Sant det är det han precis gör å tar en försvarsinställning. Har gått och mätt lite mera igår och inser att jag nog har haft lite fel med mina mätningar..... Det är en ännu större yta som är min som han har tagit i besittning och även en ganska stor yta av en annan grannes tomt. Hoppas även denna kommer på mätningen. :) Men spännande kommer det att bli hur som helst å se vad han säger när väl den nya pinnen är på plats :)

Spontant känns det ju som grannen borde få betala om han valt att gräva bort tomgränsmarkeringarna.

Nu är det väl brottsligt i sig att uppmana till brott, men i detta fallet känns det nästan som man borde ringa till Lantmäteriet och låtsas vara grannen.. å önska att få hela sin tomt inmätt igen.. Då löser det ju sig för alla grannar, och kostnaden hamnar på rätt ställe.. :)

Håller med dig men man måste göra det skriftlig så där blir det svårt ;) Fick dock en trist nyhet på morgonen av lantmäteriet att min granne motsäger sig en mätning och dom återkommer om hur jag nu ska gå tillväga rent juridiskt suck å allt dom gör är att ticka pengar så min kära granne gör det riktigt surt för mig just nu! :(

jobbigt skrev:
Fick dock en trist nyhet på morgonen av lantmäteriet att min granne motsäger sig en mätning och dom återkommer om hur jag nu ska gå tillväga rent juridisktjust nu! :(
Om han nu har tagit din mark i anspråk, och dessutom grävt bort ett gränsrör, så är det väl ganska uppenbart att han motsäger sig en mätning.
Men jag kan inte se någon som helst anledning till att det skulle kunna hindra dig från att mäta in din tomt. Inte ens varför det skulle vara några konstigheter för lantmäteriet att mäta in den. Just det faktum att han motsätter sig mätningen borde ju vara en hint om att en mätning verkligen är på sin plats...?

• Gilla
ramviksrille och 3 till
  • Laddar…
Helt rätt men tror att han vill skuta allt på framtiden å göra det riktigt dyrt för mig för att jag vill ha min tomt tillbaka. Han kan tydligen inte förhindra att jag vill göra utmätningen dock men det krävs någon form av en mätning när jurister är med på plats samtidigt som den sker :(

Det senaste tyder väl på att Lantmäteriet är på tårna och inser att mätningen verkligen behövs. De mobiliserar och skickar inte ut en gubbe bara.

Undersök möjligheten att klämma grannen på pengarna för att ta tillbaks din tomt. Om du måste betala lantmäteriet, jurister mfl så tycker jag att du ska stämma grannen på kostnaden för detta.

Om det funkar hade jag nog gjort så här.
1) Be kommunen markera tomtgränsen. Kostar kanske 2000:-.

2) Ge grannen två alternativ

Alt1: Grannen återställer den del av din tomt som han gjort åverkan på och tar bort uppfarten, lägger ut jord, sår gräs. Du lägger därmed åt sidan det "missförstånd" som skett angående gränsen och ni är goda grannar efter det.

Alt2: Du tar in lantmäteriet för markering av tomtgräns och kronofogde och/eller jurister eller vad som nu krävs, tar sedan in entreprenör som återställer din tomt och stämmer sedan grannen på kostnaderna som du haft.

Kommer grannen att drabbas ev en förrättningskostnad så är det väl inte så konstigt att denne motsätter sig en mätning av lantmäteriet.

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
pelpet skrev:
Undersök möjligheten att klämma grannen på pengarna för att ta tillbaks din tomt. Om du måste betala lantmäteriet, jurister mfl så tycker jag att du ska stämma grannen på kostnaden för detta.

Om det funkar hade jag nog gjort så här.
1) Be kommunen markera tomtgränsen. Kostar kanske 2000:-.

2) Ge grannen två alternativ

Alt1: Grannen återställer den del av din tomt som han gjort åverkan på och tar bort uppfarten, lägger ut jord, sår gräs. Du lägger därmed åt sidan det "missförstånd" som skett angående gränsen och ni är goda grannar efter det.

Alt2: Du tar in lantmäteriet för markering av tomtgräns och kronofogde och/eller jurister eller vad som nu krävs, tar sedan in entreprenör som återställer din tomt och stämmer sedan grannen på kostnaderna som du haft.

Kommer grannen att drabbas ev en förrättningskostnad så är det väl inte så konstigt att denne motsätter sig en mätning av lantmäteriet.
Som tillägg till alt2 borde TS begära ersättning även för förlusten av träden. Se http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7576184

Sant trist bara då det blir dyrare för mig men å andra sidan så bevisar han bara att jag måste svara med samma mynt sen

Tänkte köra upplägget att han har 2 veckor på sig att återställa tomten är han inte klar då så ger han mig inget annat val än att ta det vidare. Sen tänkte jag ha träden som han tagit ner som ursäkt för att bygga ett 1,80 plank på min tomt där träden stod å godtar ganska inte det så får han betala för dessa träd.:)

• Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Jag håller med dig samt övriga i tråden här, du bör ta hjälp av kommunen att mäta in var pinnen borde stått. Därefter drar du markeringsband för att avgränsa din tomt och ger grannen de alternativ du nyss skrev.
Påtala att om han inte accepterar kommunens inmätning så kommer du se till att lantmäteriet gör mätning och fördelar kostnaden då tvist föreligger.
Önskar dig lycka till!

jobbigt skrev:
Jo det är busenkelt har en rak linje å pinnen i mitten är borta men har alla mått från de resterande pinnarna på tomtkartan som jag fått från lantmäteriet men grannen säger att det är fel å hans tomt är betydligt större. Å bygger jag staket efter en pinne som jag sjärv satt dit så kan jag ju bli tvungen att riva staket igen tyvärr som jag förstått det hela?
Ja, du kan ju inte göra det förrän LM satt dit en ny pinne förståss...

Tyvärr inte :( känns jätte konstigt det här försöker googla fram någon som helst information om detta hänt någon annan men all information man hittar år att någon byggt nära eller någon gren som hänger över som folk stör sig på... Är jag den ända som har en granne som behandlar min tomt som om det vore hans egen? Om det bara åtminstone varit på gränsen så hade jag inte brytt mig så mycket men här är det mååånga meter som han tagit än så länge och sakta men säkert så tar han mer å mer..

Ni är ju onekligen oense om tomtgränserna.
Var och en av er har väl en tomtkarta med utsatta koordinater/mått mellan tomtpålarna?
Varför inte jämföra kartorna ? Någon form av bevis på era respektive ståndpunkter måste ni väl ha ?
Man kan ju inte bara säga att "du har fel" utan att kunna bygga påståendet med någon form av underlag.

Du bör kunna hitta även grannens tomtkarta i kommunens arkiv.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M
Den där grannen skulle helt enkelt behövt ett redigt kok stryk om man ska prata bonnaspråk...

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.