5 027 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Hjälp för att rädda antik jullampa
Sida 1 av 2
Hej,
En äldre ensam person som vi känner bad frågade mig om hjälp för att rädda hennes hjullampa som slutade att fungera, några lampor har gått sönder, det är samma typ av lampa som på adventsljusstake med den äldre modell (glödlampa, inte LED) jag testade med LED lampor men det fungerade det inte.
Hon vill inte slänga den eftersom det finn mycket minne i den och det är en riktig antik.
Det ska vara 7 st glödlampor, problemet är att jag inte vet vilken typ av lampa ska vara korrekt och om jag kan använda LED stället glödlampa, den stackars har blandat ihop några typ, på några står det 34V 1A, på några 34V 3W GK3.
Jag har svårt att hitta något annat än LED, någon som vet om jag kan ersätta alla med LED och var ska står på alla 7 st?
Tack på förhand
En äldre ensam person som vi känner bad frågade mig om hjälp för att rädda hennes hjullampa som slutade att fungera, några lampor har gått sönder, det är samma typ av lampa som på adventsljusstake med den äldre modell (glödlampa, inte LED) jag testade med LED lampor men det fungerade det inte.
Hon vill inte slänga den eftersom det finn mycket minne i den och det är en riktig antik.
Det ska vara 7 st glödlampor, problemet är att jag inte vet vilken typ av lampa ska vara korrekt och om jag kan använda LED stället glödlampa, den stackars har blandat ihop några typ, på några står det 34V 1A, på några 34V 3W GK3.
Jag har svårt att hitta något annat än LED, någon som vet om jag kan ersätta alla med LED och var ska står på alla 7 st?
Tack på förhand
Det står nog inte "1A" utan ".1A", dvs 0.1AR Reborn skrev:
Ibland tycks inte nollan få plats, och då är punkten det första tecknet.
Med 1A skulle det bli en bländande ljusstake ...
Tänk på att det med stor sannolikhet inte är möjligt att blanda LED och vanliga i samma ljusstake. Sätt samma typ i alla 7 hållarna.
Edit:
Vanliga glödlampor 34V 3W och 34V 0.1A är nog samma typ, bara att man valt att märka den ena med strömmen och den andra med effekten.
Jula har även LED-lampor som ska funka. En fördel är att de bör hålla "i evighet", dvs aldrig bytas igen:
https://www.jula.se/catalog/hem-och...por/reservlampor-for-adventsljusstake-012556/
Redigerat:
Ok, du menar att just detta LED kan ersätta dem vanliga glödlampa och dessutom hålla livet ut?B b_hasse skrev:Det står nog inte "1A" utan ".1A", dvs 0.1A
Ibland tycks inte nollan få plats, och då är punkten det första tecknet.
Med 1A skulle det bli en bländande ljusstake ...
Tänk på att det med stor sannolikhet inte är möjligt att blanda LED och vanliga i samma ljusstake. Sätt samma typ i alla 7 hållarna.
Edit:
Vanliga glödlampor 34V 3W och 34V 0.1A är nog samma typ, bara att man valt att märka den ena med strömmen och den andra med effekten.
Jula har även LED-lampor som ska funka. En fördel är att de bör hålla "i evighet", dvs aldrig bytas igen:
[länk]
Det låter jättebra, ska köpa dem efter jobbet idag!
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Nä LED lampor håller inte livet ut..............De kan slockna av en massa orsaker än enbart utsliten "lysdel"
Lysdioder har generellt praktiskt taget obegränsad livslängd. Det är när man försöker pressa ut så mycket ljus som möjligt som det blir problem pga värmen. De LED-lampor som ska ersätta vanliga 60W E27 glödlampor blir ganska varma (ca 9-10W värme), men nu pratar vi om prydnadsljus med en effekt på 0.2W Jag tror inte de har värmeproblem.S Stefan1972 skrev:
LED-slingor utomhus är en helt annan sak. De billiga har mycket kort livslängd för att anslutningarna korroderar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
ja lysdioderna i sig ja men de sitter oftast i elektronik som går sönder på ett eller annat sätt. Det är lika mycket slumpen som styr vad som lyser länge och inte.
Jag blev bara tvungen att öppna en sån lampa, innehåll: 2 transistorer?, 2 motstånd och 1 diod. Plus själva LEDen ,som i detta fallet inte ser ut att innehålla någon extra elektronik. för på jobbet har vi blinkdioder som ser ut som vanliga leddar men har en liten svart prick med elektronik.C cpalm skrev:
Intressant, finns uppenbarligen mer eller mindre avancerade varianter.K Keld skrev: