Hej
Idag upptäckte jag det svullnade upp på en del av bänkskivan, se bilderna nedan.
Jag är osäker om det är fuktskada. När jag köpt lägenheten för ett år sen, tror jag inte svullnaden är så märkbar. Eller så har jag dålig minne.
Kan jag fixa det på nåt sätt så den blir snygg igen?
Går det om det är fuktskada?
Eller är det bättre att köpa nya skiva och byta ut den?
Det är vanliga lådor under skivan.
Jag kände med handen under skivan och tätningsfogen verkar ha pressat ut.
Mycket tacksam för alla tips och rad.
Idag upptäckte jag det svullnade upp på en del av bänkskivan, se bilderna nedan.
Jag är osäker om det är fuktskada. När jag köpt lägenheten för ett år sen, tror jag inte svullnaden är så märkbar. Eller så har jag dålig minne.
Kan jag fixa det på nåt sätt så den blir snygg igen?
Går det om det är fuktskada?
Eller är det bättre att köpa nya skiva och byta ut den?
Det är vanliga lådor under skivan.
Jag kände med handen under skivan och tätningsfogen verkar ha pressat ut.
Mycket tacksam för alla tips och rad.
Redigerat:
Farsan hade samma problem på ett Ikea ek-laminatbord. Han fick inte rätt på det men blev tipsad att dra i lim med hjälp av en spruta så det riktigt kommer in under.
Hur lång bänkskiva är det btw? Fattar inte varför man skarvar på en rak bänkskiva..
Hur lång bänkskiva är det btw? Fattar inte varför man skarvar på en rak bänkskiva..
Vad är det för material, tro?
PL400 är ju en slags husgudslim här på Byggahus. Men det är tjockt som majonnäs och fyller rejält, så risken är stor att du pressar ut lim ovanpå skivan av misstag, när du pressar ihop. Och det är inte roligt. Möjligen kan det gå om det du pressar med har en rak och skarp kant, så du kan lägga det kant i kant med skarven, så du ser om det börjar välla ut lim. Men då kan det bli svårt att få kanten snygg.
Men som sagt. Det beror mycket på vad det är för material i både själva bänken och i det ytskikt som börjat släppa.
PL400 är ju en slags husgudslim här på Byggahus. Men det är tjockt som majonnäs och fyller rejält, så risken är stor att du pressar ut lim ovanpå skivan av misstag, när du pressar ihop. Och det är inte roligt. Möjligen kan det gå om det du pressar med har en rak och skarp kant, så du kan lägga det kant i kant med skarven, så du ser om det börjar välla ut lim. Men då kan det bli svårt att få kanten snygg.
Men som sagt. Det beror mycket på vad det är för material i både själva bänken och i det ytskikt som börjat släppa.
W Willewonka skrev:
Äh jag vet inte hellre hon som köpt köket tänkt. Väldigt konstigt att ha skarven mitt i
Jag förstod inte vad du menar med att dra i limmet. Gör man det underifrån? Har din farsan testat det? Funkar det?
Kanske skrev lite otydligt, du drar i lite lim i en spruta som du sedan använder för att spruta in limmet under det som har släppt.
Ja men han fick inte ordning på det. Men du kanske lyckas.
Ja men han fick inte ordning på det. Men du kanske lyckas.
Jag tror det är en "vanlig" ikea laminat bänkskiva.ricebridge skrev:
Vad är det för material, tro?
Jag testade att pressa med handen och det händer ingenting
Hur lång är bänken/skivan? Är den så lång att den var tvungen att skarvas? Om det vore möjligt att få tag i en ny hel skiva hade jag nog gjort det.
Även om du på något mirakulöst sätt skulle lyckas få ordning på den där fuktskadan så kommer du fortfarande ha en bänk med en fuktkänslig och inte jättesnygg skarv mitt på...
Även om du på något mirakulöst sätt skulle lyckas få ordning på den där fuktskadan så kommer du fortfarande ha en bänk med en fuktkänslig och inte jättesnygg skarv mitt på...
Vad du än gör, försök inte klämma i PL400 där!
OM du tänker ge dig på att försöka limma ihop det där så är en tunnflytande lim bättre, typ vanligt trälim. Svårigheten ligger i att få ner den svullna biten.
MEN, jag tror det är dömt att misslyckas att få till det! Som fler redan skrivit så är det bättre att byta hela skivan.....
OM du tänker ge dig på att försöka limma ihop det där så är en tunnflytande lim bättre, typ vanligt trälim. Svårigheten ligger i att få ner den svullna biten.
MEN, jag tror det är dömt att misslyckas att få till det! Som fler redan skrivit så är det bättre att byta hela skivan.....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det är klart att fukt/vattenspill har åstadkommit detta.
Spill från potatiskastrullen när den flyttas från spishäll till vask för tömning,
allmänt vattenslask från grönsaker, frukt, saft osv.
Spånskivan är som läskpapper, och när den väl blötts ner och svällt så återtar den aldrig ursprungsformen.
För att det inte skall bli värre rekommenderar jag en tejpremsa över skarven.
Det blir inte snyggare, men förvärras inte heller.
Välj en riktigt stadig tejp, helst inte vanlig packtejp.
Spill från potatiskastrullen när den flyttas från spishäll till vask för tömning,
allmänt vattenslask från grönsaker, frukt, saft osv.
Spånskivan är som läskpapper, och när den väl blötts ner och svällt så återtar den aldrig ursprungsformen.
För att det inte skall bli värre rekommenderar jag en tejpremsa över skarven.
Det blir inte snyggare, men förvärras inte heller.
Välj en riktigt stadig tejp, helst inte vanlig packtejp.
Jag tror att det där går att laga, om inte helt osynligt så i varje fall betydligt bättre än nu. Dock tror jag den skadade delen av skivan måste lossas så att du kan gröpa ur lite om så behövs, fylla i med lim och framförallt pressa hårt med ett antal tvingar och en "regelstump". Tror inte du får tillräcklig kraft med "något tungt".