3 467 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hjälp, blir vårt jobb förstört?
Hej! Vi har precis börjat byta panel och isolera ena gaveln av vårt fritidshus. Vi smällde upp isolering och hade på vindpapp och började sätta upp ny panel men sen kom regnet. Vi ville inte sätta upp plast då det var lite blött utan tänkte att det var bättre att det fick lufttorka. Nu ska det regna ännu mer till helgen, och vi undrar, pajar vi vår isolering och måste vi vänta tills det torkar innan vi sätter upp panel?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Pappen verkar hålla tätt så vi hoppas att det är ok.
Vi har satt ny panel men har inte målat den ännu. Alla säger att det är för sent att måla nu, att det är för mycket fukt i luften.
Kommer vår ohyvlade panel att ta skada av att sitta obehandlad under vintern. Finns det isf något man kan göra åt det?
Tacksam för råd!
Vi har satt ny panel men har inte målat den ännu. Alla säger att det är för sent att måla nu, att det är för mycket fukt i luften.
Kommer vår ohyvlade panel att ta skada av att sitta obehandlad under vintern. Finns det isf något man kan göra åt det?
Tacksam för råd!
För trät är det ingen fara, men man kan få svartmögel (men det kan komma om man målat också) som kan behövas tvättas bort.innan.
Grundolja är alltid bra att göra iaf
Kolla först vad färgleverantören säger om grundoljan. Vissa har som metod att först strykningen med färg ska göras inom viss tid efter grundoljningen gjorts så att den inte ska få torka till helt.
Jag skulle nog försöka få på olja och ett lager grundfärg, alternativt en strykning med färg om det är en metod utan grundfärg.
Kontakta den butik där du tänker handla färgen och ta råd av dem för det fabrikat du tänker använda.
Jag skulle nog försöka få på olja och ett lager grundfärg, alternativt en strykning med färg om det är en metod utan grundfärg.
Kontakta den butik där du tänker handla färgen och ta råd av dem för det fabrikat du tänker använda.
Eller gör som en fd nästgranne gjorde med sitt fritidshus i motsvarande situation; köp billig presenning (Byggmax el. likn.), lite läkt och klä in hela kalaset. Inte helt estetiskt kanske, men han hade först fått tipset att vindpapp kanske inte klarade vintern varpå han i all hast spikade upp panel (minus lock), men sen hann tiden upp även honom och då gjorde han denna något okonventionella lösning..
Funkade i vilket fall som helst utmärkt, även om jag själv tyckte det var inte så lite att ta det till sin spets. Han förklarade dock synnerligen pedagogiskt värdet av att slippa oroa sig, och jag kunde inte annat än instämma att ja, om det var vad som krävdes för att slippa sömnlösa nätter så varför inte, särskilt med tanke på att arbetsinsats/kostnad inte alls var särskilt omfattande.
Funkade i vilket fall som helst utmärkt, även om jag själv tyckte det var inte så lite att ta det till sin spets. Han förklarade dock synnerligen pedagogiskt värdet av att slippa oroa sig, och jag kunde inte annat än instämma att ja, om det var vad som krävdes för att slippa sömnlösa nätter så varför inte, särskilt med tanke på att arbetsinsats/kostnad inte alls var särskilt omfattande.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fint gammalt torp med mycket jobb, hjälp!
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp, det blåser rakt igenom vårt reveterade hus o putsen är halvbra.
Fasad -
Hjälp! Svartmögel takfot, nybyggnation
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp! Byta strömbrytare. Vart ska kablarna in?
El -
Hej! Tid åt att svara på en enkät angående kollektivboenden för att hjälpa med vårt exjobb?
Studenter