Köpt färg, målat sovrummet nu och den är ljus ljus ljus grå. Nästan vit. Valde en som var grå beige. Ljus, hmm ser väldigt kallt ut. Vitt tak och antikbetsat trägolv.. kan det bli bra tro?

Lugnt och harmoniskt. Kan inte bli fel. Känns det för kallt kombinerar du med ngn varmare textil. För min egen del vill jag ha sovrummet svalt och kallt.

Inga bilder så man lättare kan se??

Kommer imöra, eller nej på fredag. Ej hemma imorrn ::)

Någon berättade att de nya färgerna blir upptill 35 % mörkare när de torkar - vet inte om just 35 % är korrekt - men mörkare blir de absolut. Om du målade idag så finns det alltså fortfarande hopp  :)

Bilder.... ser iaf grått ut efter 3 strykningar. Mentalsjukhusgrått.

c93deea4e1f1bf01e647db2ae5e921.jpg

a340e8264ee65f9cd60c5f504d6aba.jpg

Det enklaste är väl ändå att måla om.. Vilken ncs-kod har färgen? Det finns väldigt duktigt "färgfolk" här (Byggimpert) som säkert kan hjälpa dig!
Gjorde själv samma "tabbe", fast med tapeter i v-rummet. Det retar mig fortfarande varje dag, den där j**la grådassiga tapeten, men nu har det gått 2 1/2 år så jag kan med gott samvete tapetsera om. Fast underarbetet ser jag inte fram emot. Så du har tur på det sättet, det är bara att plocka fram rollern!
Lycka till!

Tack Linska... :)

'Snickar_Palle'....., mycket riktigt behövs mer information för att veta vad som gör att intrycket blir 'fel'...., NCS-koden är ett måste, dessutom vore det väldigt bra med uppgifter om i vilket väderstreck som fönstren sitter, samt om känslan av "mentalsjukhusgrått" (*ler*) är konstant, oavsett ljusförhållanden dvs. uppfattas den på samma sätt i dagsljus och i kvällsljus.... mer eller mindre grå i någondera osv.

Har du målat med någon färdigbruten 'döpt' kulör där inte NCS-koden framgår så kommer jag att ha svårare att hjälpa till, men som tur är så har jag upptäckt att vi här på forumet har förmånen av en ny och mycket kunnig medlem, som verkar kunna massor om översättningar från 'färdiga kulörer' till NCS och som dessutom ger utmärkta hänvisningar vidare....
Så 'Fredrik.' om du läser detta....... så kan vi kanske försöka slå våra 'kloka'( ;)) huvuden ihop i ett försök att ge 'Snickar_Palle' lite förslag på ev. förändringar.......

Finns dessutom säkert fler här på forumet som har tips och/eller egna erfarenheter av just den här företeelsen, som dessvärre inte är särskilt ovanlig, så du är inte ensam 'Snickar_Palle'.... ingen direkt hjälp iof. men kanske lite tröst *blink*

Det är just därför som jag alltid 'tjatar' om provmålning, tex. på en stor skiva som flyttas runt i rummet under olika ljusförhållanden, man får på det sättet alltid (nästan iaf.) rejäla 'ahaa-upplevelser'.

MVH/Christina.

Åhh tack. Skall kolla då jag kommer ner till slottet.

Fönsterna sitter i typ nordöst. Utanför dom ligger taket ut ca 180 så där är verandan. Enda fönsterna... så ja ett mörkt rum

OK... då kommer du att behöva en nyans med ganska mycket gult i sig för att kompensera frånvaron av 'sol/söderläge' och stora rejäla fönster, utan verandatak ;)

Men exakt vilken mängd gult, graden dragning mot rött och dessutom mängden svärta..., det är omöjligt att säga utan att veta vilken NCS-kod du har målat med i nuläget och som de facto ger den där alldeles 'speciella oönskade gråtonen' ;)

MVH//Christina.

Tack Christina!  :)

Nu gissar jag lite... men av det du säger Palle.
Och av det jag ser så kan det vara S1002-Y du har på väggarna.
Om jag har rätt i det så skulle kanske S1505-Y30R vara bättre för dig...?
Lite gråare, lite 'beigare' och lite varmare.. eller varför inte S2005-Y30R?

Men varför har du inte målat alla väggar? Fondvägg eller?
Och varför har du inte sparmålat mot fönstren när du målat 3 gånger?

35% Mörkare i torrt.. det kan nog stämma för vattenbaserade lite mattare färger.
Och därför ska inte döma kulören när den är våt.
Med ojefärger är det däremot lite annorlunda.
Där händer det inte mycket alls i vått resp. torrt tillstånd.

/Fredrik

Kort blir taget imorrn så då får ni se på det färdiga resultatet, klart nu! Men nu vart det helt plötsligt LJUST LJUSBLÅTT! *gråter mig till sömns*

Snickar_Palle skrev:
Kort blir taget imorrn så då får ni se på det färdiga resultatet, klart nu! Men nu vart det helt plötsligt LJUST LJUSBLÅTT! *gråter mig till sömns*
Äsch... gråt inte :-*, du ska se att det löser sig ;), MEN glöm nu bara inte NCS-koden!!!!! Den är tusen gånger viktigare än en bild.....

mvh/christina.

Jahapp, flickor och pojkar...

Koden är S 1002 - Y = mentalsjuhusgrå eller babyljusblå :-/

b10b4f52291cc4606f64cec0dbdbed.jpg

1f6b35d1b0e9a66c49b9d807b04b73.jpg

Hmmm.... 1002-Y blir alltså 'mentalsjukhusgrå' eller 'babyljusblå' beroende på ljusförhållandet, när ser den 'babyljusblå' ut eg.....??

Eller ser den ut sån efter sista varvet, oberoende av vilket ljus du har i rummet, dvs. dag/kväll, Dagsljus/glödlampsbelysning ??

Du behöver ju helt klart mer gult... men frågan är om du behöver så mycket mer svärta, har du ingen bild i fullt dagsljus?? Vill du överhuvudtaget ha den kraftigare/mörkare....??
Tycker den ser väldigt mättad/dov ut redan i nuläget (väldigt tydliga kontraster mot vita detaljer) för att vara 1002-Y.... :-/

Fast det kan ju vara bildskärmen som 'ljuger'!!

mvh/christina.

PS: Definitivt samma nyans runt garderobsdörrarna som på övriga väggar... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.