Börjar med en ganska lång inledning för att så småningom sluta i en enkel fråga :)

Jag har dockat en EcoAir 107 V3 i Basicläge, dvs jag använder pumpens inbyggda styrning och kör mot fast returtemperatur (fast kondensering) mot min gamla panna (Exonom A116, som nu får vara arbetstank)
Oshuntat system (tror jag, det finns iaf ingen motorshunt)
Värmepumpens vatten körs genom en fd acktank (nibe) på 150L vattenmantel innehållande en numera oanvänd förrådsberedare på 160L (som är vattenfylld) och är dockad mot en oanvändved/oljepanna (Exonomen) på ca 210L (vet inte hur stor del av detta som är dess varmvattenberedare, som även den är urkopplad) som i sin tur hänger på radiatorsystemet. Acktanken används alltså bara för att utöka systemets vattenvolym och pannan för att blanda värmepumpsvatten med radiatorvatten.
Spetsvärme till radiatorsystemet kan fås med separat elkasett som sitter direkt efter pannan på radiatorsidan.

Separat VVB för tappvarmvatten som inte är sammankopplad med värmesystemet.

Nu har jag börjat köra VP:n på riktigt för att få lite värme, hittills har det annars bara varit testkörningar.
Vattnet i volymtanken (nibe-beredaren) blir varmt och jag kan känna att det kommer fram varmt vatten till arbetstanken (exonompannan) men det går inte ut varmt vatten till radiatorerna. VP:n stannar så småningom när den nått inställd temp på vattnet in i VP:n.
Kan det vara så att jag har en shunt i pannan utan att jag förstått det?

Se foto.

Jag tror att den här grejen i röda ringen är någon temperaturmätare som bara styrt oljebrännaren.
Reglaget i den blå ringen skulle kunna vara en manuell shunt, men inget förändras när jag flyttar den mellan läge stängt och öppet, kan den ha gått sönder (om det nu är en shunt)?
Reglaget i den gula ringen verkar vara spjället, det rasslar iaf i anslutningen till murstocken när jag vrider på det.
På övriga rör till radiatorerna finns inga ventiler eller dyl.

När jag kör bara VP:n levererar den 40 gradigt vatten, jag kan känna att vattnet i den "döda VVB:N" blir varmt samt att vattnet i den "döda VVB:N" i pannan också blir varmt - men vattnet ut till radiatorerna blir ändå inte varmt, så visst verkar det som det är någon avstängd shunt? Men var hittar jag den?

Nu värmer jag huset med elkassetten (den grå korven ovanför pannan) dvs radiatorpumpen och allt verkar fungera och elementen blir varma.

Alltså, om det nu är en shunt som jag har, hur ställer jag den på fullt öppen.
Om detta inte är en shunt, vad kan det då vara som är mitt problem?
Jag har försökt googla detta, men kommer ingen vart.

• ringar.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu löste det sig! :)
Reglaget i den blå ringen visade sig vara en manuell shunt som erjat fast, vredet som är av typ bakelit hade tappat greppet om axeln och kunde (trögt) vridas hur som helst utan att påverka axeln. Efter demontering av vred + ram vred jag runt axeln med rörtång (axeln satt rätt ordentligt fast) och plötsligt shuntade pannan ut varmt vatten till radiatorerna! :)
Nu har jag varmt och gott i huset - speciellt i källaren eftersom det visar sig att den gamla pannan, som väntat, läcker värme rätt ordentligt.
Summan av problem är ju konstant så nu har jag en shuntventil som läcker vatten, läckaget har avtagit senaste timmen så med lite tur har det tätat till sig tills i morgon.
Jag är på det hela taget nöjd med inledningen av helgen :)

Krilleman
Du har inte funderat att byta hela rasket för bättre ekonomi?! :x

Om man ska räkna med investeringskostnaden/totalekonomi så ska jag nog inte göra något alls :) tror det är svårt att få bättre totalekonomi.
Men jag kommer att köpa en begagnad acktank med slingberedare/kamslinga för att förvärma varmvattnet (och då köra värmepumpen även under den varma årstiden) och då byter jag ut den gamla Exonom A116 mot nibe-acktanken (som kommer att bli en utmärkt arbetstank) och den nya tanken med kamslinga får samtidigt bli volymtank/knäpptank.
Möjligen kan jag köpa till ctc:s EcoLogic för att kunna köra på flytande kondensering, men det blir svårt att räkna hem den kostnaden ( ca 8kkr) men då ingår även en shunt + shuntmotor om jag förstår rätt.
Eller tänker jag helt fel?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.