3 220 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hjälp ! Hur återställa toalettvägg inför försäljning ??
Hej, vi har en liten toalett med dusch på övervåningen på ca 2,5m2 i vårt hus byggt -69, toan är orginal med plastmatta på golv och väggar med golvbrunn (också orginal), vi tog bort duschen direkt vi flyttade in eftersom det var tendens till att komma funkt under mattan vid golvbrunnen när man duschade.
Nu till problemet, jag har vid ett tillfälle öppnat upp väggen i den f.d duschdelen för att komma åt rörschaktet innanför... plastmattan/tapeten på väggen är alltså sönderskuren... vi har nu kommit på att vi vill flytta och jag måste snygga till toaletten inför försäljningen...
Min tanke är att riva upp golvet, ta bort golvbrunnen, plugga avloppsröret, riva plastmattan på väggarna, sätta väv på väggen, och lägga vanligt ekparkett i hela toaletten inkl under toastolen och handfatet... är detta tillåtet eller kan jag åka på något problem pga felkonstruktion efter husförsäljningen? Det som kommer vara kvar är 1st handfat och 1st toalettstol.
Jag bedömmer att ur försäljningssynpunkt så lönar det sig inte att blåsa på och gör en "riktig" renovering med nytt tätskikt och kakel/klinker mm
MVH
Nikke
Nu till problemet, jag har vid ett tillfälle öppnat upp väggen i den f.d duschdelen för att komma åt rörschaktet innanför... plastmattan/tapeten på väggen är alltså sönderskuren... vi har nu kommit på att vi vill flytta och jag måste snygga till toaletten inför försäljningen...
Min tanke är att riva upp golvet, ta bort golvbrunnen, plugga avloppsröret, riva plastmattan på väggarna, sätta väv på väggen, och lägga vanligt ekparkett i hela toaletten inkl under toastolen och handfatet... är detta tillåtet eller kan jag åka på något problem pga felkonstruktion efter husförsäljningen? Det som kommer vara kvar är 1st handfat och 1st toalettstol.
Jag bedömmer att ur försäljningssynpunkt så lönar det sig inte att blåsa på och gör en "riktig" renovering med nytt tätskikt och kakel/klinker mm
MVH
Nikke
Det är att slänga pengarna i sjön. Man kan inte ha parkett i badrum. Antingen gör du det ordentligt eller inte alls.
Det måste framgå att det inte är ordenligt gjort och att nästa ägare måste renovera badrummet. Då åker du inte på något.
Det måste framgå att det inte är ordenligt gjort och att nästa ägare måste renovera badrummet. Då åker du inte på något.
Men nu är det ju inget badrum utan en toalett Pulser?
Man lägger ju trägolv i kök där det också är risk för vattenspill. Ett alternativ är annars att du kikar på en typ av plastmatta som levereras i rutor 40x40 cm ungefär med "pusselbitsskarvar", finns i många snygga varianter. Kommer inte ihåg om det är pergo som har dem?
Man lägger ju trägolv i kök där det också är risk för vattenspill. Ett alternativ är annars att du kikar på en typ av plastmatta som levereras i rutor 40x40 cm ungefär med "pusselbitsskarvar", finns i många snygga varianter. Kommer inte ihåg om det är pergo som har dem?
Ja tack för tipset Mexitegel, golvplattorna som du menar skulle kunna vara ett bra alternativ !!
Vet någon om man måste ha ett komplett riktigt tätskickt på toaletten bara för att det är ett handfat och toalettstol, precis som Mexitegel skrev så är det ju inte samma krav i ett kök, och inte heller i ett grovkök antar jag ??
Vet någon om man måste ha ett komplett riktigt tätskickt på toaletten bara för att det är ett handfat och toalettstol, precis som Mexitegel skrev så är det ju inte samma krav i ett kök, och inte heller i ett grovkök antar jag ??
du vet ju inte vilka planer en köpare kommer att ha - kanske vill dom ha dusch där igen och kommer att totalrenovera rummet trots dina tappra insatser.
Då är det knappt lönt att göra något som kommer att rivas på inflyttningsdagen
. Ställ en skåp, häng en spegel för att dölja hålet ( det bör se bra ut vid första ögonkast) och berätta klart och tydligt att det som fungerar som toa idag är faktiskt ett våtrum med renoveringsbehov. Det finns säkert köpare som uppskattar en möjlighet till dusch mer än en sönderrenoverat "badrum" utan golvavlop...
gaia
gaia
Då är det knappt lönt att göra något som kommer att rivas på inflyttningsdagen
gaia
gaia
Hej , har nu lyckats läsa mig till att det har kommit nya regler (under 2008 tror jag) där även grovkök och toalett utan dusch klassas som våtutrymme = samma krav på tätskickt som i ett badrum... detta betyder att jag inte kommer att lägga in trägolv eller liknande... antingen så låter jag det vara som det är eller så byter jag ut golvbrunnen och tar dit en mattläggare som lägger ny plastmatta på golvet och väggar... eftersom vi inte vet hur lång tid det tar innan vi hittar en ny kåk att bo i så kan det vara lika bra att göra det ordentligt ...
Tack för er nedlagda tid och hjälp
MVH
Nikke
Tack för er nedlagda tid och hjälp
MVH
Nikke
Klicka här för att svara