useless useless skrev:
Hittar fortfarande inget som innehåller något som är i närheten av bensin.
Ta mig tusan vad trög du är med att vrida runt allt , som vanligt. Har inte skrivit om beståndsdelarna i insektsgifterna, dom gör vad dom gör och inget annat, """ Dödar getingar """ lika som besin med beståndsdelarna i sig. Därom finns ingen tvekan på resultatet som är avsikten oavsett vad som används.
 
  • Gilla
Anka1 och 1 till
  • Laddar…
N
Man kan sätta vattenslangen i hålet en stund eller hälla några hinkar vatten i hålet med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
zetamamman och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och vad använder du själv då, om det finns getingar på fel plats. Står du på pass och slår ihjäl dom direkt. Eller går till affären och köper insektsgift på sprayburk och sprutar runt deras bostad.
Getingar är till viss del nyttiga om dom är på rätt ställe med bostaden och inte där man vistas. Har man en köksträdgård med någon form av kål, så ska man vara rädd om dom. Bland det bästa som getingar vet är kålmaskar som äter upp din kål.
Jag låter dem vara, som regel. Getingar störs oftast av oss människor och vill inte bygga bo där vi är, så för min del är det ett icke-problem. Men det var faktiskt några getingar som började bygga bo i taket på vår pensionärskuvös för några år sedan, och jag sa strängt åt dem att om de inte lät oss vara skulle jag förstöra deras bo, men om de lät oss vara skulle vi låta dem vara. Hela sommaren gick och vi levde i fred och sämja, vi människor och getingarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag låter dem vara, som regel. Getingar störs oftast av oss människor och vill inte bygga bo där vi är, så för min del är det ett icke-problem. Men det var faktiskt några getingar som började bygga bo i taket på vår pensionärskuvös för några år sedan, och jag sa strängt åt dem att om de inte lät oss vara skulle jag förstöra deras bo, men om de lät oss vara skulle vi låta dem vara. Hela sommaren gick och vi levde i fred och sämja, vi människor och getingarna.
Det är fint av dig, men har man barn och husdjur så är det besvärligt att ha getingbon i närheten av där man är!
 
  • Gilla
Anka1 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det ser klar mer ut som bin än getingar. Geringar har för övrigt inga samhällen så här års.
 
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Om du har turen att ha solitära bin i rabatten så tycker jag att du göra allt som är möjligt för dem att bo kvar. De har svårt nog att överleva utan all dårskap som tipsas om i tråden.

Eftersom det är första våren så rensa bara rabatten och låt allting växa upp innan du i höst bestämmer dig för vad som behöver förändras. Då hinner nästa generation bin växa upp.

Bina kommer låta bli er människor om ni låter dem vara. Som du märkte så försvaras de sig bara när du var råkade vara för närgången.

https://www.nrm.se/fakta-om-naturen...indelas i,exempel hallon, björnbär och malört.
 
  • Gilla
  • Älska
Filbert och 12 till
  • Laddar…
sysmali
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det ser klar mer ut som bin än getingar. Geringar har för övrigt inga samhällen så här års.
Inlägget ovan ditt har ingen bild på varken bin eller getingar? Svårt att följa tråden då du är så rörig.
 
I den andra tråden du gnällde på lyckades du inte begripa att jag kommenterade inlägget innan. Här utgår du ifrån det trotts att det torde vara uppenbart att jag syftar på de bilder som finns i tråden.
Citat ska användas när det behövs inte annars. Att du jobbat hårt på att inte förstå är inte en indikation på ett behov av citat i det hör fallet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sysmali
D Daniel 109 skrev:
I den andra tråden du gnällde på lyckades du inte begripa att jag kommenterade inlägget innan. Här utgår du ifrån det trotts att det torde vara uppenbart att jag syftar på de bilder som finns i tråden.
Citat ska användas när det behövs inte annars. Att du jobbat hårt på att inte förstå är inte en indikation på ett behov av citat i det hör fallet.
Nej. Du bryter mot reglerna när du gnäller på vissas stavning eller hur de använder de/dem fel. Oerhört inkonsekvent av dig. Nu råkade jag hitta detta inlägg trots att du inte citerade mig och därmed inte fick notifiering. Tänk på oss andra som läser dina röriga oneliners. Börja citera, du kommer inte att bli avstängd.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Man kan väl hälla på Aspen bensin den ska ju vara ett miljöbränsle😂😂
Diesel skulle jag avstå ifrån eftersom den inte dunstar och tränger ned till grundvattnet och flyter ovanpå vattnet.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Man ska inte döda några pollinatörer alls om det kan undvikas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det är fint av dig, men har man barn och husdjur så är det besvärligt att ha getingbon i närheten av där man är!
Jag har både och, och som regel tycker getingar att vi människor är störiga och bygger sina bon där vi inte stör dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
...kan tillägga att det blir problem på ställen vi sällan besöker. Om jag går in i pumphuset där hydroforen står en gång på hela sommaren är det inte konstigt om det sitter ett getingbo vid dörren, liksom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
A Ananas1 skrev:
Vi har flyttat till ett radhus i Stockholm i ett väldigt tätbebyggt område. På uteplatsen finns en liten rabatt. Eftersom det här är första våren och sommaren har vi ingen bakgrund kring vad som brukar finnas för djur och växter.

Idag skulle jag börja gräva i rabatten och fick ett stick i handen. Kollade ner i jorden och såg massor av små bin eller getingar som kröp runt. De verkar bo där nere.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Behöver dels hjälp med att identifiera om det rör sig om bin eller om det är geting (jordgeting)? Om det är bin, hur hanterar man de då bäst? Jag vill gräva upp och plantera om I rabatten under april/maj. Här ska det bli ett blomsterparadis som gärna får locka till sig bin. Men stör jag de om jag gräver upp allt nu? De verkar lugna/snälla nu men det beror väl mer på att jag väckt småttingarna lite tidigt. Kan de bli aggressiva om jag gräver upp allt senare?

Hur tusan gör man?
Det är en ovanlig tid att ha bo för både getingar och bin. Kan du inte försöka ta en lite bättre bild, det viktiga är att man ser huvudet och kroppen, behöver inte vara närbilder utan ofta kan man zooma. Hur många var det? Någon enstaka eller 10-100 st?

Getingar övervintrar inte som samhälle, deras samhällen dör på hösten och honorna överlever vintern innan de bygger nytt bo nästa sommar.
Bin (honungsbin) övervintrar i samhällen men bisamhällen i jord i rabatter har jag aldrig hört talas om. De bor i ihåliga träd eller andra håligheter ovan jord.
Solitärbin bor i jord, speciellt om det är varmt och torrt, men som framgår på namnet lever de ensamma. Möjligen kan flera övervintrande solitärbin ha valt samma plats, men de är inget samhälle. Dessutom sticks de extremt sällan.

Jordgetingar är bara vanliga getingar som bor i marken, de blir extra taggade av de konstanta vibrationerna av steg och kan därför upplevas som mer aggressiva.

Får därför inte alls ihop vad det är du har i rabatten. Vill man be dem flytta ska man självklart inte hälla petroleumprodukter i rabatten, det är bara att vattna ordentligt, men vänta gärna tills du vet vad det är du har i rabatten.

Och ett tips när man har en helt ny trädgård är att INTE gräva upp alla rabatterna första året eftersom man inte vet vad som kommer upp. Lm en månad kanske din rabatt är ett blomhav utan att du gjort något alls…
 
Redigerat:
  • Gilla
sk0nk och 12 till
  • Laddar…
Satsuki
Kom på en sak till - är du helt säker på att det var ett stick från en av insekterna? Inte bara en vass gren eller tagg på en ros?
 
  • Gilla
urbibb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.