Tomture61 Tomture61 skrev:
En undran , 1:a bilden på en vägg /hamarband, är den bärande till takstolar /tak ?
Om den är det så måste det göras om , brädan kan vicka om den utsätts för sidokrafter , skuvarna kommer inte hålla .
Hej ja den är bärande till takstolar

• Wow
Tomture61
  • Laddar…
När jag byggde garage använde jag till stolpar två 45×70 och la dem på varandra, skruvade ihop dessa. Den ena av dessa gjordes lika lång som mellan plint och hammarband, den andra som från plint och till topp på hammarband. Tänker mig att hammarbandets 45 har dessa 45 att stå på plus stöd från den andra 45x70 på insidan. Men det är ju jag det, kanske blev för mycket men kändes stadigt och bra iallafall. Det dina snickare har gjort hade jag aldrig litat på.

• Gilla
Mr.Segerark och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Mr.Segerark Mr.Segerark skrev:
Hej ja den är bärande till takstolar
Är det inte gavelvägg ?

• Gilla
tubaman
  • Laddar…
Ser ju rätt illa ut alltihopa tycker jag, väldigt halvhjärtat byggt. Behöver nog kontrolleras närmare, men glöm försäkringsbolaget, de är INTE beställare, det är din släkting som är byggherre och beställare. Been There, Done That..
Bara att ringa en besiktningsman eller anlita en KA.
Byggs stommen så där illa så kan man ju bara tänka sig hur jättebra taket kommer bli lagt..

och kom ihåg att allt ska vara skriftligt som ni vill anmärka på och att byggaren ska ta till sig. Då har ni bättre möjlighet hänvisa till brev daterat xxxxxx och ni har uppfyllt er skyldighet att notifiera byggaren. Exempel idag skriver ni till byggaren att ni kommer innehålla alla betalningar och att ni inte kommer godkänna bygget pga bristfälliga konstruktionslösningar i stommen. Sen är det upp till byggaren att agera så att ni skriftligt återtar den notifieringen, och det gör ni inte förens någon oberoende besiktningsman ger er rådet till det.
Om ni kör den vanligaste formen av klagande = muntligt, så är ni ganska rökta vid en senare dispyt eftersom ni uppenbarligen inte sagt ifrån med tydlighet och heller inte med enkelhet kan bevisa det.

• Gilla
roger2011
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
och kom ihåg att allt ska vara skriftligt som ni vill anmärka på och att byggaren ska ta till sig. Då har ni bättre möjlighet hänvisa till brev daterat xxxxxx och ni har uppfyllt er skyldighet att notifiera byggaren. Exempel idag skriver ni till byggaren att ni kommer innehålla alla betalningar och att ni inte kommer godkänna bygget pga bristfälliga konstruktionslösningar i stommen. Sen är det upp till byggaren att agera så att ni skriftligt återtar den notifieringen, och det gör ni inte förens någon oberoende besiktningsman ger er rådet till det.
Om ni kör den vanligaste formen av klagande = muntligt, så är ni ganska rökta vid en senare dispyt eftersom ni uppenbarligen inte sagt ifrån med tydlighet och heller inte med enkelhet kan bevisa det.
Tack för hjälpen

Idag kom bygg firman och börja riva väggen tack för alla svar och hoppas dom gör rätt nu.

Idag kom bygg firman och börja riva väggen tack för alla svar och hoppas dom gör rätt nu.

Intressant, uppdatera oss. Kan du fråga varför de inte gjorde rätt direkt?

• Gilla
Mr.Segerark
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Intressant, uppdatera oss. Kan du fråga varför de inte gjorde rätt direkt?
Ska be henne fråga detta. uppdaterar så snart jag varit där igen och kontrollerat

Liten uppdatering byggfirman var och rev några brädor bara och lappa med brädor lite här och där. Bifogar bilder då det inte ser hundra ut så kommer hon få ringa kommunen imorgon och be om en oberoende besiktning av konstruktion

• Delvis isolerad väggkonstruktion med ny och gammal trävirke samt synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverad huskonstruktion med nya och gamla träbrädor samt synlig isolering.
    Skapa konto
  • Delvis reparerad träväggskonstruktion med några brädor avlägsnade och andra tillagda.
    Skapa konto
  • Delvis reparerad väggstomme av trä med tillfälliga brädor och isolering, indikerar pågående byggarbete.
    Skapa konto
Liten uppdatering byggfirman var och rev några brädor bara och lappa med brädor lite här och där. Bifogar bilder då det inte ser hundra ut så kommer hon få ringa kommunen imorgon och be om en oberoende besiktning av konstruktion
Detta hade jag inte godkänt. Personer som inte kan träkonstruktion och snyggt arbete med snickareglädje.

T TDD skrev:
Detta hade jag inte godkänt. Personer som inte kan träkonstruktion och snyggt arbete med snickareglädje.
Det gör hon inte imorgon skulle hon ringa en besiktningsman och be hen komma och göra en kontroll på konstruktionen

Helt skrotbygg!

From bad to worse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.