Hej på er.

Sedan jag och sambon började gå i husköpstankar har jag ofta och mycket använt mig av detta forum. Det är alldeles super att kunna hitta svar på i princip alla frågor jag hittils ställt mig själv. Så ni alla som delar med er av era kunskaper ska ha ett STOOORT tack!!

Nu tänkte jag även göra premiär med att själv lägga in ett ämne. Det finns risk för att detta har behandlats förut, och delvis har jag hittat svar, men exakt de funderingar jag har är ju lite svårare att hitta i forumet.

Vi har köpt ett litet hus! I fredags fick vi nyckeln och jag hade den härliga föreställningen om att vi under helgen skulle spackla lite hål, tvätta väggarna och stryka på lite ny fin färg. Klart för inflytt. Det slutade med ett utrivet kök och inte ett endaste spacklat hål. :) Som tur är hade vi otur att inte få lägenheten uthyrd innan augusti, så vi har bestämt oss för att ge oss gott om tid till att fixa till allt som vi vill ha det.

Så här gick det till: Väl i huset började ideérna flöda. I huset finns ett större allrum med köksdel. Tänk er ett vanligt rum och kläm dit en 2,40 m bänkskiva + spis + kyl i ena hörnet så får ni en hyffsad bild. Den är inte helt sann, för det finns ett rum och en toalett rummets ena kortsida varför köket gå in en del i den.

Mitt emot köket fanns en riktigt stor bänkskiva med skåp under. Skivan stack ut kanske 50 cm bakom skåpen och har nyttjats som köksbord. Båda bänkarna var i laminat i nått riktigt mörkt. Inte snyggt, dessutom var köksbänken ordentligt sliten. Så vi började med att häva ut den större skivan och skåpen. Nu bev rummet stort och bra. Men nu insåg vi att skåpen i köket var gamla och fula, så vi bestämde oss för att helt sonika riva bort de skåpen och ställa dit de andra som fanns under "matbordet", de var betydligt nyare och snyggare. Men då fanns ju ingen anledning att behålla den gamla fula bänkskivan så den åkte också ut, och in skulle en massiv skiva av bok. Men då dög ju heller inte diskbänken och blandaren. Så ut med dem också. Nu är nya fina grejer införskaffade och skulle moteras igår. Och det vore väl om det blev så. Men nej, kaklet som sitter ovanför bänken bestämde vi oss för inte duger åt oss. Men när kaklet skulle ner så stod det snabbt klart att även gipset bakom kommer att följa med. Så nu står vi inför det faktum att hela väggen kanske bör rivas och upp med nya skivor och göra allt rätt från början. Det är här ni kommer in... ;)

Nästan exakt samma problem har stötts på tidigare av folk på forumet, och rådet har varit att sätta nya skivor. Så det ska jag väl göra, blir på sin höjd 4 plattor. Dessutom är hela väggen full av speciallösningar och fula hål så det blir mkt bättre att göra allt nytt. Men nu undrar jag hur jag ska bete mig. Vad jag kan se så sitter det först spånskiva mot ytterväggen. Sedan är det reglat och en enkel gipsskiva på det så att det blir en luftspalt där bakom. Man kan också se att det är nivåskillnad på hela den långväggen på insidan. Men inte så mkt som en regel och skiva. Utan snarare bara skivan. Hur det hänger ihop vill jag nog inte veta. På gipsen sitter idag en glasfiberväv. Nu undrar jag följande:

* Är det bäst att riva bort hela skiten och sätta upp hela skivor, eller kan det vara bra att kapa skivan under kaklet och bygga på nytt därifrån? Blir det snyggt sedan med spackel, även om en glad amatör gör det? Det ska inte hänga något tungt på väggen mer än fläkten och några hyllplan. Och jag vill dra om elen som verkligen inte är något vidare med ett gammalt fult ormbo ovanför köksfönstret. Och till saken hör att under diskbänken kommer också vattnet in och där står också pumpen. Den som gjorde köket har byggt ett litet "badkar" med plastmatt som går upp på reglar runt om pumpen. Vet ej om det går att sätta nya plattor utan att ta bort denna lösning.

* När jag sätter på kakel, måste jag då ha ett tätskikt? Jag har läst någonstans (vi i villa tror jag det var) att det inte behövs i kök. Och kan jag kakla direkt på gipsskivan eller måste jag "grunda" med något först? Jag har iaf förstått att spånskiva inte är att tänka på bakom diskbänk.

* Sen kommer jag ju att vilja måla på en del av skivorna. Vill helst undvika att tapetsera med väv eller liknande. Har läst att det finns lite olika erfarenheter på området. Eventuellt kommer vi kalka hela väggen med mindre kakel, eller så kommer delvist att målas helt vitt.

Otroligt tacksam för synpunkter på detta.

/En glad amatör på bättringsväg

Har också en fråga om isolering som jag tar på ett annat ställe.

/En glad amatör på bättringsväg

cederbusch skrev:
Är det bäst att riva bort hela skiten och sätta upp hela skivor, eller kan det vara bra att kapa skivan under kaklet och bygga på nytt därifrån?
Svårt att säga helt säkert utan att ha sett det men jag tror att jag skulle ha rivit alltihop. Om jag förstår dig rätt menar du att ta bort skivan från kaklets underkant...som jag antar är i bänkskivehöjd, c:a 90 cm över golv...och uppåt. Det blir ju mer än en halv gipsskiva, så man sparar inte material på att göra så om man inte ska hålla på och längdskarva gipsen. Dessutom blir det lättare att dra om elen precis som ni vill ha den om skivorna är borta på hela väggen.

cederbusch skrev:
Blir det snyggt sedan med spackel, även om en glad amatör gör det?
Om den glade amatören är någorlunda noggrann, så... :-)

cederbusch skrev:
När jag sätter på kakel, måste jag då ha ett tätskikt?
Nej. Tätskikt krävs bara i våtrum, d v s badrum och tvättstuga - rum med golvbrunn. Dock finns det människor som sätter in tätskikt i kök också för säkerhets skull men att göra det bara bakom kaklet är det inte mycket poäng med.

cederbusch skrev:
Och kan jag kakla direkt på gipsskivan eller måste jag "grunda" med något först?
"Något" är i så fall primer. Läs i anvisningarna till kakelfixet om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.