hej
Idag var golvet kallt, verkar som att reglercentralen säckat ihop. Modell Uponor C33. Se bild.
Kan man manuellt påverka termostaterna (de blåa) så att värmen kommer ut i slingorna?? Det börjar bli kallt nu
Nån som har tips på felsökning? Såg en säkring på kretskortet men den var ej utbytbar om man inte löder bort den, har dock inget att ersätta med nu,
Tack på förhand
Idag var golvet kallt, verkar som att reglercentralen säckat ihop. Modell Uponor C33. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man manuellt påverka termostaterna (de blåa) så att värmen kommer ut i slingorna?? Det börjar bli kallt nu
Nån som har tips på felsökning? Såg en säkring på kretskortet men den var ej utbytbar om man inte löder bort den, har dock inget att ersätta med nu,
Tack på förhand
Redigerat:
Om du tar bort de blåa plupparna helt och hållet ifrån ventilen på vissa slingor så brukar det bli varmt
Är nog spänningsomvandlaren från 230 V AC till tex 24 V DC eller AC som pajat.
Mät 230 och 24 volten
Är nog spänningsomvandlaren från 230 V AC till tex 24 V DC eller AC som pajat.
Mät 230 och 24 volten
Redigerat:
Ok! Har du koll på hur man lossar dem? Vill inte pajja nåt i onödan, genom trial/error . Är det ung som när man lossar termostat på vanlig radiator?
Jo det är nog transformatorn som gett upp, 230v har jag men då inte ens power-dioden lyser så saknas 24v spänningen. Sen är frågan vad som gått sönder, om det ”bara” är säkringen el nåt mer fatalt.
Jo det är nog transformatorn som gett upp, 230v har jag men då inte ens power-dioden lyser så saknas 24v spänningen. Sen är frågan vad som gått sönder, om det ”bara” är säkringen el nåt mer fatalt.
Under det blåa sitter en jättestor mutter vrid den moturs.
Det är svårt att säga.
Garanti? Fråga hemförsäkringen?
Det är svårt att säga.
Garanti? Fråga hemförsäkringen?
Ja det går att fuska lite , om man skruvar av helt ( piggen där går upp och fullt flöde blir )
Är man då lite försiktig och skruvar upp lite ( piggen lyfter lite ) så kommer det att bli ett litet flöde med värme på den slingan
Blir lite som manuell inställning
Är man då lite försiktig och skruvar upp lite ( piggen lyfter lite ) så kommer det att bli ett litet flöde med värme på den slingan
Blir lite som manuell inställning
Står i felsökning att man skall testa att koppla ifrån 20 minuter och sedan till igen
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=45225.0;attach=25706
Mängder som har samma fel innan den blev ett år
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45225.0
Hur man byter IC krets själv
https://www.byggahus.se/forum/threads/uponor-reglercentral-c-35-dalig-kvalite.181102/page-2
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=45225.0;attach=25706
Mängder som har samma fel innan den blev ett år
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45225.0
Hur man byter IC krets själv
https://www.byggahus.se/forum/threads/uponor-reglercentral-c-35-dalig-kvalite.181102/page-2
Tack, jag tror 20 min väntan gäller för radio varianten, vi har C-33 med trådanslutna vred.iMikael Lundgren skrev:
Har haft den utdragen hela natten och funkar ff inte så det är nätaggregatet som gått sönder.
Får byta ut den helt enkelt, nån garanti gäller inte då den är 7år gammal. Gäller bara att hitta nån lämplig ersättningsprodukt
Redigerat:
Jag hade köpt och kopplat in ett spänningsaggregat:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tallbart-nataggregat-12-24-v-(dc)-72-w-p44287
Ställdon
Uponor WGF 1" M28 invändig gänga. IP54. 24 V, 3 W.
7 * 3 W = 21 W plus el lite till termostaterna = 25 W
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tallbart-nataggregat-12-24-v-(dc)-72-w-p44287
Ställdon
Uponor WGF 1" M28 invändig gänga. IP54. 24 V, 3 W.
7 * 3 W = 21 W plus el lite till termostaterna = 25 W
Men hur kopplar jag in den?
På kretskortet finns en anslutning från nätaggregatet som har 6 pinnar. Se bild nedan:
Misstänker att den kanske behöver olika spänningar? 24/12/6 volt kanske? Nu går det inte att mäta heller
På kretskortet finns en anslutning från nätaggregatet som har 6 pinnar. Se bild nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänker att den kanske behöver olika spänningar? 24/12/6 volt kanske? Nu går det inte att mäta heller
Ohm mät mellan de sex pinnarna. Kanske hänger alla tre högra ihop och alla tre vänstra tex. Ta närbild på kretskortet runt kontakten på framsidan och baksidan. Tag kort på spännings kretskortet där kanske står volt på framsidan eller baksidan. Drag ur 230 volt först.
Mät spänning på grannens kretskort eller någon på forumet som kan mäta volt på de sex pinnarna.
Mät spänning på grannens kretskort eller någon på forumet som kan mäta volt på de sex pinnarna.
Tack för svar. Monterade loss kretskortet, men ingen text syntes. Vågar dock inte röra nät-aggets kretskort då det sitter några feta kondingar där rätt oskyddade... vet inte vad som händer om jag råkar röra en. Ska försöka ohm mäta imorgon samt ta nån bild.iMikael Lundgren skrev:
Ohm mät mellan de sex pinnarna. Kanske hänger alla tre högra ihop och alla tre vänstra tex. Ta närbild på kretskortet runt kontakten på framsidan och baksidan. Tag kort på spännings kretskortet där kanske står volt på framsidan eller baksidan. Drag ur 230 volt först.
Mät spänning på grannens kretskort eller någon på forumet som kan mäta volt på de sex pinnarna.