Hej, för 1 år sedan bytte jag dushblandare (Gustavsberg) i mitt badrum som nu har börjat låta väldigt konstigt. Samma rörmokare som jag köpt blandaren ifrån kom på en felsökning. Han var väldigt säker på att det var ventilerna som behövde bytas på rören och inte blandaren. Vi bytte 3 st ventiler men det låter fortfarande? Nu funderar jag på om det kanske är blandaren som orsakar ljudet ändå eller vad tror ni?
Jag har 2 års garanti på produkt och arbete. Att byta ventilerna behövde jag alltså betala för men det hjälpte inte. Blandaren har de inte testat byta ut än eller reparerat.
Jag har 2 års garanti på produkt och arbete. Att byta ventilerna behövde jag alltså betala för men det hjälpte inte. Blandaren har de inte testat byta ut än eller reparerat.
Jag skulle tippa på att det är ena/bägge backventilerna i duschblandaren som spökar.
Man bör enkelt kunna höra om ljudet kommer från duschblandaren eller inte, eventuellt med "stetoskopsmetoden".
Ändras ljudet om du spolar bara varmvatten respektive kallvatten?
Man bör enkelt kunna höra om ljudet kommer från duschblandaren eller inte, eventuellt med "stetoskopsmetoden".
Ändras ljudet om du spolar bara varmvatten respektive kallvatten?
Smart, ska låna ett stetoskop ☺️ När jag lägger örat på blandaren så tycker jag det låter ganska tydligt men när jag lägger örat mot röret nedanför så låter det även där också. Svårt att lokalisera det. Vad hade det kunna vara om det inte är blandaren? 🧐 ventilerna på rören är helt nya @DemmpaDemmpa skrev:
Löste du det och vad var felet i så fall @Sjöland124? Vi har samma modell som är helt ny och som låter likadant, till och med så att grannen hör det i sitt sovrum (som är vägg i vägg med vårt badrum) 😕S Sjöland124 skrev:
Hej, eftersom problemet inte löste sig och jag hade garanti på produkten så kom en tekniker från självaste Gustavsberg och felsökte. Han bytte ut massa grejer i själva blandaren - hjälpte inte.. jag hade även ett eco-duschmunstycke som ibland kan ställa till det med trycket och göra att det låter, så han tog bort det filtret i munstycket - hjälpte inte… Eftersom han hade fått en anteckning från rörmokaren att de redan kollat backventilerna (alltså monterat bort själva blandaren från rören) och att det inte var något fel på dom så tänkte han först inte se över dom. Men jag gav mig inte och bad han kolla. När han skruvade bort muttern så kunde man redan då se backventilen, helt felmonterad. Den stack liksom ut från röret på ett konstigt sätt. När han bytte ut backventilerna och monterade tillbaka blandaren på korrekt sätt så slutade det låta. Så jag behövde verkligen gå en krokig väg som egentligen hade kunna vara lite rakare om den första rörmokaren hade felsökt lite bättre 😅D dr_blue skrev:
Har du testat skruva lös blandaren och spruta vatten direkt från rören? Låter det då?
Har exakt samma ljud, ny Gustavsberg nautic blandare på nya rör(dold dragning) i nyrenoverat badrum,vad var det som satt felmonterat ?S Sjöland124 skrev:Hej, eftersom problemet inte löste sig och jag hade garanti på produkten så kom en tekniker från självaste Gustavsberg och felsökte. Han bytte ut massa grejer i själva blandaren - hjälpte inte.. jag hade även ett eco-duschmunstycke som ibland kan ställa till det med trycket och göra att det låter, så han tog bort det filtret i munstycket - hjälpte inte… Eftersom han hade fått en anteckning från rörmokaren att de redan kollat backventilerna (alltså monterat bort själva blandaren från rören) och att det inte var något fel på dom så tänkte han först inte se över dom. Men jag gav mig inte och bad han kolla. När han skruvade bort muttern så kunde man redan då se backventilen, helt felmonterad. Den stack liksom ut från röret på ett konstigt sätt. När han bytte ut backventilerna och monterade tillbaka blandaren på korrekt sätt så slutade det låta. Så jag behövde verkligen gå en krokig väg som egentligen hade kunna vara lite rakare om den första rörmokaren hade felsökt lite bättre 😅
Har du testat skruva lös blandaren och spruta vatten direkt från rören? Låter det då?
Klicka här för att svara