Hej! Som titeln antyder har jag som vanligt inte bara tagit mig vatten över huvudet, hela jag är ute på en simtur. Jag har dock börjat ana land i sikte, men behöver er hjälp för att ta mig ända fram.
Själva projektet i fråga är ett högskåp, skamlöst inspirerat av Nordiska kök (se bild). Dimensionerna är omkring 60 i bredd och 210 i höjd. Mörka träslag, gimickdoftande pocket - dörrar och instagramvänligt i största allmänhet - vad kan gå fel?

Dörrsystem är införskaffat, en plyfa-prototyp är byggd och luckor finns sen tidigare. Det är i själva materialvalet jag är vilse. Så här går mina tankar i nuläget:

1. När det gäller mörkt trä så rör sig mina tankar främst mot typ valnöt, rökt ek. Fanerat skivmaterial känns vettigt för själva stommen. På Gotwood.se finns valnötsfaner på 16 mm mdf till ett rimligt pris (2700 sek). På träbutiken.se finns rökt ekfaner till ett totalt orimligt pris (11 000 sek).
    Resultat: 1 - 0 till valnöt
  2. Lådor och hyllplan känns spontant lättast att bygga av massiva material, men där verkar valnöt fullt av besvikelser.

Alternativ två är förstås lådor av plywood/mdf som jag fanerar själv. Har fått för mig att det är klurigt och tidsödande, men det kanske främst gäller större skivmaterial? En fördel är ju att det blir samma färgton i stomme och lucka.

Ett tredje alternativ är att ha hyllplan och lådor i andra material än stommen, men jag är orolig att en blandning av ex rökt ek och valnöt i så fall ska vara för lika varandra.

Resultat: Total förvirring, oklart vem som leder
  3. Se bild. Skåpet fästs på ena sidan i en täcksida på 16 mm. På skåpets andra sida kommer pocketsystemet behöva hängas upp på täcksidan, som i sin tur avslutar köket. Täcksidan kan alltså fästas i golv, tak och den vägg som ena kortsidan ligger mot. Blir det för svajigt med 16 mm mdf i detta fall?

4. Orelaterad bonusfråga. I övriga köket är lådorna i furu, somliga behöver restaureras. Jag kommer också behöva bygga lite nya lådor till vissa stommar. Funderar på limfog och 7mm plyfa rakt igenom. Ev lite vitpigmenterad hårdvax. Expansionsbeslag från Ikea eller Salice. Luckor och fronter återanvänds. Låter det som en rimlig strategi?
Som ni märker råder förvirring, men hade verkligen uppskattat all typ av hjälp och input! Stort tack på förhand!

• Högskåp av mörkt trä med öppna hyllor fyllda med vita koppar och skålar, en kaffebryggare och en marmorskiva i ett stilrent kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett högskåp med en lösning för pocket door-upphängning, inklusive täcksidor och 16 mm tjock MDF-paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Vet inte hur mycket erfarenhet och kunskaper du har så jag skriver ganska grundligt nu.

Fanerad MDF är kanske nybörjarvänligt eftersom du slipper hyvla (och planhyvlat virke är dyrt). Dock behöver ju dimensionerna vara rätt från början. Annars kommer MDF:en att synas när du sågar skivorna. Det kan döljas om du fogar i 45 grader men det är en knepig fog att lyckas med. Om du köper skivorna och faneren separat kan du fästa faneren efter du byggt skåpet. Man behöver tänka på hur man skarvar faneren så att mönstret smälter in snyggt.

Sen håller faner kanske inte för alltid och det är känsligare för fukt och slitage. Det blir knepigt att reparera om det råkar gå sönder. Men där kanske en bra lack kan ge gott skydd.

Om du har förmågan att hyvla själv så är kanske massivt trä att föredra. Om inte valnöt eller rökt ek så kanske bets på vanlig ek eller annat lämpligt trä.

Jag hade kört på massivt till hyllplan och lådor som du föreslår. Faner känns för ömtåligt där tycker jag. Vad menar du med att valnöt verkar full av besvikelser? Du kan betsa ett annat träslag om det blir billigare. I så fall rekommenderar jag ett hårt och tätmönstrat träslag. Inte furu eller gran - det syns direkt att det är bets eftersom årsringarna är så stora.

16 mm MDF tror jag borde funka för sidan. Det är ett rätt så styvt och hårt material. Men enklast är ju att känna på en skiva i butik för att bilda uppfattning.

Om du kör på massivt trä för allt så bör du tänka på att inte sätta fast baksidan för hårt. Den behöver kunna få röra på sig lite eftersom trä är ett levande material. Enklast är nog skruvar som bara gängar i en av bitarna men som klämmer ihop det ganska hårt. Det ska inte kännas löst. Om du kör massivt trä behöver du också tänka på att förborra innan du skruvar för att vissa delar inte ska spricka. Och det är inte heller bra att skruva direkt in i ändträ. Med spånskiva slipper du samtliga problem, vilka alla på olika vis härstammar från att massivt trä har fiberriktningar. Till skillnad från MDF som är formstabilt och helt homogent.

Kom ihåg att alltid använd andningsskydd om du sågar MDF. Dammet är inte som vanligt trä utan har höga halter av formaldehyd.

Redigerat:
Att MDF:en kommer bli synlig ifall du sågar var kanske överdrift. Du kan ju vinkla sådana ändar mot golvet/taket/väggar.

Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Vet inte hur mycket erfarenhet och kunskaper du har så jag skriver ganska grundligt nu.

Fanerad MDF är kanske nybörjarvänligt eftersom du slipper hyvla (och planhyvlat virke är dyrt). Dock behöver ju dimensionerna vara rätt från början. Annars kommer MDF:en att synas när du sågar skivorna. Det kan döljas om du fogar i 45 grader men det är en knepig fog att lyckas med. Om du köper skivorna och faneren separat kan du fästa faneren efter du byggt skåpet. Man behöver tänka på hur man skarvar faneren så att mönstret smälter in snyggt.

Sen håller faner kanske inte för alltid och det är känsligare för fukt och slitage. Det blir knepigt att reparera om det råkar gå sönder. Men där kanske en bra lack kan ge gott skydd.

Om du har förmågan att hyvla själv så är kanske massivt trä att föredra. Om inte valnöt eller rökt ek så kanske bets på vanlig ek eller annat lämpligt trä.

Jag hade kört på massivt till hyllplan och lådor som du föreslår. Faner känns för ömtåligt där tycker jag. Vad menar du med att valnöt verkar full av besvikelser? Du kan betsa ett annat träslag om det blir billigare. I så fall rekommenderar jag ett hårt och tätmönstrat träslag. Inte furu eller gran - det syns direkt att det är bets eftersom årsringarna är så stora.

16 mm MDF tror jag borde funka för sidan. Det är ett rätt så styvt och hårt material. Men enklast är ju att känna på en skiva i butik för att bilda uppfattning.

Om du kör på massivt trä för allt så bör du tänka på att inte sätta fast baksidan för hårt. Den behöver kunna få röra på sig lite eftersom trä är ett levande material. Enklast är nog skruvar som bara gängar i en av bitarna men som klämmer ihop det ganska hårt. Det ska inte kännas löst. Om du kör massivt trä behöver du också tänka på att förborra innan du skruvar för att vissa delar inte ska spricka. Och det är inte heller bra att skruva direkt in i ändträ. Med spånskiva slipper du samtliga problem, vilka alla på olika vis härstammar från att massivt trä har fiberriktningar. Till skillnad från MDF som är formstabilt och helt homogent.

Kom ihåg att alltid använd andningsskydd om du sågar MDF. Dammet är inte som vanligt trä utan har höga halter av formaldehyd.
Tack för ditt svar!
Har lite bakvänd utvecklingskurva då jag har sysslat en del med massivt trä och finsnickeri, men i princip helt saknar erfarenhet av skivmaterial.
Både ekonomiskt, utrymmesmässigt och tidsmässigt tror jag att massivt trä blir ett för stort projekt. Jag tenderar att vara rätt petig med det estetiska dessutom, så är lite orolig över det här med bets.

Angående valnöt så har de få bitar jag stött på inte varit så kvalitativa och fina som jag föreställt mig. Flera på forumet verkar ha liknande erfarenhet.

Jag har börjat överväga att överge iden om mörkt trä och istället måla delarna i någon trevlig färg. Det känns lite sorgligt men slutresultatet lär nog bli bättre. Frågan är då fortfarande vilken typ av material man ska gå på, känns spontant som att plyfa och spån är mest lättjobbat men att mdf är lättare att måla.

M Makondele skrev:
Tack för ditt svar!
Har lite bakvänd utvecklingskurva då jag har sysslat en del med massivt trä och finsnickeri, men i princip helt saknar erfarenhet av skivmaterial.
Både ekonomiskt, utrymmesmässigt och tidsmässigt tror jag att massivt trä blir ett för stort projekt. Jag tenderar att vara rätt petig med det estetiska dessutom, så är lite orolig över det här med bets.

Angående valnöt så har de få bitar jag stött på inte varit så kvalitativa och fina som jag föreställt mig. Flera på forumet verkar ha liknande erfarenhet.

Jag har börjat överväga att överge iden om mörkt trä och istället måla delarna i någon trevlig färg. Det känns lite sorgligt men slutresultatet lär nog bli bättre. Frågan är då fortfarande vilken typ av material man ska gå på, känns spontant som att plyfa och spån är mest lättjobbat men att mdf är lättare att måla.
Jag tror faner kan bli riktigt bra också. Det är bara jobbigt att reparera ifall det skulle skadas i framtiden.

Jag har råkat använda MDF och spånskiva synonymt. Jag menade endast MDF i mitt inlägg.

Och jag har också gett dåligt råd genom att påstå att MDF inte kan spricka av skruvar. Det kan det tydligen visst göra.

Jag har nog inte tillräckligt med erfarenhet av skivmaterial för att hjälpa dig i detalj. Bäst att se om någon annan kan bidra.

Men om något av materialen är svårmålat kanske det hjälper om du grundmålar? Och kanske välja en ganska bra klass, alternativt furu eller björk så den är slätare.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.