J Jochi skrev:
Jag bor i Lysekil. Har aldrig haft tillsats med el. Återvinning räcker
Fel jag rörde till det i natten. Jag har ett REC TEMOVEX 400 i tvättstugan. Har ställt det på en upphöjning på golvet så jag fick lite fall på en kondensslsng till golvbrunn. Bakom aggregatet går kanaler till våningen under genom upphöjningen så att inget vatten på golvet kan rinna ner om man spolar golvet i tvättstugan. Aggregatet har fem lägen för både från och tilluft. Dimensionera kanaler och dom för max flöde
Vi är nu bara två personer och en katt och kör normalt på frånluft 2 och tillift 1. Med en knapp kan man snabbväxla till 5 /5. Vi har spjäll för manuell förbigång för värmeväxlare sommartid men bryr oss inte om att ställa om. Dubbla ljuddämpare på från- och tilluft. Aggregatet anslutet med böjbara dämpare.

• Vit enhet med klistermärken och dokument i tvättstuga, text "Temovex" synlig. En dammsugare monterad på väggen bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jochi skrev:
Fel jag rörde till det i natten. Jag har ett REC TEMOVEX 400 i tvättstugan. Har ställt det på en upphöjning på golvet så jag fick lite fall på en kondensslsng till golvbrunn. Bakom aggregatet går kanaler till våningen under genom upphöjningen så att inget vatten på golvet kan rinna ner om man spolar golvet i tvättstugan. Aggregatet har fem lägen för både från och tilluft. Dimensionera kanaler och dom för max flöde
Vi är nu bara två personer och en katt och kör normalt på frånluft 2 och tillift 1. Med en knapp kan man snabbväxla till 5 /5. Vi har spjäll för manuell förbigång för värmeväxlare sommartid men bryr oss inte om att ställa om. Dubbla ljuddämpare på från- och tilluft. Aggregatet anslutet med böjbara dämpare.
Åhå trevligt med svensktillverkat (i Mölndal dessutom?)! Ska seriöst överväga denna tillverkare. Tack!

Systemair Save VTC 500 och Rec Temovex Blue 4 verkar ligga i samma prisklass (strax över 40.000 kr). Någon annan som har tips på andra robusta aggregat eller som har erfarenheter av ovanstående?

Det blev ett Systemair VTC 500 för
- det kändes som att Systemair hade bättre support när jag ringde dem för att ställa några frågor än Rec Indovent som bad mig som privatperson att skicka e-post med mina frågor.
- En annan person här på forumet skrev i en annan tråd att han köpt VTC 500 och uppgraderat den med en ”entalpivärmeväxlare” som ska kunna föra över fukten till tilluften, vilket låter som en intressant framtida uppgradering (kanske hade gått på Rec också men eftersom de inte ville prata i telefon fick jag inte svar på det).
- Lägre bygghöjd.
- Jag kan ha blivit frestad av mobilappen.

Nu har jag fått hem grejerna! VTC 500 hade visst 200 mm-anslutningar (på Ventilation.se stod det 160 mm)… och jag beställde som grövst 160 mm rör, kombidon och ljuddämpare.

Ska jag returnera och satsa på 200 mm stam till mitt ca 200 kvm hus? Eller reducera ner till 160 mm?

Läste i en annan tråd att mindre ljuddämpare dämpar bättre än en större om det inte är för stort flöde. Det kanske är helt onödigt att gå upp till 200 mm rör?

Edit:
Boytan (om man räknar inredda rum och bortser från kattvindar och delar av källaren) är nog snarare 190 kvm.

Redigerat:
Frosmo Frosmo skrev:
Det blev ett Systemair VTC 500 för
- det kändes som att Systemair hade bättre support när jag ringde dem för att ställa några frågor än Rec Indovent som bad mig som privatperson att skicka e-post med mina frågor.
- En annan person här på forumet skrev i en annan tråd att han köpt VTC 500 och uppgraderat den med en ”entalpivärmeväxlare” som ska kunna föra över fukten till tilluften, vilket låter som en intressant framtida uppgradering (kanske hade gått på Rec också men eftersom de inte ville prata i telefon fick jag inte svar på det).
- Lägre bygghöjd.
- Jag kan ha blivit frestad av mobilappen.
Jag har en REC Temovex och är nöjd med aggregatet som sådant...

REC verkar dock inte vara så intresserade av att hjälpa privatpersoner, mailen jag skickat till dem svarar de på långsamt och ofta med ickesvar..
Sista mailet jag skickade till dem i maj har de inte svarat på alls....
(De skickar med ett förfrankerat vykort som man kan skicka in för att prenumerera på filter, och det kom tillbaka med "adressaten okänd" från Posten.. trodde de skulle vara intresserade av att fixa det, men nej...)

Edit; jag har 240 i takhöjd och det var halvmeckigt att få plats med rören...

Frosmo Frosmo skrev:
Nu har jag fått hem grejerna! VTC 500 hade visst 200 mm-anslutningar (på Ventilation.se stod det 160 mm)… och jag beställde som grövst 160 mm rör, kombidon och ljuddämpare.

Ska jag returnera och satsa på 200 mm stam till mitt ca 200 kvm hus? Eller reducera ner till 160 mm?

Läste i en annan tråd att mindre ljuddämpare dämpar bättre än en större om det inte är för stort flöde. Det kanske är helt onödigt att gå upp till 200 mm rör?

Edit:
Boytan (om man räknar inredda rum och bortser från kattvindar och delar av källaren) är nog snarare 190 kvm.
Dimensionera kanaler och don för aggregatets högsta flöden. Då kan du maxa ibland vid behov t ex vid större fester eller vid tork av mycket kläder inomhus.

J Jochi skrev:
Dimensionera kanaler och don för aggregatets högsta flöden. Då kan du maxa ibland vid behov t ex vid större fester eller vid tork av mycket kläder inomhus.
Jag måste erkänna att jag slarvat lite med att sätta mig in i dimensionering och beräkningar och hoppades man skulle lösa det här lilla systemet genom att följa diverse tumregler…men det verkar kul så jag ska försöka lära mig!

Tillverkaren skriver ”ca+/-156l/s vid 200Pa”, innebär det att systemet max får ha 200 Pa tryckfall vid nominellt maxflöde, för att aggregatet ska orka leverera det flödet?

För min förståelse, stämmer detta för ett rakt rör (beräkning från en hemsida), förstår att det blir mer sen när man lägger till T-rör och böjar:

156 l/s

160 mm -> 7.8 m/s -> 4.4 Pa/m
200 mm -> 5.0 m/s -> 1.5 Pa/m

Följdfråga: när tillverkaren skriver ”ca+/-156l/s vid 200Pa” betyder det att det kan vara 200 Pa tryckfall på både tilluften och frånluften var för sig?

Så här ser nuvarande skiss ut med 160-rör
Handritad ventilationsskiss med 160-rör och tryckfall, visar luftflöden och anslutningar i ett ventilationssystem. Kalkyler och uträkningar är synliga.
Skapa konto

Jag försökte räkna på tryckfall på ett tilluftsdon längst bort från aggregatet (dock tyckte jag inte tryckfallstabellerna för böjar och t-rör var relevanta vid så låga flöden så jag skippade dem).
Manuskript med tabell för tryckfall i rörsystem, inklusive flöde, rördiameter, längd och tryckfallsvärden i Pa/m och Pa.
Skapa konto

Har jag tänkt rätt? Jag försöker som sagt lära mig 🤷‍♂️😁

Ser att du har för låga föden i vardagsrum/allrum, ser ut som 10l/s. Man tar antalet sovplatser totalt x 4l/s och plussar på 0.35 per m2 rumsyta så får du ett mer hållbart värde för dimensionering. Måste ge en bra ventilation och inte bara tillfredsställa en ovk besikting :)

Övriga värden ser mer realistiska ut

Gällande kanaler och tryckfall så är en tumregel att följa 1pa /m vilket ger en lämplig hastighet.

Så efter summering av flöden Så brukar jag gå in i databladet för spirorör (sök på Lindab och tryckfallsdiagram) och lägga en horisontell linje på 1pa (y axel) och sedan flödet (x axel) skärningspunkten blir lämplig kanalstorlek

Luftdon brukar jag approximera till 20 Pa stycket men finns data på de med

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ser att du har för låga föden i vardagsrum/allrum, ser ut som 10l/s. Man tar antalet sovplatser totalt x 4l/s och plussar på 0.35 per m2 rumsyta så får du ett mer hållbart värde för dimensionering. Måste ge en bra ventilation och inte bara tillfredsställa en ovk besikting :)

Övriga värden ser mer realistiska ut

Gällande kanaler och tryckfall så är en tumregel att följa 1pa /m vilket ger en lämplig hastighet.

Så efter summering av flöden Så brukar jag gå in i databladet för spirorör (sök på Lindab och tryckfallsdiagram) och lägga en horisontell linje på 1pa (y axel) och sedan flödet (x axel) skärningspunkten blir lämplig kanalstorlek

Luftdon brukar jag approximera till 20 Pa stycket men finns data på de med
Tack för svaret! Ursäkta min handstil men 12 l/s ska det stå i vardagsrum och det baserade jag på ytan ca 18 kvm x 0.35 = 6 l/s men jag dubblade det för jag tyckte det lät lågt.

När du skriver ”4 l/s per sovplats plus 0.35 per m2 rumsyta” menar du total boyta då?

Jag har 1 Pa/m i början av stammen där flödet är som högst, sen blir tryckfallet lägre. Jag läste någon annanstans att det är hastigheten man ska titta på, att den inte ska överstiga 2 m/s. Sen läste jag någon annanstans att tryckfallet helst inte ska överstiga 1.2 Pa/m?

Frosmo Frosmo skrev:
”4 l/s per sovplats plus 0.35 per m2 rumsyta”
Gäller vardagsrum etc där samtliga boende brukar samlas

1pa per meter oavsett vart är en tumregel som brukas för att få fram storlek

• Gilla
Frosmo
  • Laddar…
Frosmo Frosmo skrev:
Följdfråga: när tillverkaren skriver ”ca+/-156l/s vid 200Pa” betyder det att det kan vara 200 Pa tryckfall på både tilluften och frånluften var för sig?
Ja, 200 Pa för varje kanal

Frosmo Frosmo skrev:
Jag måste erkänna att jag slarvat lite med att sätta mig in i dimensionering och beräkningar och hoppades man skulle lösa det här lilla systemet genom att följa diverse tumregler…men det verkar kul så jag ska försöka lära mig!

Tillverkaren skriver ”ca+/-156l/s vid 200Pa”, innebär det att systemet max får ha 200 Pa tryckfall vid nominellt maxflöde, för att aggregatet ska orka leverera det flödet?

För min förståelse, stämmer detta för ett rakt rör (beräkning från en hemsida), förstår att det blir mer sen när man lägger till T-rör och böjar:

156 l/s

160 mm -> 7.8 m/s -> 4.4 Pa/m
200 mm -> 5.0 m/s -> 1.5 Pa/m
7,8 m/s är mycket, välj D 200.
O

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.