Hej,
Har mätt med vattenpass runt golvbrunnen (se bild, klicka för förstoring), stämmer det att jag bedömt alla fall runt brunnen som OK förutom på de två bilderna där texten är röd?
Går det att prova "spilla" vatten runt brunnen för att se om det blir ansamlingar nånstans? Betongunderlag rakt igenom.
Har mätt med vattenpass runt golvbrunnen (se bild, klicka för förstoring), stämmer det att jag bedömt alla fall runt brunnen som OK förutom på de två bilderna där texten är röd?
Går det att prova "spilla" vatten runt brunnen för att se om det blir ansamlingar nånstans? Betongunderlag rakt igenom.
Redigerat:
Det ser väl halvbra ut. Visst har du bakfall på den platsen.
Vad skall brunnen vara för? I duscch / badrum eller teknikrum i källaren?
Kan vara mer rättvisande att använda rätskiva / långpass över brunnen och mäta med tumstock och räkna ut hur mkt det faller.
Vad skall brunnen vara för? I duscch / badrum eller teknikrum i källaren?
Kan vara mer rättvisande att använda rätskiva / långpass över brunnen och mäta med tumstock och räkna ut hur mkt det faller.
Det kommer vara badkar ovanpå den. Men är de jag märkt "OK?" godkända då? Hur kontrollerar jag på bästa sätt? Räcker det med att luftbubblan bara snuddar vid ena strecket för att det ska räknas som OK lutning?P Poxeman skrev:
Passet är av märket "stabilt" för någon 2-hundring på Bauhaus om det hjälper dig. Se bifogade bilder. Det ska slipas ned något runtom brunnen där det inte finns fall just nu (golvbrunnens sida som är mot väggen till vänster om dörren).K Kallebo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det finns krav på hur stort fallet ska vara genom att lutningen är specificerad: https://www.byggahus.se/badrum/fraga-experten/lutning-av-golv-i-badrum.133276/M Cameltoe skrev:
Du måste mätas fram hur många mm det är per meter golv, man kan inte gå efter var luftbubblan i passet är.
Du ska ha ett fall på 1-2 cm per meter närmast brunnen och sen mellan en halv cm och en i resten av rummet.
Det lättaste är att hålla passet rakt och mäta hur långt det är till golvet från den sida som sticker upp. Är passet 50 cm ska avståndet där vara max en cm.
På resten av golvet bör fallet inte vara mer än en halv cm per halvmeters vattenpass..
Sen har jag lärt mig både av hantverkare och här i diskussioner på forumet att det är bättre med lite för mycket fall än allt för lite..
Det lättaste är att hålla passet rakt och mäta hur långt det är till golvet från den sida som sticker upp. Är passet 50 cm ska avståndet där vara max en cm.
På resten av golvet bör fallet inte vara mer än en halv cm per halvmeters vattenpass..
Sen har jag lärt mig både av hantverkare och här i diskussioner på forumet att det är bättre med lite för mycket fall än allt för lite..
Ta först och främst och mät med ett pass som är minst 60 cm och inte ett jäkla ubåtspass. Och som sagt du har ju bakfall i en av bilderna så det måste åtgärdas och i dusch/badkarsfall ska det vara 7-20 mm fall per meter, hade legat runt 1 cm i fall med badkar då där inte krävs samma fall som i en dusch.
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Läs här så blir det nog rätt utfört.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/
Kontroll av ytans falltoleransenser görs effektivast med långpass. Sedan ditt korta pass mellan vägg och brunn. Du lyfter upp och mäter av enligt bild. Räkna om förhållandet mot kortpassets längd.
Ser ut som vissa justeringarna är nödvändiga givet bilderna.
Lycka till.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/
Kontroll av ytans falltoleransenser görs effektivast med långpass. Sedan ditt korta pass mellan vägg och brunn. Du lyfter upp och mäter av enligt bild. Räkna om förhållandet mot kortpassets längd.
Ser ut som vissa justeringarna är nödvändiga givet bilderna.
Lycka till.
Redigerat:
Tack för alla svar. Verkar vara ok nu. De hade mig sig nått vattenpass som visade antal millimeter lutning per meter(passet i sig var 60 cm) och där var det minst 10 mm överallt typ. Han var övertygad om att det var fall runt hela. Hoppas det blir bra nu efter de klinkat för allt. Nu ska bara alla bubblor från våtrumsduken på golvet bort och lagas, nästa problem- ja tack...
Klicka här för att svara