Hej. Jag fick det här bordet som en gåva och ena sidan är rätt slitet, jag åkte ut till en färgbutik och förklarade Läget och fick en burk vax och lite sandpapper i 120.

Jag slipade på hela ytan som hon sa att jag skulle göra och applicerade på vaxet och lät det stå över natten.

Tycker resultatet är bedrövligt, problemet blev bara värre av min slipning och vaxet ser flammigt ut.
Vad behöver jag göra?

Se bifogad fil
 
  • Träbord som ser nyslipat och vaxat ut med ojämn yta, omgivet av skyddande dukar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilket sätt är det bedrövligt (svårt att se på bilden)? Vad är det du vill åstadkomma?
Vad var det för ytbehandling från början, olja?
Nu när vaxet torkat lite kan du prova att polera bort så mycket du kan av det, vax ska bara ligga i i ett ytterst tunnt lager som sedan poleras (en frotehanduk fungerar bra att polera med).
 
nanowire nanowire skrev:
På vilket sätt är det bedrövligt (svårt att se på bilden)? Vad är det du vill åstadkomma?
Vad var det för ytbehandling från början, olja?
Nu när vaxet torkat lite kan du prova att polera bort så mycket du kan av det, vax ska bara ligga i i ett ytterst tunnt lager som sedan poleras (en frotehanduk fungerar bra att polera med).
Jag vill ha en jämn nyans. Det kan se ut som att solen ligger på vänstersidan av bilden men det är blekt som att oljan slitits ut. Behöver jag slipa av vaxet och olja in den först?
 
För dåligt underarbete.
Föreslår excenterslip (eller en riktigt bra oscillerande). Slipa tills hela ytan är likadan avsluta med fint slippapper 240
 
D damightytom skrev:
Jag vill ha en jämn nyans. Det kan se ut som att solen ligger på vänstersidan av bilden men det är blekt som att oljan slitits ut. Behöver jag slipa av vaxet och olja in den först?
Det är svårt att slipa av vax, kladdar ihop pappret. Oljan löser och går igenom vaxet när du oljar igen så tror inte det är ett problem (om det inte var en härdande hårdvaxolja?).
 
hscn hscn skrev:
För dåligt underarbete.
Föreslår excenterslip (eller en riktigt bra oscillerande). Slipa tills hela ytan är likadan avsluta med fint slippapper 240
hscn hscn skrev:
För dåligt underarbete.
Föreslår excenterslip (eller en riktigt bra oscillerande). Slipa tills hela ytan är likadan avsluta med fint slippapper 240
Ok ska man använda
nanowire nanowire skrev:
Det är svårt att slipa av vax, kladdar ihop pappret. Oljan löser och går igenom vaxet när du oljar igen så tror inte det är ett problem (om det inte var en härdande hårdvaxolja?).
nanowire nanowire skrev:
Det är svårt att slipa av vax, kladdar ihop pappret. Oljan löser och går igenom vaxet när du oljar igen så tror inte det är ett problem (om det inte var en härdande hårdvaxolja?).
Jo det var det såklart.
Kan man använda en excenterslip på ett sånt här bord, eller är det massa sandpapper och kloss som gäller?
 
Du kan använda excenterslip om du är försiktig och rör den hela tiden, skulle nog rekommendera att du prövar först med korn 180, kanske 120. Vill du ha riktigt fin yta avslutar du med fint papper 240 och kloss, slipat i träets längdriktning
 
hscn hscn skrev:
Du kan använda excenterslip om du är försiktig och rör den hela tiden, skulle nog rekommendera att du prövar först med korn 180, kanske 120. Vill du ha riktigt fin yta avslutar du med fint papper 240 och kloss, slipat i träets längdriktning
Och sen gissar jag att efter det ska man olja in bordet så det får en jämn nyans och efter det kan man vaxa om det för skyddet?
 
Olja och vax är inte mitt område. Kör med linoljefärg och linoljelack. Men vikten av gott underarbete är densamma.
 
Kör excenter hela vägen till 240 eller 400.
Sätter slippapper igen så kan du rengöra det med ljummet vatten.
Olja i omgångar tills du fått en jämn nyans.
Jag har ett exakt likadant bord på uteplatsen och ett liknande i köket ;-)
 
Tack för svaren. Vad ska jag köpa för att få samma nyans på eken. Räcker det med att olja in det med linolja?
 
Nu vet jag inte om linolja lirar ihop med vax men om så är fallet har ”halvolja” (kokt linolja och balsamterpentin, hälften av varje) bra inträngningsförmåga. Blir mycket fin yta även utan vax om man låter träet mättas och torkar bort överflödet. Efterpolera, gärna med fin stålull, några dagar senare
 
Redigerat:
Var ut och skulle handla excenterslip och insåg att skulle man ha något vanvettigt så var det åtminstone 1000kr. Och då fanns det inget högre än 120 i kornstorlek.. kan man handslipa alltihopa om man köper en ordentlig kloss?
 
Klart man kan, det gjordes fina bord innan maskiner fanns. Men det är ett drygt jobb. Du kan inte ha besökt någon speciellt välsorterad butik. Det brukar finnas enkla Bosch för 6-700 Jag rekommenderar amazon.de, även för papper.
 
Redigerat:
Ska man göra det för hand är det nog lättare att sickla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.