Har en gammal PowerMac G5 som har tuffat och gått i alla år men nu har hårddisken till slut lagt av. Det är ingen katastrof för jag har säkerhetskopierat alla filer.
Nu har jag satt i en ny SSD-disk men när jag skulle till att installera operativsystemet upptäckte jag att jag har förlagt skivorna med operativsystemet, Mac OS X.
Maskinen kan köras med OS X 10.5.8, dock är det så gammalt att ingen serviceverkstad jag har varit i kontakt med har kvar det och Apple tillhandahåller det inte längre.
Nu är frågan om någon på forumet har skivorna med det här operativsystemet och kan tänka sig att bränna skivor av det och skicka till mig. Självklart betalar jag för det!
Alternativt om någon kan tipsa mig om något ställe där jag kan få tag i det.
Jag blir mycket tacksam för allt som kan hjälpa mig att lösa det här problemet!
/Ronnie
Nu har jag satt i en ny SSD-disk men när jag skulle till att installera operativsystemet upptäckte jag att jag har förlagt skivorna med operativsystemet, Mac OS X.
Maskinen kan köras med OS X 10.5.8, dock är det så gammalt att ingen serviceverkstad jag har varit i kontakt med har kvar det och Apple tillhandahåller det inte längre.
Nu är frågan om någon på forumet har skivorna med det här operativsystemet och kan tänka sig att bränna skivor av det och skicka till mig. Självklart betalar jag för det!
Alternativt om någon kan tipsa mig om något ställe där jag kan få tag i det.
Jag blir mycket tacksam för allt som kan hjälpa mig att lösa det här problemet!
/Ronnie
Har haft kontakt med Macforum i Göteborg och Kungsbacka samt PC-data i Varberg.
Operativsystemet kan inte laddas ner från Apples hemsida.
Har du tips på någon seriös sajt där man kan hämta det?
//Ronnie
Operativsystemet kan inte laddas ner från Apples hemsida.
Har du tips på någon seriös sajt där man kan hämta det?
//Ronnie
P Pysslarn skrev:
Kollar senare i kväll när jag kommer hem i min Mac-låda om där ligger en 10.5.8.
Dag
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Det är den svarta skivan på bilden @stigen visar du skall ha. Snow Leopard (10.6) funkar inte på PowerPC, Den är dessutom ”Retail” vilket innebär att den funkar med alla PowerPC-maskiner.
Om det skall göras en kopia av skivan är det viktigt att den bränns i en PowerPC-maskin om den inbyggda brännarfunktionen används. Om den kopieras till extern hårddisk måste disken vara formaterad med HFS+ och Apple Partition Map. USB funkar inte att boota ifrån, FireWire krävs.
Om det skall göras en kopia av skivan är det viktigt att den bränns i en PowerPC-maskin om den inbyggda brännarfunktionen används. Om den kopieras till extern hårddisk måste disken vara formaterad med HFS+ och Apple Partition Map. USB funkar inte att boota ifrån, FireWire krävs.
Been there, done that! Startade reklambyrå i Göteborg 1987 med några polare och köpte då en Macintosh med tolvtums svartvit display och en Apple LaserWriter (tror den hade 300 lpi upplösning) vilket var det hippaste som gick att uppbringa då. Programmen låg på disketter och installerades inte i datorn utan sattes i vid behov.C cpalm skrev:
Säg inte att det var bättre förr!
//Ronnie
Sanslöst!!! Du har den! Som Johan Gunverth skriver är det den svarta jag behöver, nu är frågan om det går att bränna en kopia eller om du vågar skicka originalet — jag returnerar den såklart men förstår om du är tveksam inför det. Enklast är väl om vi pm-ar varandra och kommer överens om hur du vill ha det.stigen skrev:
Kan tillägga att datorn är min arbetsstation för grafisk design och produktion där jag jobbar med Adobeprogrammen inom Creative Suite, InDesign, Illustrator och Photoshop. En gyllene regel är att inte ändra eller uppdatera i onödan om man har en stabil och fungerande konfiguration när det gäller hård- och mjukvara, även om allting inte är toppmodernt. Funkar det och du kan göra det du vill finns det ingen anledning att ändra på något. Modern hårdvara kräver modernare operativsystem vilket i sin tur kräver modernare programvara — vilket jag inte behöver eller vill investera i. Sålunda jagar jag ett gammalt OS till en gammal dator för att kunna använda gamla program.
Dag, jag uppskattar verkligen att du engagerar dig, nu har du bollen, vi hörs.
Stort tack!
//Ronnie
Tusen tack Johan för dina insiktsfulla kommentarer och råd! Det är tydligt att du vet vad du pratar om.Johan Gunverth skrev:
Det är den svarta skivan på bilden @stigen visar du skall ha. Snow Leopard (10.6) funkar inte på PowerPC, Den är dessutom ”Retail” vilket innebär att den funkar med alla PowerPC-maskiner.
Uppskattar din kompetenta hjälp väldigt mycket.
//Ronnie
P Pysslarn skrev:Sanslöst!!! Du har den! Som Johan Gunverth skriver är det den svarta jag behöver, nu är frågan om det går att bränna en kopia eller om du vågar skicka originalet — jag returnerar den såklart men förstår om du är tveksam inför det. Enklast är väl om vi pm-ar varandra och kommer överens om hur du vill ha det.
Kan tillägga att datorn är min arbetsstation för grafisk design och produktion där jag jobbar med Adobeprogrammen inom Creative Suite, InDesign, Illustrator och Photoshop. En gyllene regel är att inte ändra eller uppdatera i onödan om man har en stabil och fungerande konfiguration när det gäller hård- och mjukvara, även om allting inte är toppmodernt. Funkar det och du kan göra det du vill finns det ingen anledning att ändra på något. Modern hårdvara kräver modernare operativsystem vilket i sin tur kräver modernare programvara — vilket jag inte behöver eller vill investera i. Sålunda jagar jag ett gammalt OS till en gammal dator för att kunna använda gamla program.
Dag, jag uppskattar verkligen att du engagerar dig, nu har du bollen, vi hörs.
Stort tack!
//Ronnie
Hej Ronnie!
Skicka ett PM till mig så löser vi det hela.
Dag
Klicka här för att svara