31 223 läst ·
47 svar
31k läst
47 svar
Hjälp! Beslutsångest kring svets (MIG/MAG)
Köra spray blir nog lite oroligare. Är farsan som skött det där med gasen, men har något minne av att de tog ut stigaröret på en av flaskorna, och lät det sitta kvar i andra flaskan för att se om det blev nån skillnad. Tror inte vi märkte nån skillnad..F fsn skrev:Ja, det är inget fel på Kemppis enfas.. Jag tycker det knackar, fräser och "går hårt" när jag kör koldioxid men har bara provat lite på jobbet men det fungerar såklart. Sen kör du kortbåge om du kör bilplåt, hur skulle det funka att köra spray med koldioxid?
Har du byggt om din släckare och tagit bort ståndarröret eller har du vänt flaskan upp och ner? Lite nyfiken för jag har nån eller några 6kg släckare som jag fick när dom byttes ut och jag kan nog få sådana lite då och då verkar det som. Men dom är ju fyllda och har ståndarrör, därav frågan. Och billigare gas än så blir det inte även om jag inte gillar skiten.
Kör ni dom upp och ner då? För stående borde det bli skapligt påtagligt då koldioxiden kommer ut i flytande formT Tommy_s85 skrev:
Argon-mix med 18% CO2 köpte jag.V vedklyv skrev:Vad köpte du för sorts gas, CO2 el Argon - (blandning)? Det blir lite lugnare svetsförlopp med Argon. Nu är det bara hem och öva. det tar ett tag innan du kommit underfund med ström båglängd och hastighet och även gasflöde. Det blir lite mindre sprut med Argon men lite "hoppa loppan" blir det, så städa garaget. Och du, glöm inte gasskylten på dörren, det är en "bomb"- du har i garaget.
http://albee-webshop.airliquide.com/AW2_SingleCategory?id=a052000000GbEVNAA3
Tack för tips om skylten, jag ska åka förbi och köpa en skylt idag!
Skruva ur kranen när släckaren är tom och såga av röret, då har du en utmärkt svetsgastub som du kan fylla billigt på närmaste brandstation. Det går även att använda en oxygen klocka att ställa gasen med. Har svetsat med kolsyra i över tio år och det funkar utmärkt till bilplåt.F fsn skrev:Ja, det är inget fel på Kemppis enfas.. Jag tycker det knackar, fräser och "går hårt" när jag kör koldioxid men har bara provat lite på jobbet men det fungerar såklart. Sen kör du kortbåge om du kör bilplåt, hur skulle det funka att köra spray med koldioxid?
Har du byggt om din släckare och tagit bort ståndarröret eller har du vänt flaskan upp och ner? Lite nyfiken för jag har nån eller några 6kg släckare som jag fick när dom byttes ut och jag kan nog få sådana lite då och då verkar det som. Men dom är ju fyllda och har ståndarrör, därav frågan. Och billigare gas än så blir det inte även om jag inte gillar skiten.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det enda "problemet" är att tuben ska besiktigas vart 10nde år på ägarens bekostnad till skillnad från tex en albee som är ett utbytes system
Det faller ju lite på sin orimlighet då jag har tillgång till FYLLDA släckare. Har inte direkt för avsikt att fylla på dom igen faktiskt. Skulle vara om man bygger om en och fixar ett fyllningsrör men det ligger långt borta. Skall eventuellt svetsa mig ett nytt staket då går det ju en del gas. Får se hur det blir...B Bengt Larsson skrev:
Annars det lilla jag svetsar och det faktum att jag faktiskt får både bättre resultat och känner skillnaden med riktig gas gör att jag när dom är slut kan tänka mig att köpa gas. Då ger jag bort flaskorna till dom som mot förmodan skulle vilja ha dom.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Fast man ska provtrycka efter man byggt om släckaren till en gasflaska finns säkert firmor som fyller ändå men här hemma så dom stopp tur att det va tre dagar kvar till min va utanför datumet 
Men det är ju rätt enkelt att bygga en liten ställning som håller flaskor med stigarrör upp-och ned. På så sätt för man ut gas utan att behöva göra åverkan på flaskan med krav på provtryckning som följd.
Tror inte man behöver någon 3-fas alls. Tror det är lite som de som inte kan använda billigare skruvdragare.
För att det ska bli bra, så är det kunskap om hur man svetsar. Och vilken tråd du har. Samt strömstyrkan den ska ha, samt matningshastighet.
Gas är ett krav. Samt bra matning på tråden. Har du bara det så kommer det funka bra.
Här är en bra länk kring svetsa med MIG.
För att det ska bli bra, så är det kunskap om hur man svetsar. Och vilken tråd du har. Samt strömstyrkan den ska ha, samt matningshastighet.
Gas är ett krav. Samt bra matning på tråden. Har du bara det så kommer det funka bra.
Här är en bra länk kring svetsa med MIG.
L Lolight skrev:Tror inte man behöver någon 3-fas alls. Tror det är lite som de som inte kan använda billigare skruvdragare.
Här är en bra länk kring svetsa med MIG.[media]
Vilket inlägg svarade du på? Klart att man inte behöver 3-fas om det är en modern inverter. PFC är ju väldigt trevligt med på 1-fas. Annars så är det stor fördel med 3-fas.