2 003 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hjälp! Dimensionera altanbygge i slänt
Hej. Behöver lite hjälp med att dimensionera en altan som ska byggas i slänt.
Altanen kommer bli 6*14 meter. Den kommer alltså att byggas 6 meter ut från huset i en slänt och bli 14 meter bred. Högsta punkten från bärlina till marken är ca 1,8 meter.
Jag vill inte fästa någon bärlina i husväggen.
Så här har jag tänkt mig.
Jag kommer att använda mig av bärlinor som är 45*195. Spännvidd=3 meter mellan bärlinorna.
Och sen skruvreglar 45*170 cc 50 cm.
Trall blir nog 28*120 mm
I slänten som plintarna ska stå så blir det delvis stolpskor i berg och några nedgrävda plintar.
För att det ska bli riktigt stabilt och hålla vikten av en badtunna med vatten och människor, hur långt ska jag ha mellan plintarna?
Hur hade ni gjort?
Altanen kommer bli 6*14 meter. Den kommer alltså att byggas 6 meter ut från huset i en slänt och bli 14 meter bred. Högsta punkten från bärlina till marken är ca 1,8 meter.
Jag vill inte fästa någon bärlina i husväggen.
Så här har jag tänkt mig.
Jag kommer att använda mig av bärlinor som är 45*195. Spännvidd=3 meter mellan bärlinorna.
Och sen skruvreglar 45*170 cc 50 cm.
Trall blir nog 28*120 mm
I slänten som plintarna ska stå så blir det delvis stolpskor i berg och några nedgrävda plintar.
För att det ska bli riktigt stabilt och hålla vikten av en badtunna med vatten och människor, hur långt ska jag ha mellan plintarna?
Hur hade ni gjort?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag håller med @huggan, förstärk bara kring badtunnan. 45x170 som skruvreglar med en spännvidd på 3 m är för klent. Det krävs 45x220 för en acceptabel svikt. Jag föreslår även 45x220 som bärlinor med plintavstånd på 1,5 meter. 500 mm c/c mellan skruvreglarna är lämpligt när du använder 28x120 mm trall. Välj så hög virkeskvalitet som du har råd med när det gäller trallvirket. Helst G4-2.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För att klara ut lämplig förstärkningskonstruktion är det bra att veta hur Jacuzzin ser ut. Har den någon egen ramkonstruktion?
J justusandersson skrev:Jag håller med @huggan, förstärk bara kring badtunnan. 45x170 som skruvreglar med en spännvidd på 3 m är för klent. Det krävs 45x220 för en acceptabel svikt. Jag föreslår även 45x220 som bärlinor med plintavstånd på 1,5 meter. 500 mm c/c mellan skruvreglarna är lämpligt när du använder 28x120 mm trall. Välj så hög virkeskvalitet som du har råd med när det gäller trallvirket. Helst G4-2.
Vad ska jag ha för spännvid om jag vill använda de reglarna jag skrev om?J justusandersson skrev:Jag håller med @huggan, förstärk bara kring badtunnan. 45x170 som skruvreglar med en spännvidd på 3 m är för klent. Det krävs 45x220 för en acceptabel svikt. Jag föreslår även 45x220 som bärlinor med plintavstånd på 1,5 meter. 500 mm c/c mellan skruvreglarna är lämpligt när du använder 28x120 mm trall. Välj så hög virkeskvalitet som du har råd med när det gäller trallvirket. Helst G4-2.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det räcker egentligen att du minskar avståndet mellan bärlinorna till 2,4 meter. Behåll 1,5 meter som plintavstånd.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stolpskor i berg är en säker lösning, men det blir många hål att borra. Konstruktionen kanske behöver lite diagonaler för att bli stabil där det förekommer höga stolpar. När det gäller jacuzzin skulle jag vilja se en ritning/bild på den innan jag säger något. Den väger trots allt 500 kg/kvm jämfört med de 200 kg/kvm som däcket är dimensionerat för.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden