Jag tror att du har hittat ett övervintringsställe för solitärbin. Jag är kass på att artbestämma dem men man kan alltid fråga jourhavande biolog som brukar svara snabbt. Det är i alla fall ingen geting.

https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/jourhavande-experter/jourhavande-biolog

Om det är övervintrande vildbin så kommer de att flytta på sig självmant snart. Om du planterat och håller jorden fuktig så så kommer platsen inte vara lika mysig för övervintring nästa år. Bina brukar vilja ha torra slänter i söderläge.

• Gilla
sk0nk och 8 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Inlägget ovan ditt har ingen bild på varken bin eller getingar? Svårt att följa tråden då du är så rörig.
Det finns två bilder i tråden - Båda i första inlägget. Att du inte klarar av att hitta dom säger mer om dig än om Daniel.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Tycker det där ser ut som något slags solitärbin.
En viktig del av de naturliga pollinerarna. De föds och äter av det som lagrades in på hösten.
Låt bli rabatten någon vecka eller två så är alla födda och borta (honorna föds sist).

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Man kan sätta vattenslangen i hålet en stund eller hälla några hinkar vatten i hålet med jämna mellanrum.
Jag har haft återkommande geting/bi /?-samhälle i gruset bland mina lavendelplantor vid trappan till husets entre. Anticimex besök gav ingen effekt. De små djuren var inte problematiska förrän i augusti då de blev oerhört aggressiva.

Det tog flera år innan jag blev av med dem: jag lät vattenslangen droppa vatten i gruset under många dagar så fort jag såg de första flygfäna i april/maj. Det är väl det snällaste sättet att få dem att flytta på sig och få dem att inse att boplatsen är olämplig.

Tack för alla svar, hittade via en annan tråd tipset om att skicka frågan till jourhavande biolog vilket jag gjorde igårkväll efter att jag skrev frågan!

Såhär löd svaret (för referens om någon annan i framtiden stöter på detta och letar svar på vad man ska göra):

"Det är någon slags solitärbin. Jag gissar att det är något av smalbina. Där övervintrar de vuxna honorna i marken.

https://artfakta.se/taxa/1005524/information

Om ni vill ha dem där (och de är ju trevliga pollinatörer) så kan det nog vara bra att vänta några veckor med att gräva så de hinner vakna. Sedan kan det vara bra att inte gräva allt på en gång, utan att kanske spara den del där du hittade många nu till nästa år."

Så gör som flera andra tipsat om I tråden och väntar med uppgrävning och byte av innehåll i rabatt till nästa år 😊

• Gilla
  • Älska
Filbert och 29 till
  • Laddar…
Satsuki
A Ananas1 skrev:
Tack för alla svar, hittade via en annan tråd tipset om att skicka frågan till jourhavande biolog vilket jag gjorde igårkväll efter att jag skrev frågan!

Såhär löd svaret (för referens om någon annan i framtiden stöter på detta och letar svar på vad man ska göra):

"Det är någon slags solitärbin. Jag gissar att det är något av smalbina. Där övervintrar de vuxna honorna i marken.

[länk]

Om ni vill ha dem där (och de är ju trevliga pollinatörer) så kan det nog vara bra att vänta några veckor med att gräva så de hinner vakna. Sedan kan det vara bra att inte gräva allt på en gång, utan att kanske spara den del där du hittade många nu till nästa år."

Så gör som flera andra tipsat om I tråden och väntar med uppgrävning och byte av innehåll i rabatt till nästa år 😊
Du har dock fått värdefull information av att de bor där; det är varmt, torrt och sannolikt inte alltför mullrik jord. Viktig info när man ska planera en rabatt 👍

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om ni har villahemförsäkring så ingår förmodligen stöd från Anticimex. Prata med dem. Jordgetingar är inte att leka med. De är extra aggressiva.
Jordgetingar är samma art som "vanliga" getingar. Det är deras val av boplats som skapat myten att de är extra aggressiva. Det beror på att de lättare att störa iom boet i marken. Ofta upptäcks de inte förrän det för sent. Ett bo i träd, tak osv är dels mer synligt för oss och vi stör ofta inte getingarna varför det ofta är lite lugnare då.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nickehed skrev:
Jordgetingar är samma art som "vanliga" getingar. Det är deras val av boplats som skapat myten att de är extra aggressiva. Det beror på att de lättare att störa iom boet i marken. Ofta upptäcks de inte förrän det för sent. Ett bo i träd, tak osv är dels mer synligt för oss och vi stör ofta inte getingarna varför det ofta är lite lugnare då.
Nej. Jordgetingar en familj av olika arter av de totalt 50 olika getingarter som finns i Sverige.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag låter dem vara, som regel. Getingar störs oftast av oss människor och vill inte bygga bo där vi är, så för min del är det ett icke-problem. Men det var faktiskt några getingar som började bygga bo i taket på vår pensionärskuvös för några år sedan, och jag sa strängt åt dem att om de inte lät oss vara skulle jag förstöra deras bo, men om de lät oss vara skulle vi låta dem vara. Hela sommaren gick och vi levde i fred och sämja, vi människor och getingarna.
Har andra erfarenheter av getingar, om man kommer i närheten tenderar de att attackera, speciellt om boet blivit stort. Och då handlar det inte om enstaka stick.

Nu var det ju inte ens getingar, så varför diskuterar vi getingar?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
wildeside wildeside skrev:
Man kan väl hälla på Aspen bensin den ska ju vara ett miljöbränsle😂😂
Diesel skulle jag avstå ifrån eftersom den inte dunstar och tränger ned till grundvattnet och flyter ovanpå vattnet.
Absolut inte.
Aspen bensin är en miljöbensin såtillvida att den ger renare avgaser vid förbränning än den vanliga handelsbensinen. Det beror på att den är tillverkad av renare fraktioner av bensinen.
Men den är absolut lika giftig att hälla ut på marken eller i naturen.
Det ska man absolut inte göra.
Det är inte ett dugg bättre än diresel. Både bensin och diesel flyter ovanpå vatten. Huvudsakligen. Men en liten mängd kommer att följa med grundvattnet och förorena dricksvattnet.
Det finns en anledning att man lägger så stora resurser till att sanera om man spiller ut något

Att hälla ut petroleumprodukter på marken är att miljöbrott. Och det är det av en anledning. Det ska absolut inte göras.

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Köp en liter besin och häll ner ett par deciliter i hålet, så blir du av med dom. Bensin innehåller aromatiska kolväten, samma som finns i getingdöd eller vad det kallas. Bara vänta ett par dagar så är dom borta.
Jag tycker absolut inte att du ska uppmana folk till brott. Att hälla ut bensin, diesel och olja ska man absolut inte göra. Det var något som man gjorde förr på den tiden man trodde att DDT var bra att pudra på sig och asbest i barnpuder var en bra idé.

Vi vet bättre nu. Bensin och Diesel förorenar marken och det är ett miljöbrott att hälla ut det. Av en anledning.
Så om du privat vill ägna dig åt miljöbrott så håll tyst om det och tipsa inte någon annan att göra samma sak.

För övrigt finns det inga som helst likheter mellan bensin och insektsmedel. Det är en milsvid skillnad mellan beståndsdelarna.

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside
S steffo_b skrev:
Absolut inte.
Aspen bensin är en miljöbensin såtillvida att den ger renare avgaser vid förbränning än den vanliga handelsbensinen. Det beror på att den är tillverkad av renare fraktioner av bensinen.
Men den är absolut lika giftig att hälla ut på marken eller i naturen.
Det ska man absolut inte göra.
Det är inte ett dugg bättre än diresel. Både bensin och diesel flyter ovanpå vatten. Huvudsakligen. Men en liten mängd kommer att följa med grundvattnet och förorena dricksvattnet.
Det finns en anledning att man lägger så stora resurser till att sanera om man spiller ut något

Att hälla ut petroleumprodukter på marken är att miljöbrott. Och det är det av en anledning. Det ska absolut inte göras.
Humor, skämt och sarkasm är ord som du missat att ta in i dit ordförråd?

Myrr tar död på dem på en dag eller två.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.