L lodin92 skrev:
Självklart måste hyresvärden åtgärda detta, men bör rimligtvis medföra en hyreshöjning. Så går det trögt att få han att åtgärda så kom med ett förslag på hyreshöjning som ska täcka avbetalningen för grejerna.
Tycker mig minnas att det handlade om 8.000 i kallhyra och detta borde rimligen omfatta underhåll av en fungerande brunnsvattenanläggning, inklusive de tester soh åtgärder som kan behövas fortlöpande för att upprätthålla fullt tjänligt vatten åt hyresgästen.

Utan fungerande vatten så borde hyran beräknas därefter...
__
PS. Vad skulle ni själva kunna tänka er för hyresavgift/mån av en kåk där vattnet är så dåligt att det inte går att använda som dricksvatten, för matlagning, tvätt, diskmaskin, dusch/personlig hygien? Att fastighetsägaren vägrar lämna ifrån sig provresultaten för detta vatten är oerhört anmärkningsvärt och även belastande för vederbörande.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker mig minnas att det handlade om 8.000 i kallhyra och detta borde rimligen omfatta underhåll av en fungerande brunnsvattenanläggning, inklusive de tester soh åtgärder som kan behövas fortlöpande för att upprätthålla fullt tjänligt vatten åt hyresgästen.

Utan fungerande vatten så borde hyran beräknas därefter...
Hade missat vad kallhyran låg på, med den summan får man verkligen hoppas hyresvärden räknat in allt underhåll..
 
hsd hsd skrev:
Åter igen kontakta Kommunen
De har skyldigheter om Du har små barn
Kommunen? Framförallt har man väl som förälder ansvar för sina barns välmående? Gör ett vattenprov omedelbart!
 
hsd
Det kommer Kommunen att göra.
 
hsd hsd skrev:
Det kommer Kommunen att göra.
Men varför ska skattepengar gå till det när det borde vara förälderns ansvar i första hand?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Kontakta miljö och hälsa på kommunen. De bör dra öronen åt sig och hjälpa här om du beskriver era förutsättningar och också åka ut och titta på både vattentäkt och avloppsanläggning. De kan också kräva att få se vattenkvalitén då fastighetsägaren har bevisbördan.
Allvarligt om fastighetsägaren inte redovisar resultat efter provtagning tycker jag./
 
  • Gilla
Mamma4 och 1 till
  • Laddar…
hsd
M Maledictus skrev:
Men varför ska skattepengar gå till det när det borde vara förälderns ansvar i första hand?
Kommunens samhällsansvar
Eftersom det är en hyresfastighet kommer förmodligen Kommunen i första hand att ålägga fastighetsägaren att åtgärda vattnets kvalitet
 
  • Gilla
Mamma4 och 1 till
  • Laddar…
P pette skrev:
Kontakta miljö och hälsa på kommunen. De bör dra öronen åt sig och hjälpa här om du beskriver era förutsättningar och också åka ut och titta på både vattentäkt och avloppsanläggning. De kan också kräva att få se vattenkvalitén då fastighetsägaren har bevisbördan.
Allvarligt om fastighetsägaren inte redovisar resultat efter provtagning tycker jag./
Inte för att TS kanske orkar driva det, men hur ser det ut juridiskt om vattnet visar sig vara otjänligt och hyresvärden vetat om det utan att berätta eller åtgärda?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Juridiskt vet jag egentligen inte. Speciellt inte gällande vattentäkter.
Jag studerar enskilt v/a just nu och har nyligen varit i kontakt med kommunen och diskuterat hur de kontrollerar/utför tillsyn. Men då pratat angående enskilda avloppsanläggningar. Men som jag förstår det krävs regelbundna kontrolller <3 år på kvalité brunnsvatten.

I detta fall som har djupt borrad brunn kan det vara problem med föroreningar som rör sig väldigt långa sträckor genom horisontella sprickor. Men förstod inte riktigt om det bara var höga mineraler?
I normala fall gällande vattentäkt brukar det ju ligga i fastighetsägarens intresse att hålla vattnet tjänligt. I ett fall som detta tycker jag att kommunen borde (med informationen ovan), kräva redovisat vattenprov och föreläggande av åtgärder för att klara kraven för tjänligt vatten inom rimlig tidsgräns.
tensiden tensiden skrev:
Inte för att TS kanske orkar driva det, men hur ser det ut juridiskt om vattnet visar sig vara otjänligt och hyresvärden vetat om det utan att berätta eller åtgärda?
 
Har ni inget hyresavtal som reglerar vem som står för vad?
Sen har jag svårt att tänka mig att hyresgästföreningen kan vara behjälpliga, prata med hyresnämnden istället.
 
Vill inte lägga mig i TS angelägenheter men jag uppfattar från inläggen i denna tråd att det finns en rädsla att TS skulle kunna bli uppsagd från hyreskontraktet om vederbörande börjar "bråka" om vattnet, kräva att det blir ordning på detta. Huruvida denna rädsla är befogad eller ej vet jag givetvis inte men är en faktor i agerandet hittills som jag uppfattat det.

Men som jag skrev tidigare: vad skulle någon av er som engagerat er i denna tråd kunna tänka sig att betala i hyra per månad för en kåk utan någon som helst fungerande vatten? Är 8.000 kr i månaden ens på kartan inom rimlighetens gräns? Jag ser ett gravt problem här, nästan att likna vid en utpressningssituation givet fastighetsägarens vetskap om hyresgästens prekära situation som berättats av TS i denna tråd.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Som hyresgäst ska du förvänta dig tjänligt dricksvatten om inget annat framgår i hyresavtalet.

Leta efter ett annat boende så du har en plan B.

Ta som föreslås tidigare ett eget komplett vattenprov, visar det på otjänligt vatten går du med i hyresgästföreningen för enkel tillgång till juridisk rådgivning (vill minnas att du dessutom får typ en halvtimme gratis). Sannolikt blir råden att du skriftligen ska informera din hyresvärd om att anmälan kommer göras till miljökontoret och att hyran deponeras hos länsstyrelsen tills vattnet är åtgärdat samt att denne kommer behöva stå för dina kostnader för tex vattenanalysen.

Spara alla kvitton och dokumentera all kommunikation.

Jag förstår att du har en oro kring boendesituationen men är hyresvärden så dålig som du beskriver och inte bättrar sig så finns det inget annat sätt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Som hyresgäst ska du förvänta dig tjänligt dricksvatten om inget annat framgår i hyresavtalet.

Leta efter ett annat boende så du har en plan B.

Ta som föreslås tidigare ett eget komplett vattenprov, visar det på otjänligt vatten går du med i hyresgästföreningen för enkel tillgång till juridisk rådgivning (vill minnas att du dessutom får typ en halvtimme gratis). Sannolikt blir råden att du skriftligen ska informera din hyresvärd om att anmälan kommer göras till miljökontoret och att hyran deponeras hos länsstyrelsen tills vattnet är åtgärdat samt att denne kommer behöva stå för dina kostnader för tex vattenanalysen.

Spara alla kvitton och dokumentera all kommunikation.

Jag förstår att du har en oro kring boendesituationen men är hyresvärden så dålig som du beskriver och inte bättrar sig så finns det inget annat sätt.
Mycket bra process du beskriver här, har inte själv några erfarenheter om situationer när det krånglar med det grundläggande men detta verkar fullt arbetsbart. Jag hoppas TS gör så här.
 
Lucky2015
D Divina Commedia skrev:
Jag behöver akuta råd om hur jag ska lösa mitt problem med katastrofalt dålig vattenkvalitet i kombination med en oengagerad hyresvärd.
Jag hyr en villa på landet med en djupborrad brunn, som varit ett bekymmer under en längre tid.
De uppenbara bristerna är i första hand att det är extremt mycket järn i vattnet, men även förekomst av större partiklar, slam och div annat jag inte har full koll på.
Det enda filter som är installerat är litet ”Röda Björn”-filterhus, där jag provat div olika filterpatroner för att hantera eländet.
Använder jag ett filter som hindrar den värsta geggan, orkar inte hydropressen hålla trycket och då får vi inget vatten i kranarna.
Sätter jag i ett filter som bara tar större partiklar från vi förvisso vatten, men på bekostnad att både disk- och tvättmaskiner kraschat för mig.
Bortsett från det blir det även blå-svarta beläggningar på porslin osv och även mörkt brunfärgat smetigt vatten med bubblor i toaletten, kopparrören ärgar och vattnet har en oljig yta som gör att det inte går att få disken helt ren även om jag använder extremt mycket yes- handdiskmedel.
Det värsta är att hela familjen fått mag/tarm problem och därför varken dricker, eller duschar vi hemma längre.
Har fått hyresvärden att ta två vattenprover, men jag får inte veta resultaten och funderar nu på att skicka in ett eget prov.
Rörmokaren nämnde ev att det fanns indikation på bly i första provet, vilket min värd inte vill kännas vid.
Eftersom jag inte är super rik, vill jag gärna ha tips och råd för att veta exakt vad jag behöver ta prover på.
Har även bilder om det hjälper för att kunna få hjälp att begripa vad som är vad.
Hade jag varit du hade jag beställt ett vattenprov. Finns några som är gratis. Då har du ordentligt underlag gentemot din hyresvärd för att tvinga honom att åtgärda felet.

https://aquagruppen.se/gratis-vatte...6qQXys94DqtQThl7dtVZnKhR2LVnVpCYaAv4hEALw_wcB
 
Rekommenderar som sagt en utförlig analys, tex den som det ackrediterade laboratoriet Eurofins erbjuder. Komplett analyspaket för borrad brunn: https://webshop.eurofins.se

Det finns säkert andra certifierade labb man kan anlita men det är något i denna väg man bör förlita sig på.
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.