Hej!
Har en relativt nyinstallerad Nibe F370 som sköter värmeförsörjningen. Tvåplansvilla, golvvärme i nedre plan och vattenradiatorer på övervåningen.
Problemet är att det är förbannat kallt i huset nu och jag får inte upp värmen. Har provat att förskjuta värmekurvan och dessutom öppna termostaterna, men ingen skillnad.
Vet någon vänlig själ om jag enkelt kan felsöka detta vidare innan jag behöver dra in hantverkare?
Här är en bild på försörjningen till golvvärmen. De "blå hattarna" är alla varma, men alla rören ner är kalla. Termostaterna i rummen blinkar när jag justerar dem vilket indikerar att de har kontakt med centraldosan (vilken jag bytte för 2-3 år sedan när golven var kalla förra gången).
Tror ni felet ligger i själva cirkuleringen av värme, eller att det är värmepumpen som strular? Det är inga problem med varmvattnet i övrigt t.ex.
Har en relativt nyinstallerad Nibe F370 som sköter värmeförsörjningen. Tvåplansvilla, golvvärme i nedre plan och vattenradiatorer på övervåningen.
Problemet är att det är förbannat kallt i huset nu och jag får inte upp värmen. Har provat att förskjuta värmekurvan och dessutom öppna termostaterna, men ingen skillnad.
Vet någon vänlig själ om jag enkelt kan felsöka detta vidare innan jag behöver dra in hantverkare?
Här är en bild på försörjningen till golvvärmen. De "blå hattarna" är alla varma, men alla rören ner är kalla. Termostaterna i rummen blinkar när jag justerar dem vilket indikerar att de har kontakt med centraldosan (vilken jag bytte för 2-3 år sedan när golven var kalla förra gången).
Tror ni felet ligger i själva cirkuleringen av värme, eller att det är värmepumpen som strular? Det är inga problem med varmvattnet i övrigt t.ex.
Undersök cirkulationspumparna. Både i golvvärmefördelaren och i F370. Är det modellen med ett platt skruvlock i mitten kan man skruva bort det och se och känna med en skruvmejsel om pumpen går eller ej. Kanske systemet även behöver luftas?
Tack för snabbt svar. Denna pump har jag. Lite lurigt ändå, systemet funkade efter byte i januari även om vi ett tillfälle hade bastuvärme på övervåningen och fick skruva ner termostaterna.
Är det denna jag skruvar upp?
Är det denna jag skruvar upp?
Det står inte i typ sommarläge så du inte kör ut värme?
Sätt ner tempen på alla slingor utom en, som ska stå på max, gasa på cirkpumpen på första fotot till max, maxa den vita maxtermostaten, Finns luft i en slinga brukar den åka ut. Kolla om slingan blir varm på returen , fortsätt lika med nästa.
Jag inser ju att mina kunskaper inom frånluftsvärmepumpar är begränsade, men nu har jag grävt lite till. Kollar jag lite inställningar finner jag följande:
Framledningstemp: 19.9
Returledningstemp: 19.9
Beräknad framledning: 35.2
Hur kan detta diffa så? Känns inte rimligt att den beräknade och den faktiska skiljer sig åt så?
Angående sommarläge så tror jag inte det är ett problem, jag har:
Stopp av värme: 17
Stopp av tillsats: 15
Filtreringstid: 24h
Cirkulationspumparna känns som att de rör sig, men jag vill inte skruva upp dem förrän jag har lite koll på att inställningarna är korrekta. Nåt som ser konstigt ut med siffrorna?
Framledningstemp: 19.9
Returledningstemp: 19.9
Beräknad framledning: 35.2
Hur kan detta diffa så? Känns inte rimligt att den beräknade och den faktiska skiljer sig åt så?
Angående sommarläge så tror jag inte det är ett problem, jag har:
Stopp av värme: 17
Stopp av tillsats: 15
Filtreringstid: 24h
Cirkulationspumparna känns som att de rör sig, men jag vill inte skruva upp dem förrän jag har lite koll på att inställningarna är korrekta. Nåt som ser konstigt ut med siffrorna?
Tack för tipset, det var mycket riktigt shunten som skapade problem. I manuellt läge har vi fått fart på värmen och nu hävdar barnen att de istället svettas ihjälJ Josth skrev:
Spelar det någon roll om man har den i manuellt läge jämfört med automatiskt ur ett energiperspektiv? Är det något jag ska reklamera eller spelar det ingen roll?
Vid manuell shuntning blir det att ställa om den vid för varmt eller kallt, lite spring blir det vid stora växlingar i utetempen. är den inställd på auto. Kanske det behövs ändras lite på kurvan. Annars om allt är färskvara så får du reklamera, men prova allt först innan, hittar dom inget så får du betala för besöket.
Klicka här för att svara


