Hej jag har en fråga om det är någon mer än jag som tycker detta ser fel ut. Min släktings garage bran och nu är bygg firman där och klåpar sig i min värld . Känns som om hela bärfastigheten inte håller. 3 cm som bär hela tyngden på taket har dom skarvat på gamla stommen som är rutten.Bör man kontakta en ka ansvarig som besiktar detta innan det är försent? Eller höra av sig till försäkringsbolaget? Byggfirma lyssnar nämligen inte på vad min släkting säger.Men jag kan ha fel kommentera gärna bilderna
Är han full eller?
Hm, fråga en besiktningsman? eller kontakta konsumentvägledare i kommunen? känns som om besiktar man det själv och det är dåligt utfört då borde man slippa betala det hela.Mr.Segerark skrev:
Ser åt helvete ut!
Ring försäkringsbolaget igen, de är väl ändå dom som är ”beställare” och ansvariga för att de blir rätt utfört, eller börja iaf med att skicka dessa bilder till dom så kanske de inte behöver tjatas så mycke från ert håll!
Ring försäkringsbolaget igen, de är väl ändå dom som är ”beställare” och ansvariga för att de blir rätt utfört, eller börja iaf med att skicka dessa bilder till dom så kanske de inte behöver tjatas så mycke från ert håll!
Byggveteran
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Så här bygger man inte mot befintlig stomme. Reklamera till byggfirman skriftligt. I och med reklamationen så kan de inte få betalt innan de åtgärdat felet eller så måste de gå till domstol. Ta in en besiktningsman som får kontrollera hela bygget. Detta är väl bygglovsplikt på och i så fall skall man ha en kontroll ansvarig som kommunen godkänt.Denna skall kontrollera byggetMr.Segerark skrev:
Hej jag har en fråga om det är någon mer än jag som tycker detta ser fel ut. Min släktings garage bran och nu är bygg firman där och klåpar sig i min värld . Känns som om hela bärfastigheten inte håller. 3 cm som bär hela tyngden på taket har dom skarvat på gamla stommen som är rutten.Bör man kontakta en ka ansvarig som besiktar detta innan det är försent? Eller höra av sig till försäkringsbolaget? Byggfirma lyssnar nämligen inte på vad min släkting säger.Men jag kan ha fel kommentera gärna bilderna
Det kommer inte bli den mest seriösa och påkostade lösningen. Hållfastheten får man nog höfta och man låter en konstruktör räkna blir det kostsamt och slutar ändå i gissning på vissa ingående grundvärden. Om än ganska kvalificerad. Glipan på en stående är lite oroande iofs. Be byggaren om en redogörelse för hur han tänker att kraften går och se om han kan tydliggöra och även lyssna på din oro för att det blir klent.....
Oftast behövs ingen kontrollansvarig vid ett garagebygge då detta är en så liten byggnation. Men det finns besiktningsmän i dom flesta kommuner som kan anlitas, stadsbyggnadskontoren bruka ha en förteckning över dessa.scholdsten skrev:
Så här bygger man inte mot befintlig stomme. Reklamera till byggfirman skriftligt. I och med reklamationen så kan de inte få betalt innan de åtgärdat felet eller så måste de gå till domstol. Ta in en besiktningsman som får kontrollera hela bygget. Detta är väl bygglovsplikt på och i så fall skall man ha en kontroll ansvarig som kommunen godkänt.Denna skall kontrollera bygget
Många kallar sig för både snickare och byggmästare, fast dom saknar både utbildning och erfarenhet! Det måste ju finnas någon person som är kunnig och intresserad i kommunen.
Ta dit TV eller lokal tidning, i annat fall.
Ta dit TV eller lokal tidning, i annat fall.
Redigerat:
Byggveteran
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Det viktigaste i denna del av bygget är att reklamera skriftligt både till byggbolaget och till ARN och BETALA INTE. Gör sedan som förgående skriver. låter som bra idé. ARN har blivit mycket snabbare och så fort du skrivit en kort reklamnation på arn.se så går det en rapport till byggbolaget.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
En undran , 1:a bilden på en vägg /hamarband, är den bärande till takstolar /tak ?
Om den är det så måste det göras om , brädan kan vicka om den utsätts för sidokrafter , skuvarna kommer inte hålla .
Om den är det så måste det göras om , brädan kan vicka om den utsätts för sidokrafter , skuvarna kommer inte hålla .