen i innertaket gipsskivor osv.

Det skulle gå på 210 000kr plus att de ska byta taket sätta vindskivor stuprör osv på en man kan säga carport som är byggt mot garaget så totalt ca 275 000kr för allt.
Låter det dyrt alltså?

Hur vet man om det är rimligt och hur garanterar man ett fast pris/bra överenskommelse så inga missförstånd uppstår?

Tyvärr klassas det nog som en ekonomibyggnad och tillhör lantbruksfastigheten...bara bostadshuset som är "privat" trots att vi inte ens har någon aktiv verksamhet.

D Drömmensomblevsann skrev:
Hur vet man om det är rimligt
Standardsvaret är att ta in flera offerter. Ibland kan det säkert vara lättare sagt än gjort...

Alfredo Alfredo skrev:
Standardsvaret är att ta in flera offerter. Ibland kan det säkert vara lättare sagt än gjort...
Jo vi är inte jättesugna på det då denna är väldigt seriös och känd i trakten
Men kan man förhandla priser med hantverkare?

Jo vi är inte jättesugna på det då denna är väldigt seriös och känd i trakten
Men kan man förhandla priser med hantverkare?
Visst kan man det men då jag uppfattar det som att ni själva har svårt att bedöma priset kanske det finns någon med större erfarenhet som kan hjälpa er? Att bara säga att man önskar ett lägre pris hjälper antagligen inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Visst kan man det men då jag uppfattar det som att ni själva har svårt att bedöma priset kanske det finns någon med större erfarenhet som kan hjälpa er? Att bara säga att man önskar ett lägre pris hjälper antagligen inte.
Vem rekommenderar du att vi skulle ta hjälp av då?

Mest behöver vi nog hjälp med hur hela processen kring banken ser ut och om man kan värdera om huset eller hur det funkar.

Vem rekommenderar du att vi skulle ta hjälp av då?
Tyvärr har jag inga råd här. Tänkte mest om ni hade någon kunnig i bekantskapskretsen eller bland grannarna som ni litar på och som kunde vara villig att hjälpa till.

Har för mig att banken inte tar in nya värderingar innan det gått fem år från köpet. Därefter om värdet gått upp kan man baka in lån för värdehöjande renoveringar i huslånet.

Omvärderdering av fastigheten till bostadslån kan i princip endast efter 5 år. Det finns undantag. Tex hos Swedbank är det möjligt om man gör större tillbyggnader.

Är det inte enklare att fråga din bank istället? Se till att du har siffrorna kring inkomster och kostnader redo. Du bör verka väl förberedd och inte för angelägen att låna pengar. Banken lånar helst ut till folk som vet vad de håller på med och egentligen inte behöver låna. Om du verkar osäker och eller desperat blir det sämre villkor.

Det låter mer som en ekonomibyggnad än ett garage?
EDIT:
läste att du också tror det..
Men att lägga om ett plåttak är billigt (relativt) kostar bara materia loch din egen insats, typ en eller två dagar enkelt arbete.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det låter mer som en ekonomibyggnad än ett garage?
Jo precis
Men ser precis ut som ett garage men klassas troligen son ekonomibyggnad pga klassningen som lantbruksfastighet

D Dilato skrev:
och din egen insats, typ en eller två dagar enkelt arbete.
Det som är enkelt för vissa är oöverstigligt för andra. Vi, eller jag i alla fall, har ingen aning om TS har möjlighet att arbeta med detta själv.

• Haha
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det som är enkelt för vissa är oöverstigligt för andra. Vi, eller jag i alla fall, har ingen aning om TS har möjlighet att arbeta med detta själv.
Man köper väl inte en jordbruksfastighet utan verksamhet om man inte kan fixa själv, eftersom ROT & RUT inte är applicerbara och avdragen i verksamhet inte heller kan göras.

Eller, visst kan man köpa en sådan, men då...😮

D Dilato skrev:
Man köper väl inte en jordbruksfastighet utan verksamhet om man inte kan fixa själv, eftersom ROT & RUT inte är applicerbara och avdragen i verksamhet inte heller kan göras.

Eller, visst kan man köpa en sådan, men då...😮
Vi har hittills fixat allt själva men just lägga om tak med luftspalter sprutisolering klättra runt överallt veta exakt att man gör på korrekt sätt osv kändes som en expert ska ta sig an.
Vi kommer att renovera hela ovanvåningen av huset själva och har byggt om "carporten" till stall själva osv så allt utom takbyggen och elgrejer gör vi själva.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.