Vi upplever att luften står stilla här hemma. Speciellt i sovrummen blir luften fuktig, varm och unken på nätterna. Vi håller dessutom på att flytta köket och behöver lösa ny imkanal. Vi funderar därför på att ta ett helhetsgrepp på ventilationen här hemma och därför har vi börjat snegla på FTX.
Vi kommer även att renovera WC på huvudvåningen framöver så jag tänkte man kan passa på att dra rör därigenom ner till källaren.
Huset har bergvärme och har tilläggsisolerats. Huvudbyggnad är 10x7.5 m och utbyggnad 9x4.5 m. Det blir nog ungefär 200m2 boyta.
Hittills har vi gjort nästan all renovering själva, tar man sig vatten överhuvudet om man vill göra FTX-installationen själv?
Här är några skisser jag gjort, har jag tänkt någorlunda rätt rent konceptuellt?
Jag tänkte installera aggregatet på kalkvinden. In och ut luft via kombidon i gavelspetsen i nordvästligt läge. Dra 160mm-stammar uppe på vinden och gå ner med 125mm avstick ner igenom, eventuellt gå ner med 160mm-avstick om det är flera don som ska kopplas på. Ett problem är att jag vill dra rör genom isoleringen (kutterspån) i snedtaken men takstolarna är bara 150mm så 160mm-rör får inte plats där. Har kollat på rektangulära rör för att inte gå ner för mycket i rörarea, är det en bra idé?
Jag har kollat på Systemair Save VSR 300, är det lämpligt till 200m2 eller ska man gå upp till 500? Några tips på andra bättre märken?
Kan man räkna med att luften i sovrummen upplevs svalare efter en ftx-installation? Det är ett av huvudkraven från högre instans nämligen.
Vad är viktigast att tänka på innan vi drar igång detta projekt? Jag har läst att man inte ska snåla med rördimensioner och storlek på aggregat, och inte fuska med isolering av rör på kallvind. Tänka på att sätta ljuddämpare vid aggregatet och vid tilluftsdon. Några andra tips?
Vi kommer även att renovera WC på huvudvåningen framöver så jag tänkte man kan passa på att dra rör därigenom ner till källaren.
Huset har bergvärme och har tilläggsisolerats. Huvudbyggnad är 10x7.5 m och utbyggnad 9x4.5 m. Det blir nog ungefär 200m2 boyta.
Hittills har vi gjort nästan all renovering själva, tar man sig vatten överhuvudet om man vill göra FTX-installationen själv?
Här är några skisser jag gjort, har jag tänkt någorlunda rätt rent konceptuellt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte installera aggregatet på kalkvinden. In och ut luft via kombidon i gavelspetsen i nordvästligt läge. Dra 160mm-stammar uppe på vinden och gå ner med 125mm avstick ner igenom, eventuellt gå ner med 160mm-avstick om det är flera don som ska kopplas på. Ett problem är att jag vill dra rör genom isoleringen (kutterspån) i snedtaken men takstolarna är bara 150mm så 160mm-rör får inte plats där. Har kollat på rektangulära rör för att inte gå ner för mycket i rörarea, är det en bra idé?
Jag har kollat på Systemair Save VSR 300, är det lämpligt till 200m2 eller ska man gå upp till 500? Några tips på andra bättre märken?
Kan man räkna med att luften i sovrummen upplevs svalare efter en ftx-installation? Det är ett av huvudkraven från högre instans nämligen.
Vad är viktigast att tänka på innan vi drar igång detta projekt? Jag har läst att man inte ska snåla med rördimensioner och storlek på aggregat, och inte fuska med isolering av rör på kallvind. Tänka på att sätta ljuddämpare vid aggregatet och vid tilluftsdon. Några andra tips?
Kör på VSR400 så ligger den i mitten på belastningskurvan. VSR 300 i slutet dvs agg måste gå fullt = oljud för att uppnå någorlunda flöde. Baserat på överslagsberäkning av dina frånluftsrum och systemair konsult sidaFrosmo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dämpare strax innan tillluftdon? Ljudet från lufthastighet uppstår i luftdonet men om man menar ljud från boende att sprida sig till intilliggande rum, ex. samma kanal förser både sovrum och vardagsrum så skulle nog en mindre ljuddämpare göra lite nytta speciellt för de sovandeFrosmo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det är bra att tänka på att tilluften bör vara långt för dörren i resp. rum. Detta för att rummet ska bli väl ventilerat och inte bara ett litet område mellan tilluftsdonet och dörren. Särskilt kring sängen i sovrummet i källaren kanske det inte blir något luftombyte alls. Men även andra sovrum verkar få dålig omrörning av luften just där sängarna troligen står.Frosmo skrev:
Frånluften högst upp i trapphuset verkar onödig. Det är ju redan 2 frånluft på det våningsplanet vilket matchar väl med 2 tilluft. Pentry + WC blir 20 l/s vilket räcker till friskluft för 5 personer (4 l/s och person) på det våningsplanet.
Däremot är det kanske väl lite med bara två frånluft på mellersta planet när det är utritat 4 tilluft. Det blir inte så mycket tilluft per don.
Tack för info! Jag tänkte luften kanske stiger upp från hallen upp i trappan så tänkte det frånluftsdonet skulle ta hand om luft från mellersta planet. Men om jag skippar det donet, skulle man kunna gå upp till 125 mm frånluftsdon på mellersta planet, 2x 125 mm frånluft och 4x 100 mm tilluft? Gör man så?BirgitS skrev:
Det är bra att tänka på att tilluften bör vara långt för dörren i resp. rum. Detta för att rummet ska bli väl ventilerat och inte bara ett litet område mellan tilluftsdonet och dörren. Särskilt kring sängen i sovrummet i källaren kanske det inte blir något luftombyte alls. Men även andra sovrum verkar få dålig omrörning av luften just där sängarna troligen står.
Frånluften högst upp i trapphuset verkar onödig. Det är ju redan 2 frånluft på det våningsplanet vilket matchar väl med 2 tilluft. Pentry + WC blir 20 l/s vilket räcker till friskluft för 5 personer (4 l/s och person) på det våningsplanet.
Däremot är det kanske väl lite med bara två frånluft på mellersta planet när det är utritat 4 tilluft. Det blir inte så mycket tilluft per don.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Så som jag har förstått det bör man försöka ventilera varje våningsplan för sig.
Jag vet inte om man gör så men luftflödena genom donen är reglerbara så det finns nog ingen anledning att använda rörtjockleken för dimensionering av flödena.
Om du inte redan vet det så är det här normerna kring ventilation, och då särskilt frånluft.
Luften ska bytas ut på 2 timmar, vid normal takhöjd ger det 0,35 l/s och kvm.
Badrum minst 15 l/s
Kök, tvättstuga, WC (utan bad/dusch) minst 10 l/s
Andra ställen där det finns frånluft för att nå upp till önskat totalflöde efter behov
Minst 4 l/s och person i t.ex. sovrum
Dock bör ju inte frånluften i bad, kök etc. överskrida ovanstående värden mycket eftersom det kan börja kännas dragigt.
Jag vet inte om man gör så men luftflödena genom donen är reglerbara så det finns nog ingen anledning att använda rörtjockleken för dimensionering av flödena.
Om du inte redan vet det så är det här normerna kring ventilation, och då särskilt frånluft.
Luften ska bytas ut på 2 timmar, vid normal takhöjd ger det 0,35 l/s och kvm.
Badrum minst 15 l/s
Kök, tvättstuga, WC (utan bad/dusch) minst 10 l/s
Andra ställen där det finns frånluft för att nå upp till önskat totalflöde efter behov
Minst 4 l/s och person i t.ex. sovrum
Dock bör ju inte frånluften i bad, kök etc. överskrida ovanstående värden mycket eftersom det kan börja kännas dragigt.
Du tycks ha bra koll på hur ett FTX skall utföras men det kommer bara sänka rumstemp begränsat om man antar att tempskillnaden mellan rum och tilluft är några få grader. Vi har löst det i glesbygd med altandörr på glänt så att katten kan gå igenom.Frosmo skrev:
Vi upplever att luften står stilla här hemma. Speciellt i sovrummen blir luften fuktig, varm och unken på nätterna. Vi håller dessutom på att flytta köket och behöver lösa ny imkanal. Vi funderar därför på att ta ett helhetsgrepp på ventilationen här hemma och därför har vi börjat snegla på FTX.
Vi kommer även att renovera WC på huvudvåningen framöver så jag tänkte man kan passa på att dra rör därigenom ner till källaren.
Huset har bergvärme och har tilläggsisolerats. Huvudbyggnad är 10x7.5 m och utbyggnad 9x4.5 m. Det blir nog ungefär 200m2 boyta.
Hittills har vi gjort nästan all renovering själva, tar man sig vatten överhuvudet om man vill göra FTX-installationen själv?
Här är några skisser jag gjort, har jag tänkt någorlunda rätt rent konceptuellt?
[bild]
[bild]
Jag tänkte installera aggregatet på kalkvinden. In och ut luft via kombidon i gavelspetsen i nordvästligt läge. Dra 160mm-stammar uppe på vinden och gå ner med 125mm avstick ner igenom, eventuellt gå ner med 160mm-avstick om det är flera don som ska kopplas på. Ett problem är att jag vill dra rör genom isoleringen (kutterspån) i snedtaken men takstolarna är bara 150mm så 160mm-rör får inte plats där. Har kollat på rektangulära rör för att inte gå ner för mycket i rörarea, är det en bra idé?
Jag har kollat på Systemair Save VSR 300, är det lämpligt till 200m2 eller ska man gå upp till 500? Några tips på andra bättre märken?
Kan man räkna med att luften i sovrummen upplevs svalare efter en ftx-installation? Det är ett av huvudkraven från högre instans nämligen.
Vad är viktigast att tänka på innan vi drar igång detta projekt? Jag har läst att man inte ska snåla med rördimensioner och storlek på aggregat, och inte fuska med isolering av rör på kallvind. Tänka på att sätta ljuddämpare vid aggregatet och vid tilluftsdon. Några andra tips?
Just nu skiljer det knappt 1500 kr mellan VSR 400 och 500 på ventilation.se för de har mer rabatt på 500:an. Kan man lika gärna köra på 500:an eller kan det skada med för stort aggregat? Tack för svaren alla.H Håbbe01 skrev:Kör på VSR400 så ligger den i mitten på belastningskurvan. VSR 300 i slutet dvs agg måste gå fullt = oljud för att uppnå någorlunda flöde. Baserat på överslagsberäkning av dina frånluftsrum och systemair konsult sida
[bild]
Dämpare strax innan tillluftdon? Ljudet från lufthastighet uppstår i luftdonet men om man menar ljud från boende att sprida sig till intilliggande rum, ex. samma kanal förser både sovrum och vardagsrum så skulle nog en mindre ljuddämpare göra lite nytta speciellt för de sovande
Angående till- och avluft, vad rekommenderar ni:
1. Kombidon i nordvästlig gavel (röd markering bild nedan) - enkel rördragning och enkel håltagning i vägg men kan det dels bli problem med rundgång då vi bor på ö där det oftast blåser västlig vind, eller störande ljud då vi planerar bygga en altan på utbyggets tak nedanför kombidonet?
2. Tilluft i nordvästlig gavel, avluft ut på nordöstligt tak (orange och röd markering bild nedan) - mer krångel och lite dyrare installation men mindre risk för rundgång.
3. Jag skulle även kunna ta in/ut luft i motsatt gavel i sydöstlig riktning för att slippa takgenomföring.
Har ni några tips?
Mvh Filip
1. Kombidon i nordvästlig gavel (röd markering bild nedan) - enkel rördragning och enkel håltagning i vägg men kan det dels bli problem med rundgång då vi bor på ö där det oftast blåser västlig vind, eller störande ljud då vi planerar bygga en altan på utbyggets tak nedanför kombidonet?
2. Tilluft i nordvästlig gavel, avluft ut på nordöstligt tak (orange och röd markering bild nedan) - mer krångel och lite dyrare installation men mindre risk för rundgång.
3. Jag skulle även kunna ta in/ut luft i motsatt gavel i sydöstlig riktning för att slippa takgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni några tips?
Mvh Filip
Redigerat:
Jag hade undvikt takgenomföringar om möjligt. Ljudet från kombidonet kommer ni nog inte att höra om ni sätter en ljuddämpare på uteluft och (framförallt) avluft.Frosmo skrev:
Angående till- och avluft, vad rekommenderar ni:
1. Kombidon i nordvästlig gavel (röd markering bild nedan) - enkel rördragning och enkel håltagning i vägg men kan det dels bli problem med rundgång då vi bor på ö där det oftast blåser västlig vind, eller störande ljud då vi planerar bygga en altan på utbyggets tak nedanför kombidonet?
2. Tilluft i nordvästlig gavel, avluft ut på nordöstligt tak (orange och röd markering bild nedan) - mer krångel och lite dyrare installation men mindre risk för rundgång.
3. Jag skulle även kunna ta in/ut luft i motsatt gavel i sydöstlig riktning för att slippa takgenomföring.
[bild]
Har ni några tips?
Mvh Filip
Risken för återföring av avluft in i uteluften skulle jag inte heller bry mig så mycket om, speciellt inte om det blåser.
Jag läste här på forumet i olika trådar att vissa tillverkare verkar ha kvalitetsproblem, däribland Systemair. Vilken tillverkare/modell rekommenderar ni? Vi vill gärna undvika dyra fläktbyten och andra reperationer efter 3-4 år.
Det är ändå roterande värmeväxlare som gäller eller? Eller ska man välja något med färre rörliga delar om man föredrar hög driftsäkerhet?
Just nu lutar det åt att sätta aggregatet på väggen i huvudvåningen i framtida badrum/tvättstuga istället, så tips på vägghängda aggregat mottages gärna 👍
Det är ändå roterande värmeväxlare som gäller eller? Eller ska man välja något med färre rörliga delar om man föredrar hög driftsäkerhet?
Just nu lutar det åt att sätta aggregatet på väggen i huvudvåningen i framtida badrum/tvättstuga istället, så tips på vägghängda aggregat mottages gärna 👍
Jag har Systemair stående i tvätt sedan 20 år. Ingen reparation bara filterbyten vart fjärde år. Dammsuger filtren från smutssidan varje sommar. Plattväxlare. Roterande växlare är förenat med krångel.Frosmo skrev:
Jag läste här på forumet i olika trådar att vissa tillverkare verkar ha kvalitetsproblem, däribland Systemair. Vilken tillverkare/modell rekommenderar ni? Vi vill gärna undvika dyra fläktbyten och andra reperationer efter 3-4 år.
Det är ändå roterande värmeväxlare som gäller eller? Eller ska man välja något med färre rörliga delar om man föredrar hög driftsäkerhet?
Just nu lutar det åt att sätta aggregatet på väggen i huvudvåningen i framtida badrum/tvättstuga istället, så tips på vägghängda aggregat mottages gärna 👍
Tack! Var bor du om man får fråga? Vi bor på västkusten, tror du det skulle gå åt mycket el för att förvärma luften så värmeväxlaren inte fryser?J Jochi skrev:
Är det Systemair Save VTC 500 man ska satsa på då? Den har motströmsvärmeväxlare
Redigerat:
Jag bor i Lysekil. Har aldrig haft tillsats med el. Återvinning räckerFrosmo skrev: