Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Jo, hyresrätten kan anses vara förverkad om man b.la deponerat ett oskäligt belopp.

"Du kan dock bli uppsagd från din lägenhet om du deponerar en för stor del av hyran. Det kan till exempel vara om du deponerar hela månadshyran när det bara är ett rum i en trerumslägenhet som inte är användbart. Hyresvärden har också rätt att vräka dig om du deponerar pengarna efter hyrans förfallodag."

Ett exempel

[länk]
Fortsätt betala hela hyran eller ett skäligt avdrag som du kanske får reda på från hyresgästföreningen. Om ägaren säger upp avtalet ska du bestrida uppsägningen, ägaren blir då tvingad att stämma dig i tingsrätten, det kostar massor och så snål som han är kommer han förmodligen bara försöka skrämmas. Vi hjälper dig här, se bara till att inte skriva under några dokument du inte förstår dig på.

• Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
mexitegel mexitegel skrev:
Exakt vad i mina inlägg är ”korkat”? Man kan ha olika åsikter men att påstå att en kommentarer är korkad utifrån ovanstående är mer än lovligt magstarkt och är inte det diskussionsklimat vi har på det här forumet.

Jag kan se att jag kunde varit mer tydlig med att deponeringen handlar om del av hyran, det var bland annat för att få fram storleken på deponeringen som jag gav rådet att kontakta hyresgästföreningen.

Låt nu tråden handla om TS frågeställning istället.
Det var du som hoppade på mig först. Självklart ska alla ha rätt till olika åsikter, det är ju det som skapar bra forum. Hur som helst nu lägger vi ner vår löjliga debatt och går vidare i livet. :cool: Du har bidragit med massa bra svar på det här forumet och även jag. Vi får hoppas det löser sig för denna hyresgäst. Inget kul att hamna i en sån situation.

hsd hsd skrev:
Har Ni småbarn
Kontakta Er Kommun, de är skyldiga att se till att vattnet är tjänligt
Nej, kommunen är inte skyldig att se till att vattnet är tjänligt i detta fallet.

Men miljö- och hälsoskydd kan ställa krav på din hyresvärd eftersom han ansvarar för vattnet för sina hyresgäster. Men, om vattnet anses otjänligt kan värden få ett förbud på sig att hyra ut bostaden.

• Gilla
Hexi
  • Laddar…
D Divina Commedia skrev:
Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.

Är det en gammaldags djupborrad brunn eller borrhål du har? Är det en gammaldags djupborrad brunn så är det ingen pump nere i ditt hål, utan det är två ledningar, pumpen trycker ner en del av vattnet tillbaks i borrhålet och pumpen kan på detta sätt ta upp vatten långt ner i berggrunden, med andra ord ett cirkulerande system varifrån du kan ta ut en viss mängd vatten.

Troligen är det järn/mangan kombinerat med ”fel” PH värde, ev kalk, som förstör maskinerna. Filter kan ta bort det så du åtminstone kan diska och tvätta. I väntan på det kan man testa att rengöra maskinerna ordentligt med jämna mellanrum genom att köra tomt med ättika eller citronsyra.
Duschar ni i vattnet så behöver radonhalt mätas och ev halten koliforma bakterier.

Det i kombination med att ni hämtar vatten som ska drickas eller användas i matlagning någon annan stans och förvarar i dunkar skulle kunna vara en slags lösning. Har full förståelse för att det inte går att ordna med vattenprover och filter hux flux, med tanke på att ni hyr och att ni sitter i en knivig sits. Jag hade dock undvikit att dricka vattnet om det finns risk för höga halter av bly i.

Humus och annat bös kan vara pga otät brunn, kanske de har gjort som med vår och borrat i en gammal grävd brunn? Är brunnen otät brukar det märkas genom att vattnet blir grumligare efter kraftigt regn. Finns det någon risk att marken runt brunnen av någon anledning är förorenad av bly?

K Kjol skrev:
Skall hon få en hyreshöjning för att få rätt till tjänligt vatten ?
Hade vattnet varit tjänligt tidigare så ska man kunna utgå från att de fortsätter vara det. Var vattnet dåligt när man flytta in gör man upp om det direkt. Att i efterhand kräva annan kvalitet så hade jag räknat med hyreshöjning, men jag tycker det är fullt rimligt att hyra ut ett hus även utan vatten om pengen är satt därefter. För låg temp, avsaknad ac, ingen brasa etc vars drar du gränsen för vad du ska kräva efter ett längre tag? Men som sagt sker en försämring så ska det åtgärdas.

D Divina Commedia skrev:
Antar att han kommer hävda att jag får stå för kostnaden då han gjort så vid ett tidigare akut tillfälle, två dagar innan jul när alla mina sex döttrar med partners skulle komma och det var helt stopp i toaletten
Du har tydligen utflyttade döttrar med partners. Kan du inte be dem att hjälpa till med kostnaden 2000 kr för vattenprover? Det borde ligga i deras intresse att deras hemmaboende systrar och deras mamma kan komma vidare så snabbt som möjligt med det här problemet.

• Gilla
sommarstuga och 1 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Hade vattnet varit tjänligt tidigare så ska man kunna utgå från att de fortsätter vara det. Var vattnet dåligt när man flytta in gör man upp om det direkt. Att i efterhand kräva annan kvalitet så hade jag räknat med hyreshöjning, men jag tycker det är fullt rimligt att hyra ut ett hus även utan vatten om pengen är satt därefter. För låg temp, avsaknad ac, ingen brasa etc vars drar du gränsen för vad du ska kräva efter ett längre tag? Men som sagt sker en försämring så ska det åtgärdas.
Jag anser du har fel här. Vattnet ska uppfylla grundläggande krav på tjänlighet, för allt man har vatten till i ett hushåll; dricksvatten, matlagning, tvätt, disk, personlig hygien, och självklart ska inte maskiner och utrustning ta skada av vattnet.

Detta är ett grundläggande krav, och det är fastighetsägaren som ska se till att detta fungerar. Har man vatten från egen brunn gäller att man har fortlöpande kontroll på vattnets kvalitet och ser till att åtgärda eventuella brister. Finns absolut ingen ursäkt för att undandra sig detta ansvar såvida man inte explicit skrivit in det i hyreskontraktet att tjänligt vatten inte ingår i hyran. Det är en självklarhet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
@Divina Commedia

Här har du en länk som ger dig lite rabatt på analys av ditt vatten. Vill du spara lite så hoppa analysen av radon - du har uppenbarligen så grova problem med vattnet att lite radon spelar mindre roll. Å andra sidan bör man kolla radon på en borrad brunn.

[SH] [SH] skrev:
@Divina Commedia

Här har du en länk som ger dig lite rabatt på analys av ditt vatten. Vill du spara lite så hoppa analysen av radon - du har uppenbarligen så grova problem med vattnet att lite radon spelar mindre roll. Å andra sidan bör man kolla radon på en borrad brunn.
Dels är avtalet utgånget, dels ser jag ingen större besparing. Eurofins kompletta analyspaket för borrad brunn kostar 1995 kr inkl moms. Radon ska alltid kollas från borrade brunnar, är det högt får man åtgärda för att inte riskera för hög exponering vid dusch etc.

D Divina Commedia skrev:
Hej och tack för att du försöker hjälpa mig!
De vattenprover som jag ”tvingat” min hyresvärd att ta analyserades av AquaExpert - via Comfort butiken där jag bor, så det är säkert helt korrekt analyserade, men eftersom det är min hyresvärd som fått står för kostnaden för analysen har jag inte rätt att själv få info om vad proverna visade utan att gå genom hyresvärden ( som inte vill ge mig den infon )…
Dock fick jag genom rörmokaren veta att det första av de två prover som togs hade indikerat på förhöjda halter av bla bly….. vilket inte känns så kul, men har ju inget underlag att isf gå vidare för att få min hyresvärd att ta problemet på allvar.
Begriper att om det är så illa, hjälper det ynka filtret som är installerat inte på långa vägar utan att det behövs väldigt mycket större insatser för att vattnet ska kunna bli tjänligt.
Som det varit en längre tid, (snart i över tre år) har jag varit tvungen att byta filtret minst 1 gång i månaden och däremellan skura rent det varje vecka för att överhuvudtaget ha tillgång till något vatten alls.
Både tvätt- och diskmaskin som hör till huset har gett upp för länge sedan och efter att jag krävde att hyresvärden skulle åtgärda problemet, och han till slut tog mig på allvar och borrade upp brunnen, (som faktiskt hade rasat in och skadat pumpen) samt bytade ut den gamla hydrofortanken som var helt slut, vilket kostade honom en del…. kontrade han med att jag själv skulle stå för nya vitvaror.
Då han är medveten om att jag inte direkt har möjlighet att bara flytta pga mitt behov av att skydda mina döttrar som blivit utsatta för allvarliga brott och en kvarstående hotbild, som min hyresvärd är väl medveten om, har jag försökt hantera läger så gott jag kunnat och ex stått för en egen ny tvättmaskin bla.
Då även min egna tvättmaskin nu gett upp och jag inte riktigt vågar säga ifrån pga vår utsatta situation som min hyresvärd spelar på, har jag varit i kontakt med hyresgästföreningen och fått rådet att dokumentera missförhållandena, ex genom att lämna in ett eget vattenprov för analys.
Då jag inte har så gott om pengar och det kostar en del att analysera vattnet, söker jag efter tips utifrån de brister jag upplever så jag vet vad som är relevant att lämna för analys.
Att järn-slammet orsakar skador på vitvaror och även påverkar den vattenburna värmen pga beläggning är ju solklart, men i vilken utsträckning det vattnet som kommer ur kranen kan påverka mig och ungarna rent fysiskt är jag mer osäker på.
Om det är så att järnbakteriena i vattnet, förutom att bryta ner vårt eget järn i blodet, även skulle kunna påverka negativt genom att vara bärare av andra typer av bakterier som gör oss sjuka?
Eller om det är som rörmokaren ”hintade om” och det verkligen är så att det är för höga nivåer av bly (eller ev andra tungmetaller) i vattnet som utgör just den risken gällande vår hälsa och om jag ska fokusera på analys för det i första hand?
Det sista jag hörde från min hyresvärd var att han misstänkte att det ev kunde ha blivit en spricka i berggrunden under brunnen och därför började han gräva upp en damm som ligger nedanför / lägre än den djupborrade brunnen samtidigt som han informerade mig om att det isf skulle bli för kostsamt för honom att åtgärda och jag då antagligen fick leta efter ett nytt boende.
Detta var för flera månader sedan och han har varken slutfört eller informerat mig vidare i ärendet.
I tillägg kan jag säga att jag varken har vågat dricka eller använda vattnet till matlagning, utan hämtar vatten för det ändamålet och duschar både mig och ungarna hos en granne det senaste året efter vi börjat på fysiska symtom allihop.
Det enda jag använder vattnet till är för att kunna handdiska….
Börjar bli aningen desperat då jag numera inte ens kan tvätta hemma sedan tvättmaskinen kraschat…
Känner att alla tips jag kan få för att kunna lösa situationen och/eller veta vad jag pratar om för att kunna bemöta min hyresvärd så han inte bara nonchalerar mig skulle vara till stor nytta.
Har även flera bilder på eländet om det skulle vara till hjälp för att reda i vilken ände jag ska prioritera fokus på för att hitta en så snabb och smidig lösning som möjligt.
Hej
Jag har själv problem med en gemensam brunn. Jag vet att analysföretagen skickar analysen till kommunerna och där kan du få kopia, jag vet inte om det är alltid eller om det är olika för olika kommuner. Skulle du ett okänligt vatten så kan du behöva sätta ekonomisk press på hyresvärden. Du får inte på eget bevåg reducera hyran utan du måste meddela hyresvärden att du kommer att sätta in pengarna på ett konto som länsstyrelsen tillhandahåller. Hur stor del som du kan sätta in vet inte jag men länsstyrelsen borde kunna hjälpa till.
Lycka till det lär inte bli någon lätt resa.

• Gilla
Hexi
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Dels är avtalet utgånget, dels ser jag ingen större besparing. Eurofins kompletta analyspaket för borrad brunn kostar 1995 kr inkl moms. Radon ska alltid kollas från borrade brunnar, är det högt får man åtgärda för att inte riskera för hög exponering vid dusch etc.
Miss av mig med avtalet, Använde det för inte så länge sedan men det var dock före årsskiftet.

Oavsett lösning med vattnet så börja leta efter annat boende. Din hyresvärd verkar vara en idiot. Borde väl finnas något som är i närområdet.

Har du ”godkänt dricksvatten” inskrivet i hyreskontraktet eller som uttalat löfte? Lägg i så fall pappret från vattenanalysen framför näsan på hyresvärden och kräv åtgärd, tills dess (och retroaktivt) en reducering av avgiften. Hur stor reducering föreslår jag att du frågar en jurist om, men 30 procent skulle vara mitt startbud. Finns en dokumenterad hälsofara skulle jag nog överväga polisanmälan om det pågått lämge.
Men: Om du inte hyr huset med uttrycklig ök om dricksvatten är det nog du som måste skaffa filter. Finns ett antal olika, från några tusen till några tiotusen.

D Divina Commedia skrev:
Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.

• Gilla
Hexi
  • Laddar…
Hej… har inte följt trådens alla inlägg men du behöver bevisligen få ett underlag och resultat av vatten prov och du har inte råd….. har varit god man och stödperson så förstår vilken utsatt situation ni befinner er i,,, så med det sagt. Om analysen som det nämnts kostar 2000 ! … Jag kan hjälpa dig med den kostnaden, ni ska inte riskera hälsa för en hyresvärd som inte tar ansvar. Mvh Micke

• Gilla
  • Älska
magnre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.