Locke skrev:
Teorin om att det är bättre med täta jordmassor längs med husväggarna är direkt felaktig men går rundgång här på byggahus.se. Tanken är att dräneringen på något sätt skulle skyddas mot nedträngande regnvatten.

Jag ser inte varför man skull vilja undvika lite högra flöde i rören från gång till annan. Med fungerande takavledning och normalt utskjutande tak torde detta också ske väldigt sällan (kraftigt slagregn). Vidare är nackdelarna av kapillärsugande material runt grundkonstruktionen uppenbara och borde avskräcka från dessa villfarelser.
Locke verkar ha en bestämd övertygelse här, men jag är inte säker på att jag håller med, trots alla argument.
Jag ser nämligen inte varför man skulle vilja leda ner regnvatten längs med källarväggen! Många väggar är nog inte helt täta, tvärtom ska man ju t.ex. enligt isodräns och pordräns anvisningar slipa bort gammal asfalt så att väggarna kan släppa ifrån sig fukt. Om man då leder ner vatten i ett skikt närmast källarväggen så borde ju väggen rimligen suga åt sig en hel del fukt.

Inte heller ser jag någon vits med höga flöden i dräneringsrören. Jo, det kan säkert spola bort en del småfraktioner, men det kan man ju göra själv från spolrören under mer kontrollerade former. Dräneringsrören är ju perforerade. Så länge rören ligger över grundvattennivån så kommer mycket av regnvattnet som man leder ner till rören bara att fortsätta rakt ner genom rören, inte bort i rören. Och varför man vill fylla på med mer vatten under sitt hus kan jag inte riktigt förstå, bättre då (i min tankevärld) att dels låta det rinna bort på ytan och dels lagras av jordmassorna runt huset. Visserligen gör väl vattnet ingen skada under huset så länge dräneringen fungerar och ligger på rätt höjd, men om inte annat så minskar det ju marginalerna till en översvämning.

Men Locke har rätt i att man ju inte ska ha ett kapillärsugande material runt (direkt mot) grundkonstruktionen. Men det är det ju heller ingen som förespråkar; Vid ny dränering idag använder man väl antingen isodrän/pordränskivor (som är kapillärbrytande), eller också platonmatta (som även den ger ett kapillärbrytande skikt).

Redigerat:
Nu var det iofs ingen källarvägg då huset saknar källare.
bara en oisolerad platta på mark.
Tycker också det verkar fel att lägga kapilärsugande matreal mot grunden. kanske bara översta lagret?

Sant, jag tittade kanske för mycket på Lockes formulering "generella tips som passar alla typer av byggnader under alla förutsättningar".

Det översta lagert ska luta ut från huset och närmast huset tycker jag (precis som Locke) att du bör ha något som inte håller fukt eller lockar dit rötter. En "bård" runt huset med snygga kullerstenar eller markstensplattor röstar jag för.

Redigerat:
När vi dränerade hos mis syster förra året frilade vi plattan och la ner markduk, ca 5-10 cm grus, la ner rör och fixade lutningen och sedan fyllde upp med grus hela vägen. men avsmalnande upptill, dvs längs ner var det kanske 50 cm brett men sen var det bara 15 cm brett med grus upptill och sedan vek markduken runt alltihop och sedan la kullersten närmast grunden. Hoppas vi gjorde rätt
:)

Ni som har åsikter, och har platta på mark med fungerande drän. Titta i brunnen ca 2 timmar efter regn om ni har flöde där.

Blir inte besvikna!!!

larsson r skrev:
Locke ,ta det lite lungt med vissa utalanden .Det är ju tillverkaren som vet mest om ett matrial hur det funkar o hur det skall användas ,följer jag deras anvisningar så gäller ju garantier osv.
Ja, hur lång är ansvarstiden på en entreprenad? Hur lång är garantitiden och vad är det de garanterar? Jämför det med den livslängd man normalt kan förvänta sig på dränerande åtgärder kring en byggnad.

Isodrän / Pordrän har sina fördelar men enligt mig ligger dessa i utförandet - inte i de tekniska egenskaperna. Det här har varit uppe många gånger förut och jag lägger inte mer energi på att förklara min ståndpunkt - ni som tror på idén med ett kombinerat skikt som är både dränerande (blött) och isolerande och i värsta fall bara 100 mm tjockt får helt enkelt fortsätta att använda den lösningen. Betänk dock vad det är som begränsar livslängden hos en dränering - förutsatt att vattengången underhålls är det att den volym som verkar dränerande förorenas av finare material. Fundera sedan kring vilken genomsnittlig masköppning man har i en markduk och jämför det med partikelstorleken på silt och lerjord. Gör som ni vill, jag skiter i vilket! :)

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Om man sätter en typ platonmatta på källargrunden då blir den tät ,det tror jag dom flesta håller med om ,lika så om man tar på en gummistövel så blir det tätt o man kan stå i vatten .Ta sen o rita upp hur ett schakt ser ut vid en källardränering o börja klura ,finns inget grundvatten som når källarväggen ,sedan kan ni ju tänka på hur täckdiken ute på åkrarna fungerar ,ingen som lägger grus upp till ytan o det fungerar uuuuuutmärkt ,,dränen runt källaren är en grundvattenreglering o är det tomt där nere så letar sej vatten dito rinner bort

Eftersom du har platta på mark finns det ett par saker att tänka på: lägg inte dräneringen dikt an mot grunden, och gör den inte för djup. Du kan få sättningar om det är blöt mark idag och du sänker grundvattennivån för mycket.

larsson r skrev:
Om man sätter en typ platonmatta på källargrunden då blir den tät ,det tror jag dom flesta håller med om ,lika så om man tar på en gummistövel så blir det tätt o man kan stå i vatten .Ta sen o rita upp hur ett schakt ser ut vid en källardränering o börja klura ,finns inget grundvatten som når källarväggen ,sedan kan ni ju tänka på hur täckdiken ute på åkrarna fungerar ,ingen som lägger grus upp till ytan o det fungerar uuuuuutmärkt ,,dränen runt källaren är en grundvattenreglering o är det tomt där nere så letar sej vatten dito rinner bort
Vet inte hur du gör med platonmatta men för oss vanliga dödliga så stämmer din liknelse först efter att man skurit av stöveln och slängt den del där man har foten.

• Gilla
bobas
  • Laddar…
Ja o även då är benet torrt ,jämför det med väggen o har man satt på en matta på väggen så når ju inte jorden betongväggen,det kan vara hur blött som helst men väggen är ju torr ändå

ii och med att det i det här fallet inte rör sig om en källarvägg utan en platta på mark utan källare man man utesluta platonmatta?

Lyfter sista frågan igen. I och med att det inte rör sig om en källarvägg ska man inte använda platon eller liknande produkt? Bara dränerande material täckt av markduk?

Ja, det stämmer. När det gäller källarväggar kan platonmattans funktion diskuteras. Jag satte platonmatta på mitt hus men det har varit ett "problemhus". Då anser jag att den extra kostnaden är försvarlig, likaså om man har en nygjuten betongkonstruktion där byggfukt är en faktor att ta hänsyn till.

ja det var det jag tänkte. Kommer att göra stor skillnad att bli av med gräsmattan som ligger emot för närvarande och ersätta med grus.

Man viker markduken runt hela grusbädden va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.