31 223 läst ·
47 svar
31k läst
47 svar
Hjälp! Beslutsångest kring svets (MIG/MAG)
Telwins små invertrar har inte fått nåt vidare bra betyg alls av svetsare, riktigt dåligt tom. Är det sen så att det inte ens är gas med i paketet som vedklyv hävdar så är det under all kritik.
Du behöver inte vara det minsta rädd för 1-fas om det är riktiga maskiner från etsblerade tillverkare. Det var nåt som gällde tidigare. 1-fas är nere och passerar 0 med en frekvens på 50hz, det fick ganska kassa egenskaper i en svets. Med tre fasförskjutna faser så blir det aldrig 0. Har för mig att det istället blir 0,83 som lägst...?
Vilket som... på en enfasinverter idag så hanteras det med bla feta glättningskondensatorer och lite andra mystiska saker och är ingen issue öht.
Tre-fas du tittar på är inte inverter, Esab C170 är en step och det är då fasta lägen på spänningen (brukar vara 6-7 lägen). Fördelen är att man får ett robustare matarverk och starkare motor. Jag skulle trots det aldrig köpa en sån utan istället en bärbar med 200mm rulle. Esab Caddy mig 200i är upsakattad och håller ett högt begagnstpris. Samma sak med Kemppis motsvarighet.
Esab Rebel är ett steg upp och då skall det vara 215MPC varianten. Då bör man ju ha nåt behov av att köra TIG eller pinne då och då för att motivera priset. Vet inte om Kemppi har nåt motsvarande, tror inte det?
EWM har några multiprocessmaskiner och det är bra grejer.
Migatronic har sin RallyMig som ofta är billig och jag skulle säga att det är helt ok men ett steg ner jämfört med Kemppi/Esab/Ewm
Du behöver inte vara det minsta rädd för 1-fas om det är riktiga maskiner från etsblerade tillverkare. Det var nåt som gällde tidigare. 1-fas är nere och passerar 0 med en frekvens på 50hz, det fick ganska kassa egenskaper i en svets. Med tre fasförskjutna faser så blir det aldrig 0. Har för mig att det istället blir 0,83 som lägst...?
Vilket som... på en enfasinverter idag så hanteras det med bla feta glättningskondensatorer och lite andra mystiska saker och är ingen issue öht.
Tre-fas du tittar på är inte inverter, Esab C170 är en step och det är då fasta lägen på spänningen (brukar vara 6-7 lägen). Fördelen är att man får ett robustare matarverk och starkare motor. Jag skulle trots det aldrig köpa en sån utan istället en bärbar med 200mm rulle. Esab Caddy mig 200i är upsakattad och håller ett högt begagnstpris. Samma sak med Kemppis motsvarighet.
Esab Rebel är ett steg upp och då skall det vara 215MPC varianten. Då bör man ju ha nåt behov av att köra TIG eller pinne då och då för att motivera priset. Vet inte om Kemppi har nåt motsvarande, tror inte det?
EWM har några multiprocessmaskiner och det är bra grejer.
Migatronic har sin RallyMig som ofta är billig och jag skulle säga att det är helt ok men ett steg ner jämfört med Kemppi/Esab/Ewm
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Buddy undantaget. Caddy är ju utvecklad i Sverige, har ju några år på nacken nu men funkar ändå braF fsn skrev:
Det finns så vitt jag vet ingen Buddy Mig/mag i Europa.Johannes Carlsson skrev:
Alla modeller av Caddy är helt utvecklade och producerade av Esab.
Det är i praktiken ganska ovidkommande. Man måste göra skillnad på om det tex är en brandad produkt rakt av, om det är en brandad och anpassad produkt, om det är en egenutvecklad produkt som sen byggs i ett låglöneland och vad man då har för kontroll och inflytande i den produktionen. Det är ju helt omöjligt att som konsument ha en aning om kvalité baserat på produktionsland.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Buddy är brandad men finns såklart inte som mig *känner sig lite dum*
Nu ska vi inte måla FAN på väggen när det gäller TELWIN. Telwin är ett känt märke nere i Europa. Telwin tillverkas i norra Italien, ca. 10 mil väster om Venedig. De har varit igång sedan 60-talet. Italienarna i norr är välkända som duktiga yrkesmän, se bara på tillverkningen av tunga verkstadsmaskiner, svarvar, fräsar, pressar, mm. Sedan får vi inte glömma skeppsvarven. Just den här svetsen som TS valt, var väl inte det bästa valet när man är nybörjare som han säger han är. Men... Det är inte svetsmaskinen som gör jobbet utan svetsaren. Jag själv har svetsat i 60 år med alla upptänkliga svetsar, men gör ibland mycket usla svetsar ändå. Ta Stefan Löven, han säger att han är svetsare och lägg honom under en rostig bil med en rörtrådssvets utan gas, Undrar hur det skulle se ut? Men visst underlättar det med bra grejor. Annars är det bara ÖVNING, ÖVNING, ÖVNING som gäller. Nu har jag sagt vad jag skulle säga.
Hej!
Hej!
Jag måste lägga till ett PS till mitt eget inlägg. Jag kör själv med en mycket billig MIG från Biltema, den duger till det jag behöver nu på gamla dar. (Jag är 77 )V vedklyv skrev:Nu ska vi inte måla FAN på väggen när det gäller TELWIN. Telwin är ett känt märke nere i Europa. Telwin tillverkas i norra Italien, ca. 10 mil väster om Venedig. De har varit igång sedan 60-talet. Italienarna i norr är välkända som duktiga yrkesmän, se bara på tillverkningen av tunga verkstadsmaskiner, svarvar, fräsar, pressar, mm. Sedan får vi inte glömma skeppsvarven. Just den här svetsen som TS valt, var väl inte det bästa valet när man är nybörjare som han säger han är. Men... Det är inte svetsmaskinen som gör jobbet utan svetsaren. Jag själv har svetsat i 60 år med alla upptänkliga svetsar, men gör ibland mycket usla svetsar ändå. Ta Stefan Löven, han säger att han är svetsare och lägg honom under en rostig bil med en rörtrådssvets utan gas, Undrar hur det skulle se ut? Men visst underlättar det med bra grejor. Annars är det bara ÖVNING, ÖVNING, ÖVNING som gäller. Nu har jag sagt vad jag skulle säga.
Hej!
Hej, tack för många bra svar. Telwin-svetsen levereras som sagt i gaslöst utförande, jag har dock tänkt att svetsa med skyddsgas och har köpt på mig en 5kg-flaska från Air Liquide (Albee). Den har ju inbyggd regulator, så jag är lite osäker på vad man egentligen behöver komplettera med. Om det är så att man måste ha Telwins "gas-kit" trots allt så landar jag totalt sett på 9 000 för Telwin-svetsen (+ gasen då) och då är det klart att då är ju kanske Kemppi Minarcmig mer intressant. Den vet jag också klarar längre kablar, jag vet inte hur det är med Telwin-svetsen.
Hm, nu fick jag ännu lite mer att fundera på.
Hm, nu fick jag ännu lite mer att fundera på.
Efter att ha googlat runt lite och tittat på Kemppi så hittade jag Migatronic Rallymig 161i för 8 000 kr ink moms. Efter att ha läst många fina omdömen om den så bestämde jag mig för att beställa en sån, så nu är den på väg och Telwin-migen (som alltså var dyrare) får åka tillbaka. 
V vedklyv skrev:Nu ska vi inte måla FAN på väggen när det gäller TELWIN. Telwin är ett känt märke nere i Europa. Telwin tillverkas i norra Italien, ca. 10 mil väster om Venedig. De har varit igång sedan 60-talet. Italienarna i norr är välkända som duktiga yrkesmän, se bara på tillverkningen av tunga verkstadsmaskiner, svarvar, fräsar, pressar, mm. Sedan får vi inte glömma skeppsvarven. Just den här svetsen som TS valt, var väl inte det bästa valet när man är nybörjare som han säger han är. Men... Det är inte svetsmaskinen som gör jobbet utan svetsaren. Jag själv har svetsat i 60 år med alla upptänkliga svetsar, men gör ibland mycket usla svetsar ändå. Ta Stefan Löven, han säger att han är svetsare och lägg honom under en rostig bil med en rörtrådssvets utan gas, Undrar hur det skulle se ut? Men visst underlättar det med bra grejor. Annars är det bara ÖVNING, ÖVNING, ÖVNING som gäller. Nu har jag sagt vad jag skulle säga.
Hej!
Det är ett faktum att Telwin invertrar suger, helt befriad från PFC tex. Deras stegomkopplade skall tydligen vara bättre men betydligt äldre teknik.
G gronfelt skrev:
Du blir nog nöjd, den är snäppet under Esab Caddy Mig och Kemppi MinarcMig men jag tror att man kan bränna lite pinne och med en tillsats svetsa TIG med lift med Migatronicen med och det är ju en fördel och mycket för pengarna.
Vad köpte du för sorts gas, CO2 el Argon - (blandning)? Det blir lite lugnare svetsförlopp med Argon. Nu är det bara hem och öva. det tar ett tag innan du kommit underfund med ström båglängd och hastighet och även gasflöde. Det blir lite mindre sprut med Argon men lite "hoppa loppan" blir det, så städa garaget. Och du, glöm inte gasskylten på dörren, det är en "bomb"- du har i garaget.
Det finns väl ändå ingen vettig privatist som småsvetsar lite då och då som svetsar koldioxid? Om man mot förmodan inte har fri tillgång till utrangerade brandsläckare eller nåt sånt.V vedklyv skrev:Vad köpte du för sorts gas, CO2 el Argon - (blandning)? Det blir lite lugnare svetsförlopp med Argon. Nu är det bara hem och öva. det tar ett tag innan du kommit underfund med ström båglängd och hastighet och även gasflöde. Det blir lite mindre sprut med Argon men lite "hoppa loppan" blir det, så städa garaget. Och du, glöm inte gasskylten på dörren, det är en "bomb"- du har i garaget.
Nä, kör på en generell blandgas. Skulle tro att rekommendationen är Mison18 om det är AGA eller Arcal Force om man är mer lagd åt AirLiqiuide hållet. AirLiquide har 5liters köpflaskor med inbyggd regulator och en smidig snabbkoppling. Der har tidigare funkat att komma med valfri 5l utbytesflaska så har AirLiq. Bytt in sen för att fånga en kund. Jag hittade en billig flaska på blocket för 800kr och bytte in den mot en sådan mot en fyllningskostnad. 5 liter är igentligen för liten flaska och nästa (och även sista) steget är 11 liters och det är ganska dyra pjäser.
Sen blir det hyrflaskor med dagshyra och det är en helt omöjlig affär om man inte är semiproffs eller svetsar nåt helt otroligt regelbundet.
På kontinenten kostar svetsgas en bråkdel av vad den kostar i Sverige.
Finns nån i skåne (tror jag) som säljer billigt (sidoimport) men det kräver i princip närhet för det är bara där den flaskan accepteras i retur.
Vidare så finns det dom som har köpt flaskor i Polen och sen helt enkelt kastat flaskan när den är tom, dom har troligtvis löst transporten på nåt smidigt sätt. Känner man nån lasbilschaffis eller nåt så kanske en sån lösning skulle funka. Det är alltså billigare att köpa gas och flaska i Polen än att fylla på småflaskor i Sverige.
Hornbach i Tyskland säljer gas billigt. En 10 liters flaska kostar 120€ och en fyllning med argon eller 18% blandgas kostar 36€. En 20 liter flaska (vilket blir lite häftigt om man skall ha en av varje i ett villagarage) kostar 165€ och en fyllning kostar 45€.
Har man 1-2 resor med bil till Tyskland och har plats att plocka med sig flaskor så blir det billigt. Bara att fylla en 5l flaska i Sverige landar på 500 spänn.
Bäst vore det ju om Hornbach kunde tänka sig att kränga gas på sina flaskor. Jag har mailat dom om det ett par gånger. Vore toppen om fler trycker på för så stt den Svenska priskartellen på svetsgas bryts.
Ja, det är inget fel på Kemppis enfas.. Jag tycker det knackar, fräser och "går hårt" när jag kör koldioxid men har bara provat lite på jobbet men det fungerar såklart. Sen kör du kortbåge om du kör bilplåt, hur skulle det funka att köra spray med koldioxid?T Tommy_s85 skrev:
Har du byggt om din släckare och tagit bort ståndarröret eller har du vänt flaskan upp och ner? Lite nyfiken för jag har nån eller några 6kg släckare som jag fick när dom byttes ut och jag kan nog få sådana lite då och då verkar det som. Men dom är ju fyllda och har ståndarrör, därav frågan. Och billigare gas än så blir det inte även om jag inte gillar skiten.